Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5076 ggr
[Taffy]
0

Rastlös hund

Funderar lite över min älskade Saluki på 6 år..

Ibland verkar hon så rastlös!
Hon får daglig mortion, det vill säga på skolvecka är hon antingen ute i skogen 1 ½ timme (lös) och går promenader samt mer spring på ett stort inhängnat dagisområde, eller så går vi en långpromenad och så spring i dagisområdet. Där mellan träning och trix hela tiden.
Men hon verkar ändå inte finna något större nöje med allt..
I skogen blir det inte mycket spring, jag får slita riktigt då hon släpps på dagisområdet. Leksaker hit och dit men det verkar ändå inte vara nog roligt.
Vi tränar lite små allmänna trix, men det går lite halvtrögt med det.
Vad gör jag för fel? Rynkar på näsan

Borde inte en frisk saluki vilja springa heela tiden när som helst?! 
Hon har alltid varit springglad hela sitt liv men nu verkar hon börja lessna..
Känns som att allt är mitt fel, men förstår inte riktigt vad som hänt, för nej det är ganska nyligt det börjar gå så trögt med allt!

Vad ska jag göra för att hon ska bli mer "på" igen och tycka det mesta är roligt?
Har ni kanske lite tips på hjärngympa träning och hur man får mer kontakt med hunden?

Maja2
0

Har du varit till vet med henne?

Tangotime
0

Hon är inte överstimulerad/uttråkad av att göra så mycket då? OM det är så skulle jag lugna ner aktiveringen något och försöka komma på något helt nytt som hon aldrig gjort tidigare. Ex spår, uppletande agility?

[Taffy]
0

#1 Har inte varit hos vet på senare tid, kan det behövas tro?

#2 Hon KAN vara det jo.. men det ligger till så att hon under en period la på sig lite och inte fick sin dagliga motion. Istället myste och lekte hon här hemma och gick endast promenader/långpromenader.
Nu sedan veckor tillbaka sköter jag rubbet själv, mina föräldrar har helt enkelt inte tid med en saluki. Men inget jag klagar på, det var mitt val dessutom! Så när vi började vår "hårdträning" (det jag beskrev ovan) tyckte hon det var JÄTTEROLIGT (vilket jag oxå tyckte så klart!)Hon var helvild, valp igen. Blev sammarbetsvilligare osv…

Det är nu den här senaste veckan hon börjat bli ointresserad och tycka det är halvtrögt.

Ricko
0

Vi kan ju prata på skolan istället, blir lite lättare kanske :) men som #2 sa.

Du kanske kan testa något nytt? T.ex som Tangotime sa: Spår, sök, agility, freestyle osv. LC går ju inte eftersom vi (vilhelmina eller någonstans nära villis) inte har någon tränings bana vilket är synd.

Men när ni far till klubbstugan nästa gång kan du kanske testa agility hindrena som står där?

Jag brukar ju variera mina promenader ganska ofta också, ibland skogen, ibland vägen samt även olika vägar i skogen etc. Nån dag tränas det lydnad, nån gång sök och ibland bara lek. Det kan ju vara värt och prova också :)

Ang hjärngympan, har ni någon såndär aktiveringsboll/annan aktiveringspryl? Annars kan du antingen få låna min om du inte har någon/vill köpa någon. Hundarna får ju arbeta mycket med hjärnan för att klura ut hur dem ska lösa det. Det kan även vara att du låter henne leta godisar och kastar ut lite torrfoder i gräset och låter henne leta upp dem.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Taffy]
0

Testade att träna mer trix osv ikväll samt kontaktövningar och hjärngympa, hon tyckte det var jätteroligt! Läste på i forumet så har massor av ideer.. :)

Jag vet nu att jag egentligen överdrivit med detta inlägg. Jag jämförde med någon dag ungefär. När vi var ute på dagisområdet igår var hon helvild och i torsdags på brukshundklubbens stuga skötte hon sig helt utmärkt och var lika allert som förr.
Men tror ändå hon blir lite halvless… ska ta och variera hela tiden i fortsättningen!

(Måste erkänna att jag var på ganska dåligt humör då inlägget skrevs, och även nästan hela den här dagen.. inte passande alls att skriva då, blev ett enda supernegativt inlägg…. förlåt för det!! Kan även vara för att jag inte varit på superhumör idag som det gick neråt)

[lisalll]
0

Hej!

Kan tipa om min sida faktiskt (det där lät ego-trippat)

Men jag hade en labbrador förut som var exakt om din första beskrivning trodde han ville springa så ut och springa gjorde vi med honom men.. ja började fachinera mig för freestyle!

Det hjälpte oss otroligt mycket kolla in på hemidan iaf så kan du få ideer och tips då jag tävlar med min hund:)

Här!

Hoppas ja kunde hjälpa till lite iaf!!

Bara att sicka medelande så kan jag hjälpa dig lite :)