Blir en labrador!
Nu har vi varit och kollat på tre kennlar och vi har bestämt oss att vi vill ha en labrador, dom är ju underbara!:)
Vi vill ha en utställningslabrador och vill träna lite spår med den! Men vi vet inte hane eller hona? vilken färg? det är så svårt..
vad roligt, det är ju riktigt mysiga hundar! jag hade gärna haft en gul hane, som en ljus nallebjörn! :)
när utökas familjen? :D

Om inte kön eller färg egentligen spelar någon roll för er så gå efter den valp som ni fastnar för och som passar er bäst :).
Och som kommer från en bra kombination.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Ja jag är också lite inne på ljus faktiskt.. men gillar inte när de finns fler alternativ:)
Det blir i januari- februari där:) Måste hitta kennlar också:)
#3 Nej det är klart, beslutsångest lider vi alla av. Men det måste iaf vara skönt att ras är bestämt, och ser fram emot bilder på godingen sen, oavsett färg och kön :)

Har en gul labbe tik på 6mån, kunde inte valt en bättre ras. Labradorer är verkligen urmysiga, en riktig toppenhund! :)
Ja, det är super mysiga hundar.
Tänk bara på att de stora tunnorna (mitt smeknamn på labbe) har väldigt mycket problem med både höfter och knä o armbågar så kolla statistiken noga och följ upp linjen så långt du kan innan du bestämmer er! du kan kolla på skk´s hemsida under hunddata och gå in på vet o kolla. Försök välja en kennel som bara avlar på A och om det krisar B höfter och utan anmärkning på resten.
Du vet kanske redan detta men vi har haft inne så otroligt många labbar som innan 6 månaders ålder fått tagits bort pga av dessa problemen, och minst lika många som i tidig ålder fått göra stora operationer för att klara av livet öht.
Men det finns inte många hundar som är så trevliga o goa! Jag har själv varit inne på Labbe men backade när jag började jobba med djur på klinik.
Lycka till! =)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Själv är jag ingen labbeälskare - Men jag kan Inte motstå en chokladlabbe.. 
Ang tik VS hane är det lite upp till er.
Jag föredrar hanar, men vet andra som föredrar tikar..
Har träffat trevliga labbar av båda könen.
Lycka till!!
Labbe är långt ifrån min favorithund ;)
Men en sak du ska se upp med när du skaffar en labbe. Dom har en tendens till att bli överviktiga VÄLDIGT lätt! Jämför man utställningstypen och jakttypen skiljer det sej rätt mkt i vikten. Utställningslabben är oftast mkt mkt fetare än jaktlabben.
Så håll koll på vikten på din hund :) Det ska man väl göra med alla raser, men vet att just labben blir lätt fet.
#0 Å så kul! :D Inte alls avis, valpar liksom…
#6 Jaså, så pass? Har ju själv labbe, men jaktlabbe, och upplever inte alls några större problem med höfter(eller, inte massa avlivningar alltså). Men det kanske är "fel" sida av rasen jag står på?
#9 kanske skulle förtydliga att de flesta som kommer in är av utställningstypen, då det är stora feta tunnor oftast redan från födseln ;)
Jaktlabbe är en helt annan sak, de har inte samma massa utan är ju mer avland för, som namnet säger jakt o inte utställning…
Vänligen
Sofia
#10 Det är det absolut, i både benform, muskler, fettmassa osv. De har helt olika kroppstyper och helt olika behov. Jaktisen har lättare att bygga tydliga muskler och är lite tajtare i huden, en lika tränad utst. har inte alls samma tydlighet i sina muskler pga hud och "benens bredd".
Men att det är så otroligt många har jag svårt att tro. Eller, det låter nog värre här än vad det är. Visst, en är en för mycket. Men det är ju inga hundratals heller antar jag och labben är en stor ras så baserat på antal blir det säkert många av det totala antalet.
Familjen har en gul jaktlabbe, han är helt underbar ^^
Om jag skulle köpa en egen labrador skulle det nog bli en hane. :)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#12 Hmm, jaktlabbe? Hört att det finns endast svarta av jakttypen..
En labbe som får all den motion den behöver, vettig mat i vettig mängd bör inte få några problem med övervikt.
Härligt val av ras! Jag önskar dig stort lycka till!

