Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6394 ggr
Zynell
0

Hundmat VS hundmat.

Om jag har tur (dvs om tiken har valpar i magen) så kommer jag ha en hund om ca 7 månader! Skrattande En liten yorkie.

Hunden kommer nog vara uppfödd på vanlig husmanskost och jag lär fortsätta ge den det samt att den även får torrfoder. Men jag blir alldeles skogstokig på allt foder som finns där ute. Jag har kollat upp flera märken, men vet inte vad jag välja.

Royal canin har ju hundmat speciellt åt yorkisar och är inte så hemskt dyrt.

Eucanuba och pro plan verkar också bra, men dyra.

Doggie har jag hört negativa saker om, men kan inte förstå vad som är så dåligt med det märket när jag kollat ingredienserna.

Troligast är att det blir en av ovanstående märken, just pga att jag har dem i min djuraffär. Det finns andra märken också, men dessa fyra är de jag har lagt märke till.

Jag är mest inne på royal canine just nu … men kan lika väl komma att ändra mig till nästa vecka …

Jag är också en person som måste byta saker ofta. Till exempel kan jag inte köpa samma diskmedel två gånger i rad eller samma duschgele osv (syftar på doft) för jag tröttnar. Jag är rädd för att jag kommer göra likadant med hundmaten pga obestämdhet och förvirring. Jag kommer dvs att köpa lite av allt bara för att se vad tilltalar hunden mest, men det är ju inte så bra för deras små magar. Därför vore det otroligt bra om jag bara kunde bestämma mig för ett märke (om hunden också gillar det) och sedan hålla mig till det.

Så jag skulle uppskatta om ni kunde berätta för mig VARFÖR jag ska välja en av de ovanstående märkerna, och vilka jag borde låta bli? Skrattande

pippa__
0

Jag måste bara till att fråga varför du ska fortsätta att ge hunden husmanskost?

Själv ger jag färskfoder till mina då jag anser att det är det bästa. =)

Maja2
0

Undvik foder med spannmål.

Zynell
0

#1 Jag ser inget fel i att ge hunden husmanskost. Däremot har jag svårt att förstå mig på när man ger hunden ENDAST torrfoder, livet ut. Hundar har väl också smaklökar. Glad

#2 Du får gärna utveckla varför.

Maja2
0

Hundar saknar enzymet fytas, som bryter ner fytinsyran i frön och spannmål. Fytinsyrehalten stiger då och hämmar upptag av viktiga mineraler.

Hunden kan kort och gott inte tillgodogöra sig spannmål därför att kroppen inte är gjord för det. Därav att hundar som ges foder med spannmål bajsar mer och har inte sällan allergier och hudproblem, mjäll mm.

Zynell
0

#4 Okej! Skrattande Då vet jag. Ska kolla upp det i märkerna jag har skrivit ovan.

Elcyion
0

#1 Jag skulle inte rekommendera att ge en hund husmanskost. Risken är överhängande stor att hunden får brister! Ska du ge hunden hemlagad mat måste du sätta dig in i rått kött, råa ben, inälvsmat och lite grönsaker. Detta ska kombineras på rätt sätt, för att ditt djur inte ska bli sjukt. Du kan läsa mer om det inne på barf.ifokus.se

Ett annat bra torrfoder är Standardt. Ganska billigt i jämförelse med både Hill´s och RC. Om ett foder är dyrt eller inte, kan du inte avgöra enbart efter att kolla på vad säcken kostar. Du behöver räkna ut hur mycket det kommer att kosta dig/dag att utfodra, och sedan jämföra.

Grannen gav sin hund axess. Ett billigt skitfoder med mycket spannmål. Hunden vägrade att äta. Hjälpte dem att byta till ett bättre foder. Pga dåligt med pengar hos dem, fick jag anpassa vilket foder vi beställde efter det. Jag beställde hem Iams (Eukanubas budgetfoder). Iamsfodret jag beställde hem kostar mer nästan dubbel så mycket/kg jämfört med axess, men månadskostnaden för att utfodra med det blir samma som med axess (hunden behöver äta hälften så mycket Iams jämfört med axess).

Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket för hundens smaklökar. Bara att gå till vargen. De äter det de lyckas fälla. De säger inte att "nä, vi kan inte fälla ett rådjur idag, för det åt vi igår".

På färskfodersidan gillar jag Nordic bäst.

Medarbetare på jack russel terrier

Zynell
1

#6 Ska kolla upp det där märket Standardt, men jag vet inte om det finns där jag bor. Om inte lär det bli en av dem ovanstående märken jag har nämnt. (kom på att robur finns också här). Det är därför jag hellre skulle vilja ha info om dem än tips om nya märken, om du förstår hur jag menar. Glad Men jag ska kolla upp Standardt, men jag skulle vilja också veta hur du och ni andra här tänker om just de märken jag har frågat om.

[Hilo]
0

Foderbilen.se

Där har du Standart till dörren..

