Är hon skendräktig?
Har en finsk lapphund på 2 år. Igår morse kissade hon inne vilket aldrig hänt förut. Hon var otroligt gnällig och gnydde hela dagen/kvällen, ville knappt äta och inte gå ut. Hon ville bara ligga i soffan eller sängen. Helt plötsligt började hon böka och krafsa med kuddar och filtar i soffan vilket hon inte brukar. Inatt väckte hon mig vid 2 av att hon gnällde ordentligt.
Ringde vet imorse och hon trodde det var skendräktighet, eftersom det dessutom passar in i tiden (hon löpte för ca 2 månader sen).
Hon ligger i soffan heeela tiden, gärna tryckt mot mig, så nära det bara går. Ikväll har hon dessutom börjat flåsa ordentligt.
Hon tycks dock inte ha någon mjölk och hon går inte omkring med gosedjur eller liknande heller.
Hon känns lite varm om nosen men hennes temp visade bara 37.5 imorse.
Tror ni hon är skendräktig? Aldrig varit med om det förut så jag känner inte igen symtomen..
Finns det nåt att göra..?
Skulle gissa på det ja.
Mer motion och mindre mat.
Aktiviteter i allmänhet - Mer av den varan.
Det brukar förmildra/korta av.
Min förra tik vart skendräktig efter varje löp.. Suck.
Håll bara koll så hon inte får mjölk, och därmed mjölkstockning.
Får hon inte mjölk brukar det inte vara några fysiska problem så..
Låter som det. Och är det så att hon börjar ta till saker som valpar plocka bort "valparna". 1 gav bra tips o hoppas det går bra med henne :)
Tack för era svar!
Inatt har hon inte gnällt mer iaf, men hon bor fortfarande i soffan. Brukar de bli extra keliga? Hon vill inte lämna mig ur sikte och bara ligga tätt tätt intill mig hela tiden. När jag gick ut i köket igår kväll gnydde hon tills jag kom tillbaka.. Hon kanske har adopterat mig som sin lilla valp :p
#3 De kan bli keliga. De vill ha hjälp med "valparna" m.m.