Att byta sin vet (lång)
Jag har fått den tanken idag.
Först var jag på en djurklinik och där började vår hela historia, de rekommenderade besök hos en ortoped på ett djursjukhus som ligger 6 mil från mig (2 timmar enkel resa dit med buss-tåg-buss). Där var jag två gånger och där kom vi troligtvis till en diagnos. Vet ringde mig igår och i med hunden var inte bättre skulle hon ringa idag. Jag funderade på att åka dit idag och träffa henne i med att det var inte bättre men hunden men just idag passar jag en hund som går ut var 4:e timme och det hade inte varit möjligt för mig att åka dit i med att själv resa tar 4 timmar + besök. Jag försökte fråga en inom deras familjen om han kunde gå ut med min andra hund och den som jag passar, men han skulle själv iväg. Då valde jag att ringa ett annat djursjukhus som ligger 2 mil från mig (dessutom ska jag till de nästa tisdag på en extra konsultation). Sagt och gjort, vi bokade snabb en ledig tid och åkte. Som det brukar vara blev hunden bättre hos vet.. Typisk.. vi fick råd att fortsätta med cortison samma dos till och med söndag, sen minska lite och se och behålla tid hos deras ortoped.
Men.. just när jag var efter besök hos de ringde vet från första djursjukhus och var besviken och nästan arg att först går jag till de och sen byter plötsligt. Fast jag förklarade för henne både igår och idag att jag hittade ingen som kunde passa två hundar hemma och kunde bara inte åka så lång och lämna de utan rastning. Hon tyckte att jag borde fundera till vem jag ska gå och så. Jag ville gärna vara hos henne men hunden var en bit sämre och jag hade inte möjligheter att åka så lång. Antingen förstod hon inte eller jag får inte byta vet…
Har man rätt som djurägare att byta vet? det tycker jag men man börjar undra…

självklart får du byta veterinär speciellt som att du har en ganska bra anledning till varför du gör det! Jag hade inte brytt mig om den andra besvikna veterinären. H*n kanske bara hade en dålig dag!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

#2 ja precis, det var inte för att jag är inte nöjd. jag är nöjd, hon ringer frågar om hunden bryr sig. det vara bara att hunden var sämre och jag inte alls kunde åka så långt. jag sa aldrig att jag ska gå till de jag var idag eller till henne. det får jag bestämma sen och hoppas att jag inte ska behöva gå till någon alls - alltså att hundar blir friska.
sen tänkte jag att jag hade kunnat bara säga till henne att hunden mår bättre utan att nämna att jag är inne hos en annan vet på annat djursjukhus men jag ville vara ärlig alltså att hunden inte var bättre och vi åkte för att kolla det