#13 Svart är vanligast, men jag vet flera gula jaktlabradorer så de finns de med. Har även sett de som nästan är lite rödaktiga, mer som golden är gula, dock bara på bild så biden kan ljuga. Hörde förresten nyligen av en med jaktlabbe att man i england nu korsat in bruna showlabbe med jaktlabben för att få fram bruna jaktisa- vilket är konstigt då jaktlabbens viktigaste egenskap ska vara funktion och inte färg.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Grattis till ett bra val!
#6 En seriös uppfödare avlar inte på hundar där det finns ledfel utan avlar bara på A-hundar så långt bakåt de kan följa mamman och pappan.
#8 En labrador har inte en större tendens att bli överviktig än andra hundar. Bra kost i samband med bra motion gör att du får en fin, ej överviktig, labbe.
På kortet; marodören Amos.
Jag har varit och hjälpt till lite då och då hos en kennel. Dom labbarna får lite mat man är hur feta som helst. Så av det jag har sett är utställningslabben, i genomsnitt, överviktig. Dom behöver bara känns doften av mat för att gå utt nåt kilo ;)
Till skillnad från min Greyhound. Nu går det väl inte att jämföra raser som är het olika, men han får 8-10 dl mat om dagen. Skulle en labbe få det, ojojoj vad fet den skulle vara.
#17 En labbe har inte lättare för att gå upp i vikt än någon annan ras.
Däremot är det välkänt att labbar är matglada vovvar och gärna smaskar i sig så mycket de kan. Men det behöver inte vara något problem, för vem ger en labbe fri tillgång till mat?
Amos får två mål om dagen och det är han nöjd med och har samtidigt en mycket fin och muskulös kropp.
#18 Agreed.. Nu har jag bara en labbemix (men även golden och flattar sägs ju vara matglada), men det handlar ju om att anpassa mat efter motion..
#18 Men hur kommer det sig att man 9 gånger av 10 möter en fet labbe men inte t ex boxer? Har labbefolk helt enkelt större tendsenser att ge hunden för mycket mat kombinerat med alldeles för lite motion?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

#21 Kan det inte vara så att labradoren är en hund som många köper eller hur man ska säga det?
Det är en populär ras, och det innebär att det finns folk som egentligen inte borde ha hund som ändå har en hund. Och eftersom labben.
Det finns kanske helt enkelt för många som har skaffat laabradorer som inte riktigt vet hur man ska hitta en balans mellan mat och motion..
Bata en gissning från min sida.
#22 Inte helt ologiskt, men det finns ju många populära raser som hamnat hos "fel folk" och ändå kan vara i relativt bra kondis…
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Hmm.. Kan man ha olika definitioner om vad som är en kraftig eller överviktig hund?
Endel labbar kan enligt mig vara lite kraftiga/muskulösa (utställningslabbarna) jämfört med andra raser,… Men de är ju inte mer kraftig än en t.ex Rottis… Och de är det ju ingen som gnäller på.
#24 Det finns mycket labbar här omkring och dessutom är jag väldigt ofta på utställning. Det är ju som sagt en vanlig ras så man träffar ju på dom lite överallt. Och nej, jag överdriver inte när jag säger 9 gånger av 10. Det är SÄLLAN jag ser en fit labrador.
Självklart har alla olika definitioner av fet/kraftig. Men när hunden staplar fram snarare än går, och flåsar av att ställa sig upp från liggande ta mej sjutton så är det enligt mig något fel.
Tycker den här tråden har spårat ur lite om labbens anlag för fetma eller inte ! Lagom med mat och motion gäller för alla hundraser !
Helena, har Du Hugo kvar ? Isåfall har det ju betydelse vilket kön Du väljer på din labbe !
#27 Varför har det betydelse?
**Kan ni vara så snälla att hålla er till det tråden handlade om från början, det trådskaparen frågade om från början verkar längre inte aktuellt.
**// Lina medarbetare
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#29 Nej, tråden har absolut inte spårat ut. För fördomarna om labbars ev. fetma är stor ( t.ex. #21 ) och då är det väldigt bra att upplysa TS om att det enbart är skrönor.
En labbe har inte annorlunda ämnesomsättning än andra hundraser, en labbe omsätter mat precis som alla andra hundar.
Så om TS är en eventuell labbeköpare, så är det viktigt att hon får fakta och inte en massa dumheter om att labbar blir tjockare än andra hundar.
