Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 7352 ggr
Catta-
0

Underhålla hundarna

Hej. Har en lite udda fråga kanske. Men hur mycket leker ni med era hundar och "underhåller" dom? 
Tycker hundarna att vi är tråkiga när vi inte leker med dom och börjar tycka illa om oss eller nått? hehe.. 
Mår tex en hund som man inte leker med lika mycket dåligare än en hund man leker med jättemycket?

Somsagt lite udda fråga men jag började fundera.. haha

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Maja2
0

Jag vet inte riktigt vad du menar med "leker"  .. om du menar busar, eller om du menar annat.

Jag umgås hela tiden med mina hundar, i stort sett. Jag aktiverar dem en hel del, och förutom långa promenader där de långa sträckor springer lösa, är det träning och aktivering av olika slag. Sök, lydnad, trick, mm

Lek i form av bus blir det när de är lösa ute. Då kan jag tex ropa på dem, en och en eller allihopa, sen "brottas" och busa lite. Sen fortsätter vi. Inomhus blir det sällan bus, där är vi lugna :)

Maddepadde
0

Jag leker inte speciellt mycket med min hund. Någon gång ibland kan vi busa lite på golvet, men den lek som utdelas mellan oss är framförallt den som utdelas när vi tränar lydnad, och då förekommer den ofta i form av belöning som t.ex. Kamp.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Forest]
0

Vi skaffa oss en vuxenhund som inte lekte alls innan (inte i sitt gammla hem heller) men jag fick lära henne för liva upp henne lite. Nu har vi en valp med och det är så roligt o se dom leka. Hon bjuder in på lek och även leker med mig. Men som 2 säger så leker man även på annat vis med sina hundar. :)

tsset
0

Jag Leker mer med omplaceringen än med min vuxna, mycket för att skapa band mellan oss och för att göra något tillsammans. Det är ju som med valpar, en valp leker man ju mer med än med en vuxen.

Och det beror väl mycket på att man kan göra mer med en hund som kan lite, och de tycker att allt de gör med oss är kul. Med en hund som är ny eller med en valp har man inga band, de vet inte vad för fördelar vi har mot annat/andra, det kan dessutom bli för mycket press om man tränar på fel sätt, blir för seriös och krävande från start och träningen blir negativ. Och då kan det vara bra att leka, helt kravlöst bara vara positiv för sina hundar.

Och allteftersom så går ju leken över till träning även med omplaceringen, play=work=play helt enkelt. För mig är det viktigt att mina hundar Avgudar mig och därför är också grunden jätteviktig. Kan vi inte Leka (som för mig är allt mellan godisregn, klättra på stenar, kampa, simma och jaga) har vi inget samarbete, kan jag inte belöna mina hundar på ett bra sätt för vad de gör kommer träningen gå åt skogen, har inte jag någor värde för mina hundar kan de skita i mig och då faller allt.

Så här leks det mycket, i betydelsen att vi inte gör skillnad på lek och träning. Det ska vara lika kul och flyta ihop! Jag tror absolut att en hund som får leka och ha kul med sin ägare mår bättre Med sin ägare än en hund som aldrig får något kul med sin ägare.

[Hilo]
0

Leker sällan med mina hundar.. Min hane vill ha en kort dragkamp ibland, och min tik.. Leker kort sagt inte..

Apport (på skoj med boll eller dyl.) och sånt räknar jag inte som bus.
Och kampar gör hon inte.. Varken med människor eller hundar.
Det närmsta lek vi kommer är när hon boxar på sin apa om man viftar lite med den..

Noa-Nisse
0

Jag brukar leka med min hund ganska mycket, går jag ner på alla fyra så vet hon direkt att vi ska leka! haha ser ganska roligt ut faktiskt. vi kan hålla på så i en timme i sträck om  jag orkar, men brukar bara hålla på i 10 min för hon är kanska våldsam i sin lek. men hon tycker det är JÄTTEJÄTTEKUL :) och efter det sover hon som en stock :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Beckibus
0

Jag leker inte så jätte mycket med hundarna och dom mår inte sämre för det heller så det är ju bra men hade det mått dåligt så hade jag lekt mer med dom….

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[snorkan]
0

Beror på vad man menar med lek, jag tycker allt vi gör ihop som är kul är att leka.. T ex bus (hoppa, prata glatt, leta godis, små hinder) under promenaden, jaga leksaker lös utomhus, gosa och rulla runt på golvet inne, få små uppgifter som att få ut godis ur ihopknycklade toarullar, lite dragkamp då och då.. Det mesta som roligt som vi gör tycker jag alltså är lek! och det gör vi en hel del..

lsoderberg
0

jag leker mycket med min hund både ute i skogen och inne :)

rebz
0

Inne brukar vi busa rätt mycket. jag brukar kasta iväg leksaker som dom hämtar och som vi sedan kampar med och så kör vi kurragömma såklart.

Min 3-åriga blandis gillar mest att busa fysiskt med mig i form av knuffar och "låtsas bett" med händerna. Han älskar det verkligen. Medan valpen gillar mest att busa med leksakerna, men han börjar fatta tycke för att busa utan leksak mer och mer.

Men utomhus blir det också lite bus såklart, nu kastar jag snöbollar som de försöker fånga och busar med händerna fulla med snö :P. De älskar verkligen snön så jag tar hjälp av den i våra lekar :P.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

QLBA
0

Jag leker mycket med mina hundar, brottas, dragkamp kastar boll freesbee, gräver. Jag tycker det skapar ett band mellan oss och de ser mig som rolig och detta har framförallt hjälpt mig i min ena hunds jaktlust, om hon funderar på att sticka efter vilt så ropar jag och slänger mig ner på backen då  vet hon att matte vill leka och det är roligare än att jaga vilt.

(lite svårt nu dock med foglossningar, så nu är det mest kasta boll =)

Elega
0

Jag leker väldigt mycket med min hund, för att jag vill ha ett starkt band mellan oss. Vi busar både inne och ute. Inne leker vi med hennes leksaker och hon tycker det är jätteroligt. Ute kastar jag ibland en boll eller pinne och jagar henne, det älskar hon. Vi jagar även tillsammans i skogen (på skoj). Vi letar godbitar tillsammans och det blir godisregn, klättring, kamp (hon gillar bara att kampa med pinnar), kontaktövningar, skutta och brottas på marken/i snön och en massa annat. Även när hon leker med andra hundar är jag med och leker.

Min hund hade absolut varit olycklig om jag aldrig lekte med henne. Hon älskar våra lekar och vårt sammarbete. Jag är en tillgång för henne som erbjuder roliga lekar, rolig träning, godis, gos och allt hon kan tänkas vilja ha.

QLBA
0

#12 tror mina oxå hade varit olyckliga utan lek. Det är en stor del av vårat liv tillsammans.