Jag är Hemma!!!! ?
Ska man låta hunden hoppa upp mot en
Kramar / Julia (=

Det är ju något man måste avgöra helt själv.
Jag själv vill absolut inte att min hund hoppar på mig när jag kommer hem, dels för att jag inte tycker det är trevligt med en uppstressad hund så fort man kommer innanför dörren, dels för att jag inte vill ha mina kläder söndertasade. Men som sagt, vi är alla olika och endel kan säkert tycka det är trevligt med sådant välkomnande!
Jag låter mina hundar hoppa på mig, MEN jag vill att de gör det lugnt och inte stressar upp sig och börjar flamsa allt för mycket. Nu brukar de sällan hoppa. De ligger i princip alltid lugnt och sover när jag kommer hem, men OM de hoppar så får de.
Precis som Zabina skriver så är det något man får avgöra själv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Det är väl upp till var och en.
Min tik "hoppar" - Lägger upp tassarna på benen, men hoppar inte runt och så eller hoppar mot en.
Min hane hoppar inte, det får han inte. Han steppar med framtassarna i stället.
Tiken väger ca 4 kilo och är 27 cm hög, hanen väger 45+ och är ca 65 hög..
You do the math..
Här gäller "gör vad du vill, bara du gör det lugnt". Hade en som kunde "hoppa", alltså stod på bakbenen, men gjorde det luuugnt. Ville stå och gosa lite med sin familj helt enkelt. De senaste åren har hundarna legat kvar och sovit när vi kommit hem. Ett tag gällde det även när främlingar gick in och hunden var ensam, lyckligtvis fick vi hem en lite klokare sen ;)
Nu har vi en stresspelle, men han har redan lugnat sig och snart är han nog cool han med. Att jag kommer hem är ingen big deal helt enkelt, även om det självklart märks lite när man varit borta några dagar i rad.
Våra hundar får hoppa, dock så blir storpudeln som vi har väääääääääääldigt glad så han hoppar så man ramalar ibland, eller blir inputtad i något! farligt… men han är så hyper glad när man kommer. Våran dvärgpudel hoppar ju på ens ben och kärleksbiter, DE tillåter jag. Men de våran storpudel gör är galet och farligt. Försöker träna bort de, men med tanke på att de är min syrras hund och hon gillar när han gör så… så orkar jah inte träna bort de när han ändå får göra de på henne…
MEN på främmande är våra reserverade och inte hoppar på dom som är sällan hos oss, den stora hoppar dock på dom som är van vid han. Den lilla är bara vid mig vid främmande och väldigt reservad, skönt. Eller kort och gott, den stora hunden VET vilka som den kan hoppa på och inet.
Som sagt, allt är en smaksak.
Jag har lärt mina hundar att inte hoppa upp på någon, just av den anledningen att de har svårt att hålla isär när man har finkläder och de har skitiga tassar, eller inte :) De steppar istället, precis som Hilos hane :)
Här hemma kommer dom fram och hälsar, men vet att jag alltid tar av mig ytterkläder och sånt innan jag klappar om dom så det brukar inte bli någon stim. Då har dom hunnit lugna ner sig innan jag hälsar på dom. Däremot så blir besökare överfallna ordentligt, något jag verkligen försöker vänja dom av med. Dom blir så uppe i sin glädje över besöket att det blir lite kalabalik av det hela.

#7 Precis så är det här också…och tyvärr är det svårt att tala om för "vissa" (typ min pappa och mamma som är väldigt förtjusta i min vovve) att totalt ignorera hunden tills jag säger att det går bra att hälsa. Så för min del handlar det mer om att fostra mina besökare tror jag…
Det avgör man väl själv som andra sagt innan.
Men personligen om jag hade en väldigt storvuxen ras så skulle jag inte låta den hoppa. Kan ju skada en person som inte är förberedd 
Nu har vi bara småhundar hemma och dom hoppar inte direkt, utan ställer sig mer på bakbenen för att hälsa. För att nå upp 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se