Det handlar om utfodring och motion och inget annat.
Så det bör vara en viktig information till en ev. labbeköpare.
På kortet; Vacker Amos, så som en jaktlabbe (och alla andra labbar) ska se ut.
En chokladfärgad tik hade jag tagit om jag vore er ;)
#30 Jag har inte skrivit att tråden har spårat ur, jag ber er alla att hålla er till ämnet INNAN tråden spårar ur. Det TS frågade från början verkar inte längre aktuellt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#30 Om du inte märkte frågeteckena så är det frågor jag ställer i #21! Jag vill starta en diskussion och på så sätt hjälpa TS, men att bli idiotförklarad på det känns förbannat tråkigt.
Du visar en bild på en fin labbe - och knappt några jag träffar ser ut så. That's it, inget jag kan göra åt.
Nu drar jag mig ur den här tråden, tack och hej. Lycka till helenal!
#33 Skärpning! Vem har idiotförklarat dig?
Jag vill starta en diskussion och på så sätt hjälpa TS,
Det är precis vad jag gör, jag ger henne fakta om denna fina ras och en ras som ligger mig otroligt varm om hjärtat.
En labrador är en "allround-hund" och jag vill enbart förmedla mina positiva erfarenheter om denna hundras.
TS skriver att hon vill ha råd om hane/tik, utställningslabbe/jaktlabbe. Jag ger henne min syn på denna goa ras. Varken du eller jag kan råda henne om detta.
#30 Hälla sig till ämnet INNAN tråden spårar ut??
Jag kan tala mig varm om jaktlabbar och alla labbar överhuvud taget.
Men det är ändå den blivande hundägaren som måste fatta sitt beslut, helt beroende på vad hon vill ha hunden till.
#33 Vadå fin labbe? Så här ser de flesta labbar ut!
Det inlägget jag la in handlar om vad jag upplevde i mitt förra jobb på djurklinik och där är det väldigt mycket labbar med rejäla problem i höfter och ben. Dock kommer många från en kennel som drivs av en av de största domarna på just den rasen, och enligt han (frågade ut han mycket när vi var inne på labbe) så vill domarna ha labbar av större modell.
Hittade även ett dokument som kan vara intressant för TS:
http://www.labradorklubben.se/halsa/halsoenkat.pdf
och:
Vänligen
Sofia
Det inlägget jag la in handlar om vad jag upplevde i mitt förra jobb på djurklinik och där är det väldigt mycket labbar med rejäla problem i höfter och ben. Dock kommer många från en kennel som drivs av en av de största domarna på just den rasen, och enligt han (frågade ut han mycket när vi var inne på labbe) så vill domarna ha labbar av större modell.
Hittade även ett dokument som kan vara intressant för TS:
http://www.labradorklubben.se/halsa/halsoenkat.pdf
och:
Vänligen
Sofia
#35 Väldigt tråkigt att du har den uppfattningen om denna fina ras.
Seriösa kennlar avlar inte på B-hundar utan de är mycket måna om att få fram fina hundar. Allroundhundar. Fina arbetsvilliga hundar, som är suveräna på spår och sök.
Otroligt duktiga hundar som används som narkotikahundar, eftersökshundar, fågelhundar osv. Mycket duktiga apporterande hundar, blindhundar osv, osv.
En labrador en en "allround-hund" och en otroligt arbetsvillig hund. Jag nämner det igen; En otroligt arbetsvillig hund.
Vissa domare vill se en kroppsbygnad a´la´jaktlabradorer, vissa domare vill se en stabil labrador. Ungefär som en dommare i schäferklassen kanske ser lågstälda schäfrar fram för brukshundar.
"Dock kommer många från en kennel som drivs av en av de största domarna på just den rasen??????
Vet du vad du pratar om?
#13, #15 Finns mängder av gula jaktlabbar, inget konstigt alls! Vackra är de också ;) De är ju oftast mörka i färgen, från ljus till mörk gul så att säga. Kan se lite småröda ut, inte tollarröd men kanske åt det orange-röda hållet?
Finns dessutom lite brunt som otroligt sällan slår igenom men har gjort, precis som små vita fläckar under tassarna.
