Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4812 ggr
FjantaZ
0

Frågor om dagmatte...

Hej!!

Har dagmatte till min hund men har fått problem o vet sedan innan att detta är en tillfällig lösning…

Ska nu söka efter ny och undrar lite:

Vad betalar du din dagmatte?

Hur mycket har hon hunden då?

Vad gör de på dagarna?

Har du några regler?

Vad har du för hund och vad ska du/använder du den till?

Hur hittade du din dagmatte?

Dagmatte kan lika gärna vara daghusse me höll en enkel tråd på frågorna…

Sophie&Segra
0

Kan svara ur en dagmattes perspektiv, om det är ok?! Annars får nån ta bort inlägget :)

**Vad betalar du din dagmatte?
**Jag tar för tillfället 100kr/dag. Men ska höja det till 200-250kr/dag.. Då jag kollat runt, och inser att jag tar på tok för lite betalt med tanke på allt hunden får under dagarna.

**Hur mycket har hon hunden då?
**Daghund 1 = Varje dag, mån-fre i två veckor. Sen är hon hemma 2 veckor, hos mig två veckor osv.
Daghund 2 = Varje dag, mån-fre.

**Vad gör de på dagarna?
**Dom lämnas mellan 7-9, sen går jag upp och äter frukost. Sen tar vi en promenad på 45min-2tim. Vi busar i snön, kastar bollar osv.
Sen går vi hem ett par timmar. Jag äter lunch o hundarna vilar. Efter unch går vi ut igen, då blir det oftast träning. Vi lägger kanske nått spår, tränar lydnad, freestyle mm. Varje hund får ca 30min enskild träning.
Efter det får dom springa fritt o busa i nån timma innan vi går hem igen och dom vilar lite innan dom blir hämtade.

**Har du några regler?
**Mina daghundars mattar har inga regler jag ska följa när jag har hundarna, då dom vet att jag vet vad jag håller på med.

**Vad har du för hund och vad ska du/använder du den till?
**Daghund 1 = Schäfertik på snart 2år.
Daghund 2 = Golden Retriverhane på 3 år.

**Hur hittade du din dagmatte?
**Dom hittade mig genom gemensamma bekanta.
Daghunden jag hade innan, en Ridgeback tik. Hennes husse hitttade mig via grannar.se :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Forest]
0

1, En fråga skattar du för pengarna? bara nyfiken eftersom annars är det pengar rakt i fickan. Obestämd

Sophie&Segra
0

Nää.. Skattar inte.. Kanske jag borde? Haha.. Har ingen skattesedel eller nått.. Så det här blir ju svart/rakt i fickan.

EmmaWq
0

Kan också svara enligt egen erfarenhet, då jag också har jobbat med ett antal hundar :-)

Med en utav hundarna brukade jag få 100kr per dag, och det innebar 1-2 timmars promenad. Med en annan var de tre promenader dagligen, och då fick 130kr om dagen. Funderar dock också på att jobba heltid, och då ta mer betalt dagligen.

Jag hade inte hundarna hemma hos mig, då det inte funkade för tillfället, utan jag fick nycklar hem till ägarna, och gick ut på bestämd tid.

Vad gör de på dagarna?

På promenaderna brukade det oftast bli längre turer i skogen, runt sjön och leka med olika leksaker, träna apport och så :-)

Har du några regler?

Utöver tiderna för promenaderna, så hade jag inga direkt bestämda regler

De som jag har jobbat åt hitlls har hittat mig på grannar.se

[Forest]
0

3 jo jag är med halvdagmatte till en vän men tar nästan inget betalt pga jag tänker att det är ändå svartjobb jag utför :-/ Vi gör lite ombytta tjänster :)  Skattseldel har jag tänkt lite på o satsa lite på o bli dogwoker. Bor inte så stort men ett par daghundar kan man ha :) Men du har så rätt 100 kr per dag o heldag är billigt. Sorry lite OT men tycker att 1 svara bra på frågerna :)

EmmaWq
0

#1 Kom att tänka på en grej; Är inte 200kr per dag lite mycket, jag menar, de flesta hunddagis går på runt 2500-3000kr i månaden, och om du skulle få 200-250kr per dag skulle det landa på mellan 4-5000kr Obestämd

Sophie&Segra
0

#5, Jag tänker nog lite tvärtom.. Hundarna får ju mer stimulans, aktivering osv hos mig.. Än vad dom får på ett hunddagis. Så jag tycker nog inte att det är mer än rätt att ta mycket betalt. Jag menar, med all den aktivering dom får.. Så är dom ju uttröttade när dom ska hem, och det är i 90% av fallen, det ägarna vill då dom jobbat en lång dag.
Tack för OT-meningen! :)

#6. Jag tycker, som jag skrev ovan.. Inte att det är för mycket. Tycker mina daghundars ägar eatt det är för mycket, japp.. Då finns det andra som tar mindre. Dom har valt att ha mig som dagmatte för att dom är så otroligt missnöjda med Hunddagisen dom har haft sina hundar på. Dom får inte alls den aktivering, stimulans, träning osv dom får när dom är här.

