Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4073 ggr
TheWildRose
0

Regler hemma+Besökare?

_Hej!

Jag har en tik på 2 år. Ända sen hon kom till mig har jag bestämt reglerna.

Inte ligga i säng & soffa.
Inte vara i kök när jag lagar mat
inte tigga mm._

_
Problemet är att jag har en kompis, D, som har en liten hane på 2½.  Hon har sen vi blev vänner, brytit mina relger hemma, vilket har gjort min hund otroligt avundsjuk. Han hoppar upp i soffa och säng som han vill och varje gång har jag sagt till. Om Cassie(min hund) kommer i närheten av honom när han ligger i sängen eller soffan så morrar han och har flera gånger nafsat. Jag är helt emot att en hund tar över mina möbler.
Han är i köket när vi lagar mat och Cassie står vid dörröppningen och kollar på honom. Har många gånger slängt ut honom därifrån också .

Igår fick jag nog och pratade allvar med henne och hennes kille. Och jag sa att han inte får vara i soffa eller säng och att jag har sagt det förut. Hennes krav var då att vi bäddade på golvet åt honom för han blir kall. Jag gick med på det och bäddade med en filt och en mjuk lurvig matta.

Efter 10 minuter hoppar han upp i soffan och jag puttar ner honom och säger nej. Sen sätter han sig vid D och tigger om att få komma upp. det går 5 minuter sen plockar hon upp honom i knät.

Jag ifrågasatte men hon säger att han faktist är uppfostrad på ett annat sätt än min hund. Och att det är skillnad på att sitta i knä och att ligga i soffa. För min hund är det ingen skillnad med tanke åp att hon är större och inte KAN sitta i knät?

Ska inte mina regler hemma gälla alla hundar som kommer in?
Cassie har andra relger hemma hos min mamma tex. Där är det deras regler som gäller och det respekterar jag.
Blir bara så less när jag inte kan få bli lika respekterad av D.

Vad ska jag göra?
Tacksam för svar_

Vattnadal
1

Våra hundar är i soffor och sängar, men hälsar vi på någon där de inte får, så talar vi om för hundarna att de möblerna är inte till dem.

Om jag var hemma hos någon där hundarna inte fick vara med i köket när man lagade mat, blev det nog svårare. Det beror nog på siutuationen. Jag vill nämligen inte tvinga hundarna att vara från mig på ett främmande ställe. De ser det som en bestraffning att bli utestängda, men kan hemma välja att vara i andra änden av huset om de vill, dock valfritt.
Om mina hundar kunde få vara med, men platsliggande, så att de inte ställde till med något, tiggde eller var ivägen, skulle jag bli nöjd. Tyckte inte värden/värdinnan om det, så fick jag väl acceptera, och kanske istället välja att inte ta med hundarna dit om det inte fungerade för oss.

Prata med dina vänner, och förklara varför du tänker som du gör, och accepterar de inte det, får de sluta ta med hunden hem till dig.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TheWildRose
0

Cassie får sitta utanför vid dörren och titta på mig under tiden, men inte vara med då hon har hoppat upp och stulit mat om man vänt sig. Sen har hon en förmåga att bli(till en viss del) mataggressiv, särskilt bland fler hundar. Jobbar på att få bort det.

Men sen min kompis kom hem till mig så har Cassie blivit instabil. Hon beter sig som D´s lilla hund. Hoppar upp som hon vill, skäller på dörren(vilket jag hade tränat bort) Och D´s hund har även kissat och bajsat inne hos mig, vilket resulterade i att Cassie gjorde det också. Hon gör det inte nu längre, men det var ett jä*la tränande för att få bort det.

Vet att jag låter jättepessimistisk nu :( Det är inte meningen, Jag är bara trött på det här nu:(

Precis som du säger så får man acceptera och respektera, som jag gör hemma hos D och hos mina föräldrar och istort sett alla jag tar med min hund till..

