Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2437 ggr
Elega
0

Jag behöver hjälp..

Jag behöver hjälp med en hund som jag anser far illa.

Hunden ägs av en nära släkting till mig vars sambo precis hamnade i fängelse. Egentligen var det sambon som "ägde" hunden och tog ansvar för den.

Min släkting är ordentligt sjuk och kan inte ta hand om hunden som den ska tas om hand.

Hunden är en 4-årig oreggad rottweilertik som jag anser har blivit illa behandlad från början. Hon har aldrig fått någon som helst träning över huvud taget. Hunden kan sitt, ligg, tass och snurra och det är allt. Den får aldrig någon mental stimulans eller fysisk stimulans och har mer eller mindre aldrig fått. De bor i hus och släpper bara ut hundstackarn. Hunden får vara ensam jättelänge väldigt ofta och får även sitta i bilen i flera timmar väldigt ofta.

Hunden har alltid morrat när man rör vid bakdelen och efter jag har aktiverat hunden när jag har varit där har hunden haft ont i höfterna. De bara drar ut på att röntga, de vill nästan inte tro på mig. Hunden är heller inte försäkrad. Så i fyra år har hunden haft ont men ingen gör någonting.

Jag kan verkligen inte anmäla.. Personen som har hunden står mig väldigt nära men nu vet jag inte vad jag ska göra, för dom vägrar sälja henne. Jag tycker att hunden skulle få det bättre någonstans där människor tränar henne rätt och tar hand om henne. Jag skulle gärna ta henne men hon är extremt kattaggressiv och har till och med dödat en katt.

Hur ska jag övertala henne att sälja henne? Jag ska besöka henne nästa helg och då ska jag boka tid till röntgen vare sig hon vill eller inte. Men jag måste på något sätt övertala henne att sälja hunden. Det finns ett jättebra hundstall här som jag skulle vilja att hon kom till, ägaren har flera rottisar själv och är jätteduktig med hundar så jag är säker på att han skulle ta väl hand om henne och hitta ett bra hem åt henne trots hennes höftproblem. Jag får panik för jag vet verkligen inte hur jag ska tala till henne och få henne att inse vad hon gör med hunden. Hunden ligger bara för sig själv hela dagarna och är passiv.. Jag hatar att se en hund så.

[countess]
0

För det första värkar hunden ha väldigt ont i höfterna så en röntken borde vara på plats , men sen tror jag inte du kan göra så mkt vill hon inte så vill hon inte .

Jag anmälde min syster sambo , jag och hennes sambo stod mig väldigt nära men jag klarar inte av männsikor som gör sina djur illa då skiter jag i allt vi stod nära varandra .

jag tänker så här gör man inget är man en medbrottsling . Det hade inte spelat någon roll om det var min pappa eller mamma eller sambo skulle göra anmälan iaf

Binajis
0

Du kan ju anmäla anonymt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

SaraC
0

Har du satt dig ned med denna person i lugn och ro och försökt prata om hunden? Försök fokusera på att tala om just hunden, hur den mår, och inte komma med för mycket kommentarer om att de borde göra si och så, att personen gör fel/är dum och så vidare, som lätt får folk att känna sig anklagade och gå i försvarsposition och bara stänga av. Om personen ifråga verkligen bryr sig om sitt djur så kanske det går att nå fram och du kanske kan få denne att antingen vilja förändra situationen eller gå med på att lämna över hunden.

Förslaget #2 kommer med kanske också kan vara ett alternativ.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Elega
0

Ni alla har så rätt. Fast hon skulle fatta att det var jag som anmälde för dom bor så avskilt att ingen ser hunden förrutom de som kommer på besök, vilket oftast är jag. Men men.. måste jag så måste jag. Nu har det gått för långt.

Jag har även mailat hundstallet och berättat om hunden, de svarade inte när jag ringde. Får se om de kan tänka sig att ta emot henne. Det värsta är ju att eftersom hunden haft ont och träningen uteblivit har hon ingen stadsträning och är en "problemhund" på många områden. Men om man arbetar med henne kommer hon att bli en fantastisk hund, det vet jag. När jag är där lyser hon upp som en stjärna när vi motionerar och tränar.

När jag åker dit nästa helg så ska jag verkligen ta ett snack med henne och se vad vi kan göra för hunden. Om hon inte är medgörlig så anmäler jag anonymt.

Mischa
0

Tror också på att ta ett ordentligt och djupt snack med "hundägaren".

Få denne att inse hur lycklig hunden skulle kunna bli av att få hjälp mot sin smärta och leva ett hundliv.

Visst kan man anmäla anonymt, men frågan är om det inte kommer fram vem som gjort det ändå.

Är själv lite i samma sits, dock har jag fördelen med att hundägarna i mitt fall har insikt om att dom inte har intresse för sin hund och överväger själva omplacering.

≧◔◡◔≦

Elega
0

Jag funderade på att anmäla nu och hoppas att anmälan kommer fram till henne innan jag kommer dit.. Då har jag ju en bra anledningen att verkligen ta ett snack med henne och så.. och då kanske hon ändrar sig. Fast det går inte så fort med anmälningar va?

SaraC
0

#6 Kan tänka mig att det kan ta tid, men jag har ingen erfarenhet om det så jag vet inte. Hoppas att det löser sig i alla fall!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar