Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4026 ggr
nagithas
0

Hunden hugger

Har en tik på 1 år och hennes bästa kompis har alltid varit en lite äldre labrador och de har funkat skit bra ihop. Vi skulle vara hundvakt till denna labrador över en helg och trodde att det skulle gå finemang. De lekte ett tag sedan började våran hund att hugga efter labradoren. När labradoren skulle gå förbi eller hälsa på oss högg hon. Är hon bara överbeskyddande och isåfall hur gör man för att hejda detta beteende. Kan väl säga att labradoren är väldigt mycket på henne och vill leka hela tiden och fattar verkligen inte signalerna av vad våran hund huggande betyder utan fortsätter bara att vilja leka. Vilket resulterade i att labradoren fick ligga vid ytterdörren och skämmas och våran hund stoppade henne när hon skulle gå förbi. Allt detta huggande började efter labradoren spydde på golvet.

Igår var vi och hälsade på labradoren och de lekt en bra stund och allt var frid och fröjd. Sen började våran hund med samma beteende igen. Ville hon inte leka mer eller kom hon bara på att hon skulle vakta oss helt plötsligt?

Kan väl också tillägga att det är en jack russell tik vi har.

Om det nu är vakt instinkter som kommer till liv hur ska vi göra för att ta ner detta beteende på en normal nivå.

Kan väl också tillägga ännu en gång att denna hund går skit bra ihop med mina föräldrars dvärg spets, och älskar dock att reta upp honom tills han hugger och skäller efter henne. Kan det smitta av sig och kan göra att våran hund tror att man leker på detta sätt.

Hjälp oss!!!

[Hilo]
0

Låter som markering.
Att låt mig vara, du är jobbig m.m.

Min tik markerar när det blir för mycket, eller när en annan hund kommer för nära när hon inte har lust.

Jag brukar låta det vara. Förstår inte den andra hunden så brukar vi antingen ta bort den andra hunden. Avbryta hälsandet eller gå hem..
Kan den andra hunden låta bli, och att de förstår att nu är det bra så går de på varsitt håll och bryr sig inte om varandra.

Men det är det enda jag kommer att tänka på.
Nu eftersom det kommer efter ett tag i leken.
Sen är JRT rätt heta i sitt temperament om jag inte minns fel, så det är kanske en "trigger" också som gör att hon börjar hugga efter..

Hur beter sig hon när hon hugger, och efter hugget.
Är hon jagande, eller slutar hon eller?

nagithas
0

Hon tränger undan den andra hunden och låter inte labradoren göra nånting. Som att hon trängde undan henne så hon fick ligga vid ytterdörren. Försökte då stänga ute labradoren i hallen så våran hund fick vara ifred. Men det gillades inte alls av ägaren, han blev skit grinig. Men skall våran hund få vara ifred krävs det och visst vi kunde ha stängt ute våran hund i hallen men då hade vi inte fått fika direkt, hon hade då stått och gnällt istället. Så labradoren fick ligga på dörr mattan medans våran hund var i köket. Närmade sig labradoren var det dags för hugg och dörrmattan.

detblir
0

Hej hundälskare. Angelo heter jag förresten. Det hela handlar om att din hund är flockledare och gör som hon vill. Du måste se signalerna i din hunds kroppsspråk och avleda hennes beteende innan det eskalerar till att hugga efter andra hundar eller människor. Du bestämmer!!  Jag jobbar med hundrehab och är övertygad om att ditt problem försvinner enkelt med rätt tekniker och rätt inställning till relationen mellan hund/människa. Människan MÅSTE vara flockledaren till 100%. När detta har åstakommits och hunden ser upp till dig och familjen som,(flockledare), och hunden axepterat sin roll som efterföljare,(vilket hunden önskar), då kommer hunden att slappna av mer och mer. En hund vill inget annat än att se upp till en flockledare som hunden litar på, promenera bredvid sin flockledare och göra ALLT som flockledaren vill. Så fungerar det i modernatur, och man ska aldrig gå emot naturen. Ni måste använda hundpsykologi och inte människopsykologi när ni "talar" med hunden, annars blir det missförstånd, och hunden blir obalanserad. Hör gärna av dig så lämnar jag mitt tel.nr för att ge dig tips…,tappa ej hoppet. Mvh     angelo

*Inlägget redigerat. Ingen reklam på forumet tack! / Sajtvärden*

nagithas
0

Har du inte råd med annonsplats eller?

Ta ditt skräp och sätt in en annonsplats istället för att ragga kunder här, så kanske du först och främst får några.

nagithas
0

*Kommentaren borttagen, påminner om våra Skrivregler. / Sajtvärden*

detblir
0

Hehe..trevliga hundmänniskor som finns på den här sidan alltså..

Stavning är kanske inte min starka sida, men hundar kan jag, och ja jag kanske använder lite företagsamhet.., men mitt mål är att hjälpa hundar först och främs, och i och med det även människorna i hundens liv. Jag har haft upp emot 20st 100% nöjda kunder som gladeligen kan komentera om det jag säger är skitsnack eller ej. Öppna era ögon och var mindre fientliga och inskrängta så kanske ni och era hundar får chansen till ett balanserat och bättre liv. Positivitet och artighet går en lång väg här i livet…eller det är bara en massa avundsjuka besservissers här med skygglappar över ögonen här?!!

[countess]
0

Jisses måste bara säga #4 #5 vad är det där för attityd? du frågade om hjälp och sen svarar du så där?