Elcyion
0

Royal canin skulle jag slopa helt. Det innehåller alldeles för mycket skit:

Ris, majsmjöl, vegetabiliskt proteinisulat. majsgluten och majs. För mycket spannmål, vegetabiliskt protein till en köttätare samt gluten (spelar ingen större roll vilken källa det är) är rent vegetabiliskt protein. På det sättet får man upp proteinhalten, utan att behöva ha i mer kött.

Eukanuba är hyfsat bra, men deras valpfoder såg inte roligt ut. Innehåller även där för mycket spannmål: majs, vete och ris. Folk säger jämt att man ska ge valpfoder till valpar, men jag har aldrig läst någon vetenskaplig forskning på att det behövs. Folk (i allmänhet) menar att bara för att foderföretagen säljer det, måste det vara bra/nödvändigt. Folk glömmer ofta bort att det är vinstdrivande företag :)

Pro plan innehåller också för mycket spannmål (anser jag) samt ett stort "big no no": Ris, majsgluten (det stora no no), majs och vete.

Av alla spannmål är ris det jag har minst emot, och någon form av kolhydrater måste du ha i fodret, annars kan du inte forma kulorna i tillverkningen.

Orijen/Acana har helt spannmålsfritt foder, men där har de i en massa örter istället för att hjälpa upp olika problem som min hund inte ens har. För mig känns det extremt bakvänt att "medicinera" mot problem som en veterinär inte ens har hittat än…

Doggys innehållsförteckning ryser jag av. Helt enkelt för att de inte har kunnat specificera vad de har haft i fodret. Det står helt enkelt bara spannmål (som första ingrediens). De har även i vegetabiliskt protein.

Ett BRA hundfoder, är ett foder som till innehållet påminner så mycket som möjligt om det som vargen äter i naturen. Animaliskt protein och animaliskt fett. Inga/minimalt med spannmål. Ha det i tankarna när du letar foder.

Jag personligen har inte hittat något foder jag tycker bättre om än standardt. Dels för att det har en bra innehållsförteckning, men även för att min hund fungerade otroligt bra på det.

Alla foderna och en hel bunke till kan du beställa från foderbilen.se Då är du inte beroende av att ha en återförsäljare i närheten. De har hemkörning över hela Sverige, för ett riktigt bra pris!

Jag hoppas att jag har svarat på dina frågor nu :)

Medarbetare på jack russel terrier

cillisw
0

#9 Vet inte om jag tycker att det verkar som ett så bra foder då det till största del innehåller rismjöl…? Och det fodret jag ger till min lille pojke nu dvs Royal Canin - mini junior innehåller till största del torkat fågelkött är inte det bättre då?

[Empisen]
0

Nu blev jag lite nyfiken på fodret Standardt ni pratar om… Hugo bajsar otroligt mycket på dagarna, började för någon vecka sen, vet inte om det beror på fodret (Royal canin) eller något annat…

Hur ser bitarna ut i standardt? Hugo kan vara lite kräsen…

[Hilo]
0

#11 Det är små kulor.. Min lilla tik á 4 kilo har inga problem att tugga dem..

[Empisen]
0

#12 Okej, ska man välja lamm, normal eller hjort? Vilken använder ni? Glad

cillisw
0

Ingen som vill svara på min fråga?

[Hilo]
0

#13 Vi hade hjort Glad (gått över till färskfoder)

Chanku
0

#10 Royal innehåller ris, majs, veg proteinisolat, betmassa, majsmjöl, majsgluten etc. Så frågan är ju hur mycket kött det egentligen är i fodret… Om man räknar ihop alla ingredienser så kan den vegetabiliska delen överträffa den animaliska.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Empisen]
0

#15 Okej, ska beställa hem så fort jag har pengar Glad

EmmaWq
0

Ger ni era hundar mest torrfoder, färskfoder eller av båda? För- nackdelar med dessa? Obestämd

lsoderberg
0

på tala om husmanskost så måste jag säga att min farmor har haft 3 hundar som bara har ätit husmanskost och dom har ALDRIG haft nått problem med magen elr någonting de ända är att dom har fått tandsten men de får ju alla hundar? alla hundarna har varit helt friska.  jag ska själv börja lite med de och slänga på lite "vanlig hund mat" på hans mat då han inte tycker om torrfoder alls.

visst jag vet ju inte riktigt varför väldigt många säger att de inte alls är bra med husmanskost, de är ingen som har gett mig en riktigt bra förklaring. hennes hundar har ju som sagt aldrig haft några problem, så då borde de inte vara så farligt som "alla" säger? jag menar inte alla såklart men väldigt många :P

Noa-Nisse
0

Bozita våtfoder i tetrapack är helt utan spannmål och kostar bara 19 kr för en förpakning på 480 g. den verkar smaklig! jag ger en förpakning som middag till henne, på morgonen torrfoder och torrfoder på kvällen också. Älg är speciellt popuärt :)

Medarbetare på Hundar.ifokus