[Hilo]
0

Mina regler hemma.
Är vi på besök är det deras regler som gäller.

AnneN
1

Själv är jag hård på detta, mitt hem = mina regler, kan de inte respektera det så har de inget i mitt hem att göra. En bra vän respekterar mina regler i mitt hem lika självklart som jag respekterar deras regler i deras hem!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TheWildRose
0

_#3 Sån är jag med. Och Cassie vet vad som gäller hos mina kompisar.

#4 Så rätt! Jag ska prata med min kompis igen och förklara exakt hur jag känner. Och om hon inte kan respektera det så får inte hennes hund följa med._

tsset
0

Samma här, mitt hem = mina regler, det är vad som gäller. Och annras vet de ju vart dörren finns…. Skulle inte acceptera att någon lät sin hund härja fritt i mitt hem, liksom att jag inte låter mina härja fritt i någon annans. Hos andra vill jag ha mina hundar vid mina fötter eller platsade någonstans om det inte är uttalat att "härja fritt" är okej(även om jag fortfarande inte är okej med det och trots allt behåller hundarna hos mig).

Och passar inte deras regler mig så är det jag som ska flytta på mig, precis lika självklart som att den som kommer till mig får anpassa sig. Annars vet dem vart dörren finns som sagt.

Gällande hundarna är jag stenhård, jag kan vara okej med att någon går in med skor eller vad som men kan besöket inte acceptera min vilja med mina hundar så åker de ut med huvudet före! Oavsett vem det är.

Tangotime
0

Jag hade talat om för henne att hemma hos dig gäller dom här reglerna och dom är bara att följa annars kan dom lämna sin hund hemma! Mina hundar får vara i både soffan och sängen hemma. Men inte hos mina föräldrar ex och det kan dom lära sig! Det gäller ju bara att man som ägare visar att HÄR är det inte ok att vara i soffan, sorry, men så är det.

Och att sitta i knäet eller direkt i soffan tror jag inte att hunden gör så stor skillnad på.

Tycker det är respektlöst att låta sin egna hund "härja runt" som den vill hemma hos någon annan som inte vill att hunden gör som den gör!

Hemma hos dig får dom följa dina regler oavsett varför reglerna finns!

Marie80
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra hundar har en egen soffa de ligger i, den minsta dvärgpinchern, ligger i våran soffa, där har hon en plats, hon ligger även under täcket i sängen, hade förut alla vovvarna i sängen men de blev för trångt, så de har liggplatser i sovrummet, de får ej vara köket, och de har flera sovplatser på golvet i vardagsrummet, när vi är hos folk så ligger de  på golvet, men hos mina föräldrar så får de ligga i soffan, och vara i köket när mamma lagar mat, men de får inte vara i köket hos mamma om vi sitter och äter. Om vi är på besök och människorna där säger att de är okej att de ligger i soffan då är det okej för oss också, men annars så ligger hundarna på golvet. Man ska respektera regler som folk har tycker jag. När vi får besök så får hundarna vänta i vardagsrummet och efter att gästerna kommit in där då får de gå och hälsa och de behöver man inte säga till dem heller, utan de har hundarna lärt sig.

TheWildRose
0

_Tack för alla svar. Tog till mig ordentligt med mod och sa till henne ordentligt. Och jag sa helt lugnt att annars får hon inte ta med sin hund hit.
Och det verkade hon förstå. Det är trots allt Cassie som bor här och det är våra regler som gäller, minst lika mycket som deras regler gäller hemma. Jag skulle ALDRIG bryta mot deras  regler. Det gör man verkligen inte!

Har iallafall slutat med att hon bara tar med sin hund ibland, och när hon väl gör det så sköter hon sig för det mesta. Inte jämt, men då säger JAG till hunden och hon får tycka vad hon vill.

Tack så mycket för alla svar. Hade nog inte vågat ta upp fighten igen om inte ni hade skrivit samma sak. Så tack allihopa!

Många kramar till er från mig och Cassie_