Och sen måste jag fråga dig att då får allstå jag inte skriva här? jag har nämligen dyselxsi och har svårt med stavningen!

detblir
0

Samma reaktion fick jag. Strunta i det, alla är olika…så att säga. Skriv så mycket stavfel du vill, så länge alla fattar vad man skriver är det bra eller…?;)

nagithas
0

Om du tittar runt lite countess så kommer du inse att denna kille har postat i varenda tråd som finns här med folk som söker hjälp. Hade denna kille verkligen velat ge mig hjälp hade han gett den här och tycker inte att han har det med tanke på att alla hundar här inne tydligen är problem hundar som alla ska kontakt honom för att få hjälp med att bli ledare, för alla hundar som har problem här har ingen ledare till 100 %. Detta stör jag mig på.

Sen detta med stavfel är också en irritation med tanke på att han har kopierat samma text på alla dessa trådar där det står exakt samma sak. Men jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag kommenterade detta med stavfelen. Kanske inte var rätt av mig.

Men jag blir bara så irriterad på folk som lägger ut "annonser" här och hoppas att man skall kontakta honom efter att samma meddelande har dykt upp i många olika trådar. Frågan är om han läste det jag verkligen behövde hjälp med eller om han bara kopierade sin text och lade in den här när han såg att jag hade problem med min hund. Alla har problem med sin hund någongång.

Jag fann detta problem konstigt då de gått ihop förut och sedan säga att min hund inte har någon ledare är helt fel. Han kanske skulle ha gått till botten med att faktiskt lista ut vad jag var för person innan han kopierade detta och kollat vad jag verkligen hade för bakgrund med hundar och hur mycket jag egentligen vet innan han kopierar sin "annons". Sen hur jag gått till väga för att avhjälpa problemet själv. Jag blir bara matt och trött och galen på dessa personer och jag har sett såna personer många gånger på detta forum.

Bara att börja texten med "hej hundälskare" innebär att han inte alls har läst mitt problem och inte ens kan skriva mitt nickname i rutan utan har kopierat denna text. Han kan inte starta en ny tråd att skriva denna text där för det är olagligt då skriver han det i alla trådar där han ser att folk behöver hjälp.

Så hjälp i all ära men hjälp mig då för tusan istället för att anta en massa och skriva samma sak i hundra olika trådar.

Tack för hjälpen hilo det var vänligt av dig.

Till detblir

Att min hund är flockledare är bullshit. Det vet inte hur mycket jag ägnar mig åt denna hund och du vet heller inte hur långt vi har kommit i träning eller hur länge jag har haft denna vovve. Det kanske är saker du borde ställa dig innan du försöker "hjälpa". Du vet heller inte vad denna hund har fått utstå innan vi fick henne och hur lång tid det har tagit för att ens få henne att bli hund igen. Så är du intresserad av att hjälpa på riktigt kanske du skulle ha gått till botten med problemet istället för att dra till det som du har skrivit i alla andra trådar. Hunden är flockledaren inte du, du bestämmer inte hunden.

Taskig attityd- kan då vara men jag blir ganska trött.

[countess]
0

#9 jag ber så hemskt mkt om ursäkt såg inte att han skrivit i andra trådar , jag håller med dig nu till fullo.

nagithas
0

Tack! Hoppas vi kan vara vänner ändå countess :P även fast jag tydligen är en sursill idag!

[Forest]
0

11, Tycker du reagera rätt ändå. Jag hoppas du får bra tips av andra :)

detblir
0

WOW här får man visst passa sig. Ok jag ska inte ens komentera vissa inlägg, utan ska då med mitt skitsnack ge vad jag tror är några råd om situationen, vilket är viktigare än personangrepp, svensk klassisk avundsjuka och annat barnsligt blablabla!  När två hundar ska träffas och umgås, det kan vara 1:a gg dom träffas eller 10gg, så är det hundägarnas ansvar att övervaka situationen och tidigt se om någon av hundarna visar ett för intensivt beteende. Så som att titta på ett fixerat sätt på varandra, hoppa upp mot varandra, dominera varandra eller annat stimmigt beteende. I så tidigt skede som möjligt, redan när intensiteten är på 3 ska man gå in och markera för den hunden som "gör något", med ett ljud och kroppsspråk att hunden ska lugna ner sig. Är hunden kopplad räcker med ett litet knycks i kopplet i sidled…, inte bakåt, och sedan slappna av i kopplet igen. tillsätt eventuellt ett schhyy ljud eller knäpp med fingrarna samtidigt. Detta gör att efter ett par repetitioner, (om det behövs), så kan man korrigera på avstånd bara med ljudet man använder! Är hunden lös så gå fram mot hunden och visa med kroppsspråk, peka ner i golvet och säg bestämt men lugnt sitt, eller liknande. Bara ett dovt lugnt hey kan räcka.., eller schhhyy!! Missar man tecken på 3 och man inte märker något från hunden innan 5 på intensitetsskalan så får man kanske gå fram bestämt men lugnt och "bita till" hunden mot halsen eller mot nedre ryggen på sidan och tillsätta ett schyy ljud eller något. Man formar handen lite som en mun och naffsar liksom till eller puttar till kan det också bli. Inte hårdare än att avleda från det som ska hända.., en attack ett hopp eller ett hugg! På detta sätt styr och bestämmer människan/flockledaren, och det blir lugnt. Vill ändå repetera.  Om  båda hundarna är ordentligt tömda på energi både fysiskt och mentalt på rätt sätt så kommer detta gå mycket enklare. Ett tips innan alla situationer som en hundägare vet kommer att sätta hunden på prov, pågrund av stress eller rädsla.., är att alltid rasta hunden ordentligt innan dessa situationerna uppkommer. Rasta båda hundarna ute innan ni ska umgås inne så blir allt lugnare också.  Lycka till från skitsnackaren;)

Sophie&Segra
0

#13, Du kunde ju bara sagt till henne o titta på ett avsnitt av Cesar Milan. Det där är inte dina tekniker och tips, det är hans.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

nagithas
0

Fortfarande skitsnack. Hade du träffat denna labrador som har brist på kunskap om hur man ska umgås med andra hundar och har en ägare som själv inte säger ifrån så hade du fattat att det inte är så enkelt.

