Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 6631 ggr
martinaahh
0

skällig, hjälp!

Det är så att min 5 månaders valp nu på sistonde blivit väldigt skällig. Speciellt när vi sitter och äter eller tex sitter i soffan och kollar på tv. Vi gör så att vi ignorerar honom och sen när han tystnat så får han beröm, blandat röst, smek och godis. Grejen är att han nu skäller ännu mer, det är som att han vet att skäller han sen blir tyst så får han något bra. och därmer så skäller han mer och tystnar för att få mer belöningen. förstår ni? Hur ska jag gå tillväga för att försöka få bort skällandet?
Tacksam för svar :)

Kickilu
0

Jag fick lära mig på kurs att göra precis så som du gör. De sätter i system efter ett tag att skälla mer för att få godis eller kel. Vi satte kommando skall efter ett tag när han skäller. Det är för att sedan belöna när de är tysta. Vet inte hur du tränar men jag tränar med klicker så när hunden skäller började jag klicka o ge godis utan att säga nåt. Efter ett tag la jag till skall. En hund som klickertränas lär sig att erbjuda beteenden för att få godis eller lek eller nåt annat. När hunden skäller och jag inte sagt skall kommer ej heller belöning. Då klickar jag när hunden är tyst och på samma vis tränar jag in ordet tyst. Kanske finns andra sätt men detta har funkat på mina hundar men det krävs tålamod som vid all inlärning.

Maja2
0

Hur aktiverar du valpen? Vilken sorts stimulering får han?

tsset
1

Ja, det känns helt klart som att han lärt sig att skall-belöning. Han skäller och skäller tills han inte orkar mer och jag antar att ni varit väldigt snabba på att belönat direkt när han tystnat? Detta kan tyvärr har gjort att ni ökat skällandet då ni belönat fler och fler skall.

Bästa medicinen mot detta är faktiskt att inte göra något alls. Han ska inte få ut något alls av att skälla. Låtsas som att han inte finns när han skäller och ta ingen kontakt med honom förrän en stunds tystnad. Och det ska vara en lång stund, han ska inte "komma ihåg" att det sista han gjorde var att skälla utan vänta kanske tills han går och lägger sig och belöna det beteendet istället. Eller tills han varit lugn och tyst ett tag, låt det gå någon halv minut eller ännu mer från det att han vart Helt tyst.

Det är sååå lätt hänt att hundarna lär sig koppla flera beteenden. Han kan ha kopplat "först skälla sen vara tyst sen godis" också. Och även där - ingen uppmärksamhet om han skäller.

Det ni gör är alltså att "döda"/släcka ut hela beteendet att skälla och få något för det. Ni lär hunden att det den förr fått något för inte längre fungerar. Då han fått mycket beröm nu (inte medvetet från er sida men tyvärr så han kopplat då skällandet ökat) så kommer det ta sin tid att få bort skällandet för att han vet att det funkat men det kommer funka om ni är konsekventa och orkar vänta ut hans skall som kommer bli fler och fler då han kommer försöka mer och mer men till sist kommer han ge upp.

martinaahh
0

#1 jo, jag tränar också med klicker.

#2 Det varierar lite mellan trickträning, nosövningar så som leta upp godis i hemmet, ute osv. Kör lite shaiping övningar ibland, sen brukar vi träna på tex inkallningar, gå fint och sånt ute på promenader.  

#3 Ah precis, det jag varit inne på och inte riktigt vetat hur jag ska ta itu med. Men jag ska definitivt fortsätta som du sa, att det ska gå en lång stund med tystnad. När jag tog upp detta med min kursledare på valpkursen vi gick på (då skällde han inte jätte mycket, men ville ju ta tag i det såfort som möjligt) sa hon att såfort hunden blev tyst så skulle man vara snabb med beröm, men har ju märkt nu att det fick fel effekt.

Maja2
0

Vad som åxå kan vara idé att tänka på, säger inte att så är fallet hos dig, men kan vara värt att ta upp.

Många faller i fällan med valpen, att när valpen kommer med leksak, då leker man. Vill valpen upp i knät, då lyfter man. Omedvetet följer man valpens minsta vink. När man då sitter och vill äta ifred och valpen blivit lite större, undrar valpen om den inte syns eller hörs när den vill upp. Den BRUKAR ju få komma upp när den vill. Därav ett jädra skällande.

Eller så håller man på med valpen hela tiden. Det är aldrig lugn och ro. Ingen passivitet. När det då blir helt lugnt och stilla så får valpen frispel och vill att det ska hända ngt.

Minna1998
0

Våran hund skäller endast när det kommer någon och knackar på dörren. Men inte om vi inte är hemma. Det är troligtvis för att han ska varna oss va? Men han skällde på i princip allting när han var liten men vi liksom ignorerade honom och sen fattade han liksom av sig självt.. Så var han tyst :)