Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5836 ggr
DinJejja
0

Kissa inne?

Jag har ju då som ni nu nog vet en dvärg pinscher på 8månader. :P

Enligt förra ägaren skvätte han inne när han blev lämnad ensam hemma för länge (längre än 4h). För att han blivit dåligt ensamtränad och så.

Jag har ju inte haft han så länge men bara lämnat honom i en timme ensam än så länge. Vilket har gått bra.

Men, han kissar inne på natten. Vilket är nåt han inte gjorde hos sin förra matte. Vad kan det bero på?

Jag går ut med han mellan 8-8.30 på morgonen och går sista kissrundan vid ca 22.30.

Han sover i sin biabädd bredvid min säng eller i min säng. Men någon gång under natten går han upp och kissar. Varför?

Tacksam om någon har någon ide på vad de kan vara och/eller vad jag göra. :)

Starfall
0

Hej!

Eftersom din hund är 8 månader är han inte helt vuxen ännu. Jag tycker du borde testa att ta ut honom tidigare på morgonen och se om det hjälper. Annars borde du ta honom till en veterinär, han kan ju t ex ha urinvägsinfektion.

Lycka till!

Mvh/caroline

DinJejja
0

Tack för snabbt svar. :)

Okej ska prova det.

Får hundar lätt urinvägsinfektion?

[Hilo]
0

#2 Det är nog vanligare på tikar.. I samband med löp och annat.
(har jag för mig)

DinJejja
0

#3 Okej. :)

Finns det nåt annat man kan göra om det inte hjälper att gå ut tidigare? Förutom veterinären.

Kickilu
0

4, Jag har haft liknande problem med min hund när han var strax över 1 år. I mitt fall visade det sig vara så enkelt att han fick för mycket mat. Han äter torrfoder och det hade blivit någon miss mellan mig och uppfödaren om mängden mat. Det var lätt avhjälpt genom att börja ge honom rätt mängd foder. Hade då redan varit hos veterinären och lämnat urinprov och tagit blodprov samt kollat prostatan. Alla provsvar var bra och det var en ren slump vi upptäckte att det var alldeles för mycket foder han fick.

DinJejja
0

#5 Okej. Jag ger exakt lika mycket om förra ägaren. En dl på morgon/kvällen.

Men jag vet inte om de är den ängden han ska ha faktiskt.

Hur kom ni på att det var fodret?

DinJejja
0

putt

[Forest]
0

Jag tor du kan lösa detta genom gå lite längre på kvällen o något senare, så han kissar av sig helt, om han nu går o små skvätter ute som en en del hanar gör. Och gå ut tidigare på morgonen. Urinvägsinfektion kan hanar med få hur man märker det vet jag inte eftersom jag har tik. Tikar kissar ofta o småkissar iaf våran gjorde det.

Kickilu
0

6, Vi kom fram till det när jag gick till zoo för att köpa c-vitamin (även om jag nu visste att han inte hade urinvägsinfektion) så tänkte jag pröva att ge det. Hon som har butiken är duktig på hundar och vi började prata om mitt problem. Hon började fråga just om foder och hur mycket jag gav. Hon ringde upp även då upp en "foderexpert" hos Eukanuba (det är det fodret jag ger). Han tyckte jag skulle byta till ett foder med mer fett i eftersom problemet är att min golden är lite för smal.

Jag tror inte det kan vara det som är din hunds problem eftersom han får så lite i förhållande till vad min fick.

Hoppas det löser sig för dig o vovven.

DinJejja
0

Inatt har han inte kissat inne. (iafall inget jag hittat än).

Vi var ute på sista kissrundan vid 23 igår och första kissrundan vid 8 imorse.

Hoppas de håller i sig nu då. :) Kanske han var lite stressad efter flytten eller nåt sånt.

Tack för era svar! Glad

[Forest]
0

10, Ja det är vanligt att omplaceringshundar kissar inne. Och vad skönt att han har klarat natten, hoppas det håller i sig :)

[Hilo]
0

#10 Vad skönt att att klarat natten! Kanske var stressen.. är olika från olika hundar. Själv aldrig haft en omplacering som gjort så.. (haft 8 st) men det kommer nog Flört. Någongång ska väl vara den första.

Hoppas det håller i sig nu, och lycka till med din lilla snygging!

DinJejja
0

Ja hoppas de håller i sig med. :)

Tack igen Glad