Har jag min hund i koppel medans den andra hunden är lös? Hur ska jag lösa detta då? Sen att mina svärföräldrar inte vill sätta på deras hund koppel inne? Hur löser jag det? Hur får jag stopp på en stor fet labrador som bara vill leka medans min hund är i koppel? Är det inte så att min hund blir trängd då om den andra hunden kommer i närheten? Vill hon inte leka ska hon inte få en chans att säga ifrån då? Eller ska hon helt enkelt bara stå ut med att bli buttad på av denna stora labrador som är 6 gånger större än våran jackrussell och absolut inte fattar nej signaler från våran hund? Rasta hundarna innan man går in och allt blir lugnare? Det tror jag inte ett dugg på med tanke på att en rask promenad med en jack russell är som att gå runt huset med en labrador. Hon har lika mycket energi som innan vi gick ut. Men vi kanske skulle aktivera huvudet på henne innan man hälsar på någonstans vilket är det enda sättet att få en jack russell något så när lugn.

Du menar att när våran hundar leker och varje gång de leker ska jag sätta på henne koppel och tillrättavisa henne att hon inte får leka. Som hund ska hon alltså sitta eller ligga fint som en porslin hund och glo och den andra hunden skall göra likadant. Hunden ska helt enkelt inte få vara hund. Men hade du läst och satt dig in i problemet kanske du faktiskt skulle ha kunnat hjälpt mig.

Saken är den att hade du velat hjälpa mig hade du gått till botten med problemet istället för att gissa dig fram eller bara dra till med något. Jag är inte avundsjuk på dig det skulle liksom inte falla mig in men man kan ju alltid dra till med det när man inte har något annat. Är inte intresserad av att sitta på nätet och gissa. Hade jag varit du så hade jag snarare tagit en diskussion med denna person som behöver hjälp för att verkligen gå till botten med problemet innan jag försökte hjälpa. Du gissar bara och som tikaani säger så kan man ju alltid dra till med caesar metoder i alla lägen.

Dina råd vill jag kort sagt inte ha, för du gissar och vet hälften av vad som har pågått och drar till med något som inte är konkret fakta. Ta dina råd och ge dem till någon annan, jag vill inte ha dem. Är inte intresserad av att få råd av någon som egentligen bara är här för att ragga kunder till hans verksamhet och som inte alls lyssnar eller läser vad som står utan helt enkelt bara drar till med något som passar in i sammanhanget. Skulle inte förvåna mig om att du har alla dina råd nerskrivna och bara lägger till lite text där det passar och sedan kopierar in allt i dessa forum.

Mig som kund har du inte lyckats få och slår vad om att många här inne inte kommer att bli din kund. Så ge dina råd till dem som är intresserade.

Sophie&Segra
0

#15, bra skrivet!
Jag skulle faktiskt inte säga till JRT. Då hon uppenbarligen fått nog av Labradoren (ur mina ögon läst).
Jag hade helt enkelt platsat Labben (lägga den på ett ställe och låtit den stanna där, exempelvis bädden eller ngt). Och låtit den stanna där till JRT sansat sig hyffsat (Vet att det tar tid, haha. Har själv haft två).

Inge vidare råd kanske, då jag nu är för upprörd för att ens tänka klart.

Skulle vilja höra hur #detblir hanterar rädda hundar. Som gör utfall pga rädsla. Eller s.k. panikbitare. som biter i panik & rädsla.
Eller som faktiskt bara är allmänt rädda, kanske till och med för honom. Hur går han till väga då? För du kan inte "bita till" en hund som är rädd utan att det får negativa konsekvenser!

nagithas
0

Försökte platsa den där labradoren men det är inte så lätt när den hunden är som ett yrväder och dessutom väger mer än den ska och hela tiden ska på och leka. Försökte då att stänga ut labradoren i hallen och sätta våran i köket med en grind emellan. Men ägarna mina svärföräldrar tyckte troligtvis synd om deras hund som var förpassad till hallen och tog bort grinden, tror till och med att herrn i huset blev förbannad. Hade vi gjort tvärtom hade vi inte fått fika då våran hund hade suttit och pipit hela tiden. Ägarna till labben brydde sig heller inte om att försöka lugna ner deras hund utan lät istället våran JRT tränga ut labben i hallen där hon fick ligga vid ytterdörren resten av fikastunden. slappa hundägare.

Sophie&Segra
0

Förstår att det inte är lätt, då har jag faktiskt inget annat tips än att helt enklet hjälpa din hund på det sättet du gör.

Eftersom det inte är Labben det är fel på, utan ägarna som inte har vett nog att uppfostra sin hund och låtit den umgås så pass mycket med andra hundar att den förstår "hundspråk".

Så då skulle jag helt enkelt gjort så att jag hade inte "fyat" JRT, utan helt enkelt hjälpt den att säga ifrån genom att handgripligen knuffa/fösa bort Labben när du märker att din hund fått nog.

nagithas
0

Jo det är väl så man helt enkelt får göra. Eller helt enkelt försöka få svärföräldrarna att förstå att våran hund är trött på att leka och vill vara ifred nu. Men matten till ägaren sa också att våran hund hugger deras för att våran hund är osäker och inte kan leka. Så det är våran hund det är fel på i slut änden. Vilket gör mig så förbannad att jag kokar. Men det är kanske sådant man får stå ut med eller helt enkelt ta tag i det själv.

Sophie&Segra
0

#19, Precis :)

detblir
0

Jag gissar inte. Och ja det är Cesar Millans skola jag använder mig av, aldrig sagt annat. Har rehabiliterat över 20 hundar utan ett misslyckande, och vet att det jag gör funkar, så det är upp till var och en om man vill tro på teknikerna och hundpsykologin jag använder mig av eller ej. Cesar Millan´s sätt att arbeta med hundar funkar till 100% om den som utför dem har rätt energi, lugn och självförtroende!

Sophie&Segra
0

#21, Nej. Dom fungerar inte till 100%. För inte ens din idol Cesar Milan har lyckats med alla hundar han tagit sig an, något du kanske inte visste.

Och vad har det med saken att göra, att du har rehabiliterat över 20 hundar utan ett misslyckande? Det var inte dig och det tråden handlade om. Det var om nagithas problem med den allt för framfusiga Labradoren!

Kom med kontrekta tips på hur det bör lösas istället för att predika om Cesar Milan!

detblir
0

Jag har kommit med konkreta tips, fattar du inte dessa så pröva något annat. Jag orkar inte tvinga någon att göra som jag tycker man ska göra. Gör som ni vill. Och De hundar som du kallar att C.M har misslyckats med, har varit att han inte lyckas lära hundägaren att sluta vara rädd för sin hund, eller sluta vara osäker.., med andra ord så har hunden varit för svår för hundägaren att mästra. Cesar Millan själv har aldrig misslyckats med att personligen ta över som flockledare över någon hund någonsin!!!

[Hilo]
0

#23..och det vet du.. hur?

detblir
0

Genom att ha följt honom i två år och läst och sett allt mer eller mindre om honom, och för att jag själv råkat ut för hundägare som har mycket svårt med att läsa sina hundar, och då även har svårt för att vara den lugna och självsäkra energi som en hund söker i en flockledare. då blir rehabiliteringen svårare. Med hunden är det inga problem. Alltid med ägaren!

[countess]
0

#11 såklart :)jag fattar varför du reagerade trodde bara att han skrivt här .

Min tik säger också ifrån , jag stoppar henne genom ett nej sedan tar jag bort den andra hunden själv ! och skulle inte matten / hussen acceptera detta så vet jag inte vad jag skulle ha gjort dom skulle nog ut ögonaböj! men då vet jag ju också att det är svårt med svärföräldrar :(

[Hilo]
0

#25 Och du har personligen sett hela hans arbete, live, med alla förmodligen 1000-tals hundar han haft under sina vingar? Duktigt jobb på bara två år.Glad

Maja2
0

Jag skulle inte platsa laben. Jag skulle inte "hjälpa" JR:n. Jag skulle visa JR att sånt beteende inte är acceptabelt hemma hos mig. Här bestämmer JAG vem som ska vara vars, och vem som bestämmer det.

Nicolina
0

#13 Ett enkelt och simpelt NEJ skulle jag använda mig av istället för alla fina förslag, herregud stackars hund som ska hålla reda på alla dessa olika signaler från dig som "ledare"…

detblir
0

Du kommer inte ens att behöva säga Nej, när du använder rätt psykologi och tekniker, (vilka man nu vill välja), för när du och en balanserad hund är i synk så behöver du bara titta på hunden med rätt kroppsspråk och energi. Eventuellt lyfter du en hand eller ett finger. Ett diskret schhyy funkar ofta utmärkt för att få min hund att reagera, stanna upp och se mig i ögonen i väntan på vad jag vill. Ofta sätter han sig ner dirrekt samtidigt om jag är riktigt bestämt i min teknik kroppsspråksmässigt och ljudmässigt. Detta är ingenting fantastiskt att framkalla mellan människa och hund. Mina klienter fixar det, i min närvaro på mellan 3 och 5 besök. När klienten jobbar med hunden utan att jag är där som stöd och korrigerar, så varjerar det hur många veckor det har tagit. Att bli 100% flockledare och ha 100% kontroll och perfekt kemi med sin hund kräver sin man/kvinna men är absolut 200% lättare än att göra det med en kvinna/man i ett människo förhållande. Det om något kommer garanterat ALLA hålla med mig om lol…!   Mvh   angelo

detblir
0

Jag hjälper gärna någon här inne gratis, bara för att få hjälpa en hund. Sammtidigt kanske jag får lite mer respekt och mindre chaffs. Jag måste komma till er i ert hem för att kunna hjälpa någon. Det krävs mer än tips via nätet, annars hade alla kunna läsa sig till allt här i världen. Jag bor i Malmö och hoppas slippa köra mer än 10 mil i detta vädret. Men jag ställer gärna upp och försöker visa vad jag predikar och inte bara diskutera C.M. Nu handlar det vad JAG har att erbjuda inte C.M!  Jag skriver detta rakt ut nu och riskerar mina affärer. Vem är i behov av akut hjälp och bor någotsånär nära Malmö?  mvh   angelo

nagithas
0

JAG VILL SOM SAGT INTE HA DIN HJÄLP FATTA DET!!!

nagithas
0

Sen sak till ta bort den här tråden, kommer inte posta någonting om jag behöver hjälp för jag orkar inte läsa den där sprätthögens vrickade ideer. Så länge han är här och skriver sitt dravel kommer jag inte post ett inlägg.