Som sagt, med tanke på all träning och aktivering dom får.. Så tycker jag att det är rätt pris :)

Royalz
0

#7 Du kanske kan börja med att höja 50kr? Att höja så mycket som 150kr på en gång är lite väl mycket!

EmmaWq
0

#7 Jag förstår :-) Var inne på din blogg, superfin btw! Hoppas lilltjejen kryar på sig! :-)

Vad brukar du göra med hundarna då, hur aktiverar du de 2-3 hundar du har dagligen?? *nyfiken*

TacoBelle
0

Har inte heller anlitat någon dagmatte men jag har själv passat andras hundar en del så jag svarar ändå.

-Jag tog 100 kr per dygn per hund. Nu hade jag "mina" hundar under längre perioder så jag hade dem dygnet runt. Men jag tycker att det är lagom med 100 kr per dag även när det bara är under dagen. Utöver de 100 kr som jag tog i betalt fick ägaren själv köpa allt som behövdes till hunden (foder, ben, godis, leksaker, ev. mediciner, bajspåsar osv). De fick även betala körersättning och fick själv hämta och lämna hundarna här.

För pengarna slapp ägarna lämna sina hundar på pensionat och de kunde känna sig trygga med att hundarna fick bo som familjemedlemmar, fick den skötsel, motion och aktivering som de var vana vid.

-Se i svaret ovan.

Vad gör de på dagarna?

-Jag var själv ledig så hundarna bodde med oss, behandlades, tränades och aktiverades som om det vore mina egna hundar. Det var t.ex. lydnadsträning, långpromenader, springa fritt och leka, hjärngympa, utflykter till skog, hav och sjö, picknickutflykter, simning, cykelturer, apportering, mycket utevistelse, har även egen trädgård som hundarna fick fri tillgång till osv. Jag fixade även kloklippning, badning och pälsvård.

Har du några regler?

-Jag har regler och jag tycker att det är oerhört viktigt att hundägaren och hundvakten pratar igenom allt, är överens om allt och skriver kontrakt. Det kan så lätt bli missförstånd och problem.

Några av mina regler:

-100 kr per dygn per hund exkl. foder och alla tillbehör, noggrann genomgång och godkännande av mitt avtal (en kopia behöll jag och en kopia fick ägaren), ägaren står även för körersättning, hämtning och lämning, ev. veterinärvård, ev. saker som jag behövt köpa till hunden och ev. saker som förstörs av hunden.

-Betalningen ska göras i förskott. (Har man hunden dagtid är det kanske bättre att betalningen sker i förskott varje måndag. Eller månadsvis i början på var ny månad.)

-Att jag fick kontaktuppgifter till både ägarna och till någon annan som jag kunnat kontakta akut om något hände och jag inte fick tag i ägarna.

-Att hundarna var friska (alltså att de inte hade något smittsamt), vaccinerade, försäkrade, inga aggressiva "problemhundar" och rumsrena. 

-Att jag fick en kopia på hundarnas försäkringpapper och försäkringsnummer.

-Att jag fick tydlig information om varje hund. T.ex. när/mängen mat, när/hur ofta behöver hunden komma ut, när/vilken/mängd motion/aktivering/hjärngympa, vad hunden inte gillar/är rädd för/problemområde, vad hunden gillar osv. Ägaren fick av mig rapporter om hur allt gick och vad vi hittade på samt vid hämtning en skiva med bilder som jag tagit på hundarna när de varit hos mig.  

-Hundarna jag passat har varit av raserna: Bordercollie, schäfer, labrador, spets och weimaraner/ungersk viszla. Både hanar och tikar, i olika åldrar mellan 9 månader och 5 år.

-Jag annonserade om att jag ville vara hundvakt så hundägarna kontaktade mig.

Sophie&Segra
0

#8, Jodå.. Ska ta det stegvis självklart :)

#9 Tack! :)

Med min egen Schäfertik tränar jag otroligt mycket mentalt, dvs. Lydnad, Freestyle, Shaping, allmänlydnad, vi har precis börjat spåra också.

Med daghundarna blir det samma aktivering som min egen får, fast inte lika mycket då dom inte har samma energinivå/aktivitetsnivå.

