Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12037 ggr
marinelady
0

Tumör hundar...

Jag är nyfiken om hur hundar som har haft ett flertal tumörer eller knölar och hur dom har levt sitt liv. Har ni opererat bort alla, vilka raser var det, blev dom diagnostiserade (knölarna)? Fick dom fler efter operationen ja allt bakomliggande.

För jag har själv en kerry blue terrier som innan hon kom till mig hade opererat bort en knöl på halsen, den störde hennes totala utseende under utställningskarriären, jag köpte henne som "pensionerad utställningshund och förmodligen steril". När hon kom hade hon en knöl, oregelbunden på hasen som inte hade vuxit de senaste åren och antagligen var en fettansamling. Därför hade de låtit bli den tidigare.

Efter ca 6 månader dök ytterligare en knöl upp på höger kind mellan ögat och örat, stor som en 50 öring och höll sig så i ca 1år innan den började växa och vi valde ta bort den samt den på hasen för ca 1 månad sen. Då var den i storlek av 5cm i diameter helt regelbunden och 2cm hög. Jag valde inte att skicka knölarna på analys därför att de inte täcker cancer behandling i min försäkring så det hade inte spelat någon roll. Antingen återkommer dom och det blir inga fler operationer, bara en direkt biljett till himmelen eller så återkommer dom ej, det återstår nu att se.

Dock har hon idag en ärtstor juvertumör som jag står i valet och kvalet mellan att operera. Det finns en stor chans, med hennes tidigare bakgrund av knölar, att det inte blir hennes sista och frågan är om det är värt det. En av mina veterinärer har bett mig strunta i den, en annan gillar att ta till kniven på alla knölar..

SÅ hur är historien på era knöl och tumör hundar, och hur ser de ut idag?

[Mova]
0

Min faster hade en golden ritriver som fick cancer knälar på sidan av magen vid revbenen typ. Han var väl 7- 8 år. Förts fick han en knöl som de opererade bort, men såret tog lååång tid att läka sig. Men gjorde det tillslut. Efter nån månad igen dök det upp en till knöl och den hade typ "spritt" sig. Så de opererade bort själva knölen men det fanns fortfarande cancer runt om kring. Han var väl ganska som vanligt till sättet med den första knölen, men efter den andra blev han väldigt trött och hängig och skulle behövas strålas eller få cellgifter eller vad det nu heter för att bli av med cancern. Och det ska man ju inte utsätta någon hund för. Så det bestämde att ta bort honom. Nu ligger han i sin urna nergrävd under hans favorit buske i deras trädgård. De valde att ta bort honom innan han blev allt för dålig för de ville att han inte skulle behöva uppleva de dåliga dagarna. Det var det finaste de kunde göra för honom.

Hoppas din hund inte får fler knölar iallafall :)

[jakke94]
0

våran ena flat-tik (flattar är tumörhundar)

fick 2 knölar i nacken som vi opererade bort, sedan när hon var 10 så fick hon en tumör i sin tå, och då operera vi bort den tån, sen levde hon tills hon var 13 o ett halvt och somna in över en natt.

[Hilo]
0

Hade en rottweilertik som fick tumör i juvret.
Hon vart en helt annan hund efter OP (kastrering m.m.)

Aggressiv, opålitlig med barn och framlingar
(som innan inte var något problem alls)
Katter vart ett dödsmoment som heller inte var något problem innan..

Hon togs bort p.g.a. detta plus återkommande problem.

giffan
0

Jag har tagit bort några knölar på min flatte.

Veterinären ville ta bort dem för att de satt så dåligt till. Han trodde inte att de va cancer, men den ena knölen (på tassen) blev han osäkerpå då han började ta bort den.

Då det enligt han inte finns någon form av behandling på hund mot cancer, valde jag att inte analysera knölarna.

Det var i höstas jag tog bort knölarna, och har inte sett några nya knölar på honom.

Hoppas verkligen inte det kommer några nya heller. Men om det skulle komma nya så tror jag faktiskt att jag skulle välja att inte ta bort dem, då han mådde så dåligt efter operationen, med tratt och allt annat.

Men vi får se den dagen, om den kommer.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[jakke94]
0

#4 har hört om en bekants bekant som har satt in en sorts cellgifter på sin golden, fast då mycket mildare än vad människor får.. :S

marinelady
0

Hm jag fortsätter den här tråden då jag nu efter ca 9 månader har märkt att antalet knölar i juvret har ökat det är nu totalt  3 knölar varav en sitter fast i huden, alla stora som ärtor, i övriga juverdelar känner man möjligen att de kan vara påväg fler knölar eller så är hon påväg in i skendräktighet igen..  Min veterinär ska få göra en koll på henne och så ska vi försöka överlägga hur stor chansen är att de här inte är återkommande med tanke på att detta skulle bli den 3:e gången hon operar bort knölar och då kan man ju fundera om det inte är malignt…för innan som sagt har hon opererat bort 3  knölar under 2 operationer..

Ska vi operera måste jag se om de blir innan eller efter jul, jag står vid slutet av min studier och söker jobb som tusan, så kan man vänta fram tills det att jag vet hur framtiden kommer se ut med operation (typ efter januari) så kommer jag att försöka göra det. Helst skulle jag vilja sterilisera henne samtidigt då hon ändå är 7 år snart, men som sagt de får ekonomin avgöra.

Jag är inte förvånad att hon har fått fler knölar jag är mest orolig om de är så illa som jag anar.. just nu stör inte knölarna henne så hoppas hoppas att de kan vänta med operation, om de överhuvudtaget är värt att operera enligt veterinären.

FridaMariedahl
0

Min golden/labrador blandning fick leukemi och någon vecka innan hon fick somna in så fick hon en knöl. Det var en cancerknöl, inte så oväntat då hon hade cancer i de flesta organ.

Det är jobbigt att leukemin inte märktes på henne, det hade varit lättare ifall man hade upptäckt en knöl först. När vi tog henne till veterinären så var det för att kolla hennes lymfkörtlar som krånglade, det kändes som en rutinkoll mest. Sen visade det sig att hon hade allt möjligt, förstorad lever och mjälte bland annat..

[Forest]
0

En new founldands tik hade ganska mycket cancer i magen och fick avlivas det upptäcktes för sent tyvärr. En york hade juvertumör men gick att op bort detta kom när hon var 8 år och upptäcktes snabbt.