TA BORT HELA TRÅDEN

Sophie&Segra
0

#33, Same here!

Maja2
0

Egentligen förstår jag inte varför ni brusar upp och har så svårt för att lyssna på alla som skriver. Det är tips, faktiskt mer konkreta tips än många i vanliga fall får. Att då starta en form av lynchstämning bara för att man inte tycker likadant, är enligt mig bara barnsligt och oerhört fånigt.

I ett forum tar man till sig det man vill, och lägger åt sidan de tips man inte vill använda. Man beter sig inte illa mot någon som uppenbart vill hjälpa.

#14 tex. Varför skriva så? Så om jag har tips som jag tagit från Anders H eller Fredrik S… då får jag inte skriva dem, utan ska hänvisa till deras böcker eller serier?

Gillar man inte ett inlägg, kan man ju ändå bete sig hyfsat moget.

#29  Håller reda på signaler, DET är ju vad hundarna gör.

Kom igen nu allihop.

JossanH
0

#30 Så vad är skillnaden mot att säga NEJ eller schhh? Det är ju ett ljud båda två. När jag, som är illerägare, korrigerar min iller säger jag ett schhh men det hade lika gärna kunnat vara ett Nej- han gör ingen skillnad på ord utan reagerar på det som jag har lärt in.
Jag tror inte jag har träffat en enda hund som inte säker ögonkontakt hos sin ägare för att veta vad denne vill. Det behöver inte handla om total makt över hunden utan en kommunikation emellan 2 individer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

SaraC
0

Vad tråkigt att tråden fått en så otrevlig stämning.

Jag kan förstå att TS tycker det är tråkigt att det fortsätter komma råd utifrån ett tankesätt som h*n påpekat att h*n inte vill arbeta efter. Men som #35 skriver, det här är ett forum där alla är välkomna att skriva så länge de följer våra Skrivregler, man kan inte som trådskapare välja vilka som får eller inte får svara i ens trådar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

nagithas
0

Nej men då kan ju han komma med sina annons inlägg och fortsätta hoppa på människor som inte alls tycker som honom och som han kallar omogna och både det ena och det andra för att man helt enkelt inte håller med honom.

Det är ändå en tråd som jag skapat för att verkligen få råd inte få råd av en person som sitter och kopierar in det mesta av hans svar i forumen som är liknande de som han har skrivit här, bara pga att han vill ragga kunder till en verksamhet som han skall öppna inom kort. Jag gillar inte sånt. Alla hans första inlägg börjar, hej hundälskare, skall man posta något kan man väl iallafall bry sig om att faktiskt skriva det en aning personligt även om man nu kopierar in det, kanske nämna personens nick och upprepa personens problem. Men det gör han inte han kör sitt race om, "du är ledaren inte hunden" Visst ok om han nu raggar kunder till sitt företag. Men vill han verkligen hjälpa hade han läst vad jag skrivit och tagit till sig min frustration och verkligen gett mig råd.

Att min hund sedan både blivit slagen och aldrig fått vara ifred och blivit dragen i svansen och liknande misshandel innan hon kom till mig är ingenting som han ens har brytt sig om att fråga. Min hund skall bara ha en ledare till 100% och hon skall alltid sättas på plats och hon skall alltid tillrättavisas enligt cesars metoder. cesars metoder fungerar inte på denna hund, så han kan tjata hur mycket han vill om dessa metoder. Sen att jag också haft denna hund i tre månader nu är heller ingenting som han brytt sig om att fråga om, att jag sedan lärt henne sitt, skall, rulla runt, ligg, stänga skåpluckor och dörrar i köket eller sitt fint och att dansa är ingenting han heller brytt sig om att fråga efter. Detta har jag lärt henne på de tre månaderna hon varit hos oss, det tog också en hel jäkla månad innan hunden kunde lita på folk igen och hon kan fortfarande inte det. Hon lyckades tycka om mig efter fyra dagar men litade inte på mig ändå efter det, min sambo morrade hon åt en och en halv vecka efter att hon kom till oss. Hon kunde inte ens sitt och hon kunde definitivt inte gå i koppel. När jag stannar sätter hon sig ner på rumpan, det har jag lärt henne, i början skulle hon rusa ut i trafiken. Men det är heller ingenting denna person brytt sig om att fråga. Sen att jag har problem med att hunden hugger mot en hund som hon kan leka en stund med och sedan tröttnar är en annan sak. Men vi jobbar på det också nu. Sen att min hund för första gången började vifta på svansen för en och en halv månad sedan är ingenting han heller brytt sig om att fråga.