Utöver detta går vi promenader, busar i snön nu när det är snö, dom rejsar runt och gör ärevarv efter ärevarv, både i hundrastgården, ängen, skogen osv :)

EmmaWq
0

#10 Bra att du är så noga med dina regler och krav etc, det ska man vara för både sin egen och ägarnas skull! :-)

Glömde att skriva om regler i mitt inlägg i #4 (kom på reglerna i efterhand) och de var i princip som #10 faktiskt. Vi hade kontrakt, och förskotts- eller månadsbetalning, jag hade ägarnas kontaktuppgifter om något skulle inträffa, jag fick veta om hundens eventuella allergier, rädslor etc innan påbörjat jobb etc etc. Som sagt, tycker att sådant är viktigt för att undvika missförstånd och så!

#11 Låter jättebra! Hon var allt bra duktig din tjej i videon du lade upp ^^ Ska också börja och läsa på om klickerträning och lydnad m.m för att kunna aktivera framtida hundar på bästa sätt :-)

FjantaZ
0

Tack för alla svar men det gör mig inte klokare då de som svarat är "på andra sidan" dvs lånar ej ut sin hund utan hjälper…

Har iaf just nu en "billig" dagmatte men man får ju vad man betala för o det är en grymt understimulerad hund jag har varje dag jag kommer hem…

Jag är ute efter sällskap, promenad och någon lättare hjärngympa hos dagmatte då jag själv vill ha lite energi kvar för att själv kunna träna varje kväll…

Är en ung hund så jag vill själv lägga grunden innan någon annan oxå börjar träna "tävlingskomandon"

Ingen annan som har dagmatte??

[Forest]
0

13, Dagmatte har inget med träning o göra. Jag menar man kan inte kräva att dagmatten ska träna din hund det är du som ska träna o lära din hund.

FjantaZ
0

#14 Du missförstår mig… Helst vill jag inte att någon annan ska träna min hund men då de tips (ej här) jag fått hittills är att dagmatte oxå måste få "använda" hunden. Att han måste få mental stimulans även hos dagmatte bla bla bla

Därav min kommentar om träningen

[Forest]
0

15, Jo jag förstår dig lite men en dagmatte har ofta egen hund och ska man då aktervera en till tar det lite tid. Jag har 2 hundar o tar dom på egen tid varje dag, det är 1-2 tim dagligen. Hittar du nån som läntar efter hund o kan lite om hund är det uppeligt att säga du får gärna aktervera den lite. Jag tor det är ganska sällan dagmatte går en riktigt långpromenad på 2 tim det kanske skulle vara något. Jag går såna promenader med daghunden då har jag med mig min vuxna hund :) Endel godissök görs, men lägger mig inte i större träning.

seba
0

Vad betalar du din dagmatte? Jag betalar 75:-/dag /hund. Har 2 hundar.

Hur mycket har hon hunden då? Hon har hundarna hela dagarna, ibland på nätterna också när jag jobbar sent och inte hinner hämta hundarna innan hon går och lägger sig Glad

Vad gör de på dagarna? Allt möjligt! Hundarna får följa med henne överallt, när hon ska in och göra ärenden osv. Annars gör hon det jag gör med de annars, hon är en bra extra-matte!

Har du några regler? Nja, egentligen inte. Hon vet hur jag försöker uppfostra hundarna och gör precis som jag skulle gjort.

Vad har du för hund och vad ska du/använder du den till? Båda hundarna är av rasen russkiy toy, jag har de mest som sällskap egentligen. Och ställer ut dem när tillfälle ges.

Hur hittade du din dagmatte? Genom min ex-sambos kompis. Jag hade riktig tur, blev av med hundpassningen på en tisdag, på torsdagen började jag ha hunden (hade bara en då) hos nya dagmatten Glad

zoolatri
0

Min hund är hos dagmatte när jag är i skolan. Vilka tider hunden är där beror helt på mina föreläsningar. Ibland är det två timmar, igår var det hela nio timmar(det var nog en jobbigare dag för mig än hunden) men oftast rör det sig om 4-6 timmar.

Jag betalar 70 kr/dag, jag fick rabatt eftersom jag är student. vet att de andra hundägarna betalar 100 kr/dag. Oftast är det bara min och hennes hund där, men det finns tre andra hundar som är där då och då.

Deras dagar ser olika ut beroende på vilka tider på dagen min hund är där. Men det är minst en långpromenad om dagen, det är jätteskönt att veta att min lilla vovve spenderar dagarna i mysig hemmiljö med sina egna hundkompisar.

Hundvakten står för bajspåsar, jag står för mat.

Jag hittade min dagmatte på blocket och är supernöjd! Vi träffades hemma hos henne och pratade hund, och jag såg hur hennes hund betedde sig och behandlades, så jag kände mig lugn med att min hund skulle behandlas bra och att vi hade liknande regler.