Han lyssnar inte och han bryr sig inte för han har sina ideer och skiter i alla andras och han gör precis samma sak i alla andra trådar. Jag blir bara trött på personer som försöker ge andra råd men sedan inte lyssna på vad personen på andra änden säger utan fortsätta med sitt dravel och är man ingen nickedocka och håller med är man omogen eller så kan man dra dit pepparn växer eller så blir han som en barn unge och måste hålla på och nöta ut skrivbordstangenterna i onödan i en tråd som inte ens har med saken att göra. Sen kommer det inlägg som ser ut som om de är kopierade ur någon fil som han har ligger på datorn, med tanke på att han ger samma råd till alla och med samma stavfel varje gång och på exakt samma ställen bevisar bara att han faktiskt kopierar dem, plus att de inte har med saken att göra ens. Läs hans inlägg här och i alla andra trådar så kommer ni förstå att detta inte ens är kul. Vissa råd i all ära men jag vill ha råd som kommer från en person som inte är här för att ragga kunder enbart till hans verksamhet som öppnar nästa år, utan jag vill ha råd av personer som faktiskt bryr sig om vad tusan jag skriver och vad tusan jag känner och vad jag tycker och som FAKTISKT vill hjälpa mig. Jag håller heller inte med honom, men skulle kanske ha haft större tålamod med en persons råd även fast jag inte höll med om jag inte hade upptäckt att varje råd är kopierat och inte handskrivet. Kan garantera att skulle ni sätta en block på att det inte går att kopiera in text här så skulle ni se betydligt mindre av denna killen. För han orkar nog inte skriva samma saker 40 gånger i 40 olika trådar.

Jag är trött på hans råd och på hans fasoner, så enkelt är det. Sen får vem som helst säga vad de vill. Men jag tänker inte ta skit när jag är skit själv. Punkt slut!

Sista inlägget sen ger jag mig på det här jäkla forumet just pga att jag blir förbannad och irriterad på hela grejen. Kommer tillbaka om ett år och kollar om han är borta. hej svejs.

detblir
0

Tack Maja2. Jag visste väl att ingen vågar ta min utmaning…Jag vill bara bevisa att jag kan hjälpa vilken hund som helst och dennes hundägare. Och jag är beredd att göra det gratis, bara jag kan hjälpa en hund och dess familj. Ändå tjaffsas det fortfarande om vilka hundexperter man ska lyssna på eller ej. Jag har aldrig idiotförklarat någon av era favorit hund kännare, fattar inte varför ni trycker ner min lärare i hundpsykologi?!  Men men mitt erbjudande står kvar om något vill ha hjälp. Har ni alternativ så prova för allt i världen detta. Funkar inget annat så ge mig en chans att visa att jag vet vad jag sysslar med. Ni kanske behöver rekomendationer. Jag kan fixa tele nummer till flera nöjda klienter som ni kan ringa innan om ni känner mer trygghet.   Jossan.  Angående vilket  komando eller ljud man använder så är det upp till var och en. Jag sa bara vad som funkar och räcker för mig.    angelo

JossanH
0

#39 Jag reagerade mest på att du skrev att det inte ens behövdes ett nej med dina metoder men att du ibland använde ett schhh- vilket för mig är samma sak.
Sedan kan det ju vara så att om man har en hund med problem och inte gillar tillvägagångsättet som CM använder så är ju chansen väldigt liten att man då vill använda sig av någon som utövar samma metoder.. :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

detblir
0

Har du frågat din hund om C.M´s metoder och hunden har sagt att den inte gillar hans metoder så behöver i alla fall inte du någon hjälp med din hund. Det är bara att sätta dig ner och diskutera med din hund hur du vill ha det ju…;) Tror inte någon här inne har haft en hundpsykolog som använder sig av C.M's metoder och ändå mördar alla tanken om att hans metoder kan funka. Tro inte att vem som helst kan använda sig av hans metoder bara genom att kolla Youtube eller läsa en bok. Det krävs en hel del mer, men det är väl inget jag kommer att få chansen att bevisa här! Konstigt att ingen ger mig chansen att misslyckas genom att försöka hjälpa en hund, då kan ni verkligen säga att jag snackar skit och inte vet något med belägg!  Jag hjälper gärna någon GRATIS bara för att bevisa hur enkelt, snabbt och effektivt det går om jag bara får chansen…

nagithas
0

JA KOM HIT DÅ! JAG BOR I NORRBOTTEN! DU ÄR VÄLKOMMEN

Maja2
0

#38 … Det är väl ingen annan som ställt de där frågorna heller, vad jag kan se.

Jag kan visst tänka mig att metoden fungerar, som detblir skriver om. Hundar är hundar. De lever i nuet, de fungerar som hundar och inget annat. Kan man kommunicera med dem på ett sätt de förstår, så hjälper det. Svårare än så behöver det inte vara.

nagithas
0

Jag vet var problemet beror på. Tack för hjälpen!

Det är jag som hundägare som inte kan med min hund.

HUND BORTSKÄNKES KOM OCH KÖP ANNARS AVLIVAS HON!

[countess]
0

#44 låt dig inte proveceras skit i vad han skriver :)

detblir
0

Lugn nu…kan du inte ta kontruktiv kritik i stället för att ta det personlig. Norrbotten blir lite långt tyvärr, hade gärna hjälpt dig! Per telefon går det nog bättre om du vill försöka men långt ifrån perfekt, jag måste vara närvarande! Du är inte ensam om att älska din hund så mycket att fysisk/mental träning och disciplin kommer sist och kärlek först. Det blir lätt så. Många hundar får kärlek-träning-och lite disciplin. Flera hundar får kärlek-fysisk träning o ingen disciplin… och ännu fler hundar får kärlek-kärlek-kärlek och det är dessa hundar som får beteende problem och blir mest obalanserade!  Det är som du säger dig veta…, inte hundens fel, alltid ägarens "uppfostran" som utvecklar en hunds beteenden. Under de ca 2 år som jag har pluggat detta så har jag träffat hundratals hundägare med deras hundar. Av dessa kan jag räkna på en hand de hundar som inte behövde rehabiliteras. Nästan alla hundägare som inte har "speciella" yrken eller extremt intresse för hundar hamnar i problem. Hur många föräldrar tror ni får barn som är helt perfekta moraliskt och balanserade, så att inga korrigeringar eller tips till barnen behövs från föräldrarna? Samma sak med en hund, den kommer att testa dig och busa och tämja på gränserna. Det är alltid hundägarens eller föräldrarnas ansvar att se till att vi som förebild/flockledare styr upp och korrigerar beteenden som stör eller är dåliga för våra hundar/barn. Tyvärr ser många hundägare sina hundar som "sina barn", och använder människopsykologi på hunden. Man måste lära sig att se på hunden från rätt håll!

1. DJUR 2. HUND 3.RAS och sist  4.NAMN   många tar andra hållet

NAMN    RAS   HUND   MIN DOTTER!!!  Då uppstår problemen.

JossanH
0

#41 Ska man hårddra det hela så skulle inte jag ta mig tid att fråga något djur om vad den tycker om att bli uppfostrad genom misshandel även om det skulle fungera… Elhalsband tex kanske fungerar jättebra när man ska uppfostra en hund men eftersom jag tycker att det är totalt ohumant att använda det skulle jag inte fråga hunden om den tycker att det är okej..
Jag skulle inte ens lämna mina djur under semestern hos någon jag inte anser har rätt handlag och gör det som JAG anser är bäst för mitt djur.

#46 Det man måste göra som förälder är att förklara för barnet hur det ska bete sig i vissa diskussioner och det fungerar inte om man som förälder inte kan vara lyhörd så man kan bygga upp relationen tillsammans. Det hjälper inte bara att sätta gränser för då får dom tillsist motsatt effekt.. Så enligt ditt sätt att se på hunduppfostran kan man inte jämföra det med barnuppfostran som du försöker.

Sajtvärd på Iller.ifokus

detblir
0

Jag använder inget våld eller el när jag rehabiliterar hundar. Snöa inte in på enstaka fall som kanske var sista utvägen för hunden, efterson hundägaren inte kunde stoppa beteendet på annat sätt. Alla kan inte använda sig av samma tekniker, vissa har inte rätt energi och lugna självförtroende för att hunden ska reagera på ett sätt som hjälper hunden. Då kanske elhalsbandet var sista utvägen för att människan bakom de hundarna skulle kunna få hjälp av just dessa "lågpresterande"hundägarna!

JossanH
0

#48 Vart jag skrivit att detta gäller dina metoder? Jag svarade bara på varför jag inte skulle fråga att djur om en metod om jag inte tror på att det är rätta vägen att gå eller kanske tom en metod som skapar obehag för djuret.
Vill jag att min hund ska ha sele och inte halsband låter jag ju inte någon annan använda halsband på min hund heller. Förstår du vad jag menar?

Sajtvärd på Iller.ifokus

detblir
0

Jag använder inget våld eller el när jag rehabiliterar hundar. Snöa inte in på enstaka fall som kanske var sista utvägen för hunden, efterson hundägaren inte kunde stoppa beteendet på annat sätt. Alla kan inte använda sig av samma tekniker, vissa har inte rätt energi och lugna självförtroende för att hunden ska reagera på ett sätt som hjälper hunden. Då kanske elhalsbandet var sista utvägen för att människan bakom de hundarna skulle kunna få hjälp av just dessa "lågpresterande"hundägarna!

JossanH
0

#50 ????

Sajtvärd på Iller.ifokus

detblir
0

Jag skämtade ang att du kan diskutera vilka tekniker din hund vill använda:)

LinaK
0

Håll er till trådens ämne tack! Annars låses denna tråd också.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JossanH
0

#52 Och jag var allvarlig när jag förklarade varför jag väljer vissa alternativ före andra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

nagithas
0

Per telefon går det nog bättre om du vill försöka men långt ifrån perfekt, jag måste vara närvarande!

svar: Eftersom det inte går per telefon och är långt ifrån perfekt, hur kan du då ge tips här och tro att det är perfekt?

Du är inte ensam om att älska din hund så mycket att fysisk/mental träning och disciplin kommer sist och kärlek först.

Svar: Har jag någonsin påstått att min kärlek till hunden kommer först. Min hund får fysisk/mental träning varje dag med hund promenader på 2 timmar dock lite mindre nu då hennes tassar inte klarar av -20 grader och lång promenader, hon får en massa träning som sitt och ligg och diverse spel och aktiviteter för skallen som hon tycker är roliga att utföra. Disciplin är något min hund får varje dag, hon får inte sova i sängen, hon får inte tigga vid bordet, hon skall sitta ner under hundpromenaden då jag står still. Men när jag tittar på tv vill hon mysa och då tycker jag att hon skall få det. Aktiverar inte jag min hund är det stor risk att hon hittar på egna aktiviteter för att aktivera sig själv som tex att gräva i soffan. Vilket för min del inte är ok därför blir hon också aktiverad varje dag.

Hur många föräldrar tror ni får barn som är helt perfekta moraliskt och balanserade, så att inga korrigeringar eller tips till barnen behövs från föräldrarna?

svar: Ett barn får dock varje dag kärlek, disciplin och lära sig hur man uppför sig. Men likväl går det att diskutera på ett helt annat sätt med barn då de iallafall har logiskt tänkande vilket en hund inte har. Mot min hund är jag tvärtemot vad du tror att jag är, men det örat vill du inte lyssna på. Du tror att jag ser min hund som min dotter och ger henne mer kärlek än gränser och disciplin. Men så är inte fallet. Men det verkar som om, att har du bestämt dig för att det är på ett visst sätt så är det så det är. Hur vore det om du faktiskt lyssnade?

Det är alltid hundägarens eller föräldrarnas ansvar att se till att vi som förebild/flockledare styr upp och korrigerar beteenden som stör eller är dåliga för våra hundar/barn.

svar: återigen har barn den förmågan att kunna logiskt tänkande vilket en hund inte har. Men om man nu ska jämföra dina metoder med barnuppfostran så skulle du låta barnet gå sist, du skulle äta först, du skulle ge dem elchocker om de inte gjorde som du sa, och du skulle framför allt bita dem om de gjorde fel.

1. DJUR 2. HUND 3.RAS och sist 4.NAMN många tar andra hållet

NAMN RAS HUND MIN DOTTER!!! Då uppstår problemen.

Svar: Så du menar att det inte är någon som helst skillnad egentligen mellan raserna att det inte skall som första punkt tas i besiktning? Nu är det så kan jag tycka, att det är en himla skillnad mellan en mops och en jack russell. Det är väl en himla skillnad att uppfostra en jack russell mot en mops eller vilken annan hundras som inte faller in i jakthundar. Jag vet vad jag gav mig in på när jag skaffade en jack russell och visste också att det också kräver mer än kanske många andra hundar som finns där ute (inge illa menat). Kräver mycket fysisk/psykisk träning vilket min hund får på olika sätt. Den kräver också en konsekvent uppfostring och låter du hunden ta ena lill fingret slukar den också hela handen. Konsekvent, järnhand, lugn, träning är vad en jack russell behöver för att inte utveckla en massa konstiga beteenden som inte är ok, har också sett ett skräck exempel på en jack russell som dock hade en ledare men som blev uppjagad av sonen i familjen till den mildra grad att hunden blev stressad jämt. Min hund är en ängel jämfört med den, eftersom våran hund får det hon behöver.

Sen kan du kanske ha fått en uppfattning att jag är en hispig person som står och skriker och gapar och för mycket oljud. Och trissar upp mig i onödan om nu hunden skulle göra något galet. Men kan säga att där har du skitit i det blå skåpet. För en lugnare person än mig är det svårt att hitta, jag är lugn mot hundar och mot djur i allmänhet, djuren tycker om mig och brukar ha runt 4-5 hundar runt fötterna på mig under jular och släktträffar. Mina vänner säger att jag är den lugnaste personen som finns. Men det som inte gör mig lugn är personen som tror och vet saker som de inte har en aning om. Du tror precis att du vet hur jag är med min hund, men du har inte sett det och du kan bara basera dina uppgifter på vad du har läst här, vilket inte ger dig speciellt mycket fakta, och speciellt inte all fakta runt omkring. Det enda du sysslar med i just denna tråd är att reta upp mig genom att du tror och genom att du gissar dig till passande senarium till hur det skulle kunna vara, och vad som är det vanligaste problemen med hundar. Men egentligen vet du inte fakta.

Jag säger det igen och du har också erkänt det nu, att du kan inte hjälpa mig och jag vill inte ha din hjälp genom denna tråd du då åter en gång inte har lyssnat. Du gissar och hoppas att du slagit huvudet på spiken. Du har inte möjlighet att åka till Norrbotten där jag bor och är inte villig att göra det heller. Men däremot kan du erbjuda hjälp via telefonen men kan inte garantera att det blir ett bra resultat då det är mycket svårt. Kan du inte garantera att det blir bra resultat på telefonen så lär det inte bli bra resultat här. Så jag förslår åter en gång att du lägger ner försöket med att hjälpa mig, för du kan inte hjälpa mig som du själv just åter en gång sagt.

detblir
0

För att garantera ett 100%-igt och lyckat jobb med en rehabilitering så måste jag vara närvarande japp. Om ett år ca så har jag kanske kommit så långt upp i landet om du fortfarande behöver hjälp. Vad jag sade innan var att det är lättare att ta det per telefon, för så här verkar det vara bortkastad tid. Det är svårt att förklara allt när det inte flyter på genom att skriva så här. Och ja det är ingen skillnad i grunden vilken ras man än har. Alla hundar behöver samma saker här i livet för att vara balanserade. Visst.., vissa raser behöver större dos av fysisk träning då de är högerergi hundar eller mycket högenergi hundar. J.Russel är en högenergi hund. Många raser behöver en träningslek som substitut för att jaga råttor t.e.x, vissa hundraser mår bäst av att få åka och fösa kor eller lamm ett par gg i veckan för att hålla den genetiska instingten under kontroll, så hunden inte går loss på något annat för att få ut sin överskottsenergi. men i grund och botten, enligt mina erfarenheter så; rätt mängd fysisk/mental utmaning,(regler,struktur,gränser) och kärlek sist.

BODY  ,   MIND   , and   SOUL…, samma grundstenar som alla djur behöver, funkar perfekt på människor med;)

SaraC
0

Nu låser jag den här tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Inlägget är låst för nya kommentarer