Och ang. "de feta labbarna" - jag har träffat måånga labbar av "båda sidor", och det gäller helt klart att ha huvud och ögon med sig! Det går INTE att jämföra en jaktis med en utställningslabbe då deras benstomme är (oftast) HELT annorlunda. Tunnformen är ofta "överdriven" på utst. och har dessutom medfört ett mer "rottisformat" framparti, blir brett över bröstet också. Medan jaktisarna fortfarande har tunnformade revben men inte alls lika grovt och inte alls lika breda rättöver i benstommen.
Utst.labbarna kan vara svåra att avgöra om det är muskler eller benstomme eller fett om man ser på långt håll och dessutom jämför med en helt annan hundtyp eller jaktlabben. På senaste utställningen jag var på såg jag bara 2 som hade Fett, resten var breda i benstommen och lite lösa i musklerna kanske. De riktigt musklade såg fortfarande mjuka ut, just för att det inte går att få någon body-builder-kropp på dem!
Jaktisarna har ju som sagt tidigare lite "tajtare" kropp, deras muskler syns på ett helt annat sätt och är dessutom smalare i benstommen.De brukar också ha mindre vågig och luftig päls vilket gör att de inte får några "extraeffekter".
Sen har labbarna matglädje generellt ja. Men mig veterligen finns det inga bevis för att labbarna eller någon annan ras har lättare att lägga på sig. Det är bara lättare att gå en matglad hund att äta än en kräsen, helt enkelt.
Så här ser min jaktis ut. En jaktis i fin form, och om jag nu skulle få hans muskler till fett skulle han trots allt inte se ut som en fet utställningslabbe alls, utan som en fet jaktlabbe. För att göra en liten jämförelse - Kerstins labbe är i fin form för sin kroppstyp och min labbe för sin. Trots det ser de inte ut som kopior, och tror man att alla labbar har samma form kommer den ena eller den andra vara fel hur man än gör. Men ingen är fel, utan anpassade för den benstomme de har. Hade jag (eller kerstin) "tränat" båda hundarna hade vi trots allt inte fått två likadana hundar.
Det är skillnad i benstomme också, och det är något man måste ta hänsyn till! Annars blir det lite att klaga över att en rottis inte är lika smal som en dobermann. Samma färgteckning, men inte samma benstruktur!
Så ta först och främst en funderare på hur benstommen ser ut, hur pälsen ser ut, hur huden sitter och om det är en "rottis"-labbe eller en "dobermann"-labbe du ser eller jämför med!
#37. Jo, jag har som jag skrivit själv varit väldigt sugen på att skaffa en labbe att ha till tävling i brukset.
Däremot så tycker jag absolut inte att den såkallade utställningslabben är hälsosam, jaktlabbe som jag skrivit tidigare är en annan sak och jag tycker inte att dessa kan jämföras.
ang. det kursiva: så vad jag har förstått, både på honom och andra (bland annat min mamma som har haft labbe i alla innan hon köpte sista hunden nu som blev annan ras) så har han hållt på med labbar under väldigt många år (han är ingen yngling direkt gubben) och varit en väldigt framstående domare som fått fram väldigt mycket "fina" hundar.
Absolut vill domare se olika saker men jag tycker det är tråkigt att en ras går från sund till osund enbart för att passa en utställning vilket vi ser hos många raser, även den rasen jag själv har nämligen boxer. Därför tycker jag det är viktigt att om man ska köpa en hund av specifik ras att man verkligen kollar linjer bakom ordentligt innan man bestämmer sig för en viss kennel.
Jag tycker inte man ska se saker som svart eller vitt utan bara tänka och kolla upp vad man egentligen köper så att man får en hund som är frisk och håller, sen finns det självklart andra faktorer som kan spela in, den kan skada sig osv.
Hoppas att du nu kan förstå att jag inte är en nitisk labbehatare utan vill Ts bästa.
Vänligen
Sofia
#40 Jag hoppas att du är medveten om att de flesta seriösa kennlar inte avlar på en specifik gren.
En s.k. utställningslabbe är inte mindre, eller mer, hälsosam än en s.k. jaktlabbe.
Vi värnar om vår ras och alla labbar är en arbetande ras, oavsett exteriören.
En labrador är, oavsett exteriören, en jobbande hund. En hund som brinner för sök, spår, vattenapport o.s.v.
En hund som älskar allt och alla, en underbar hund med barn, en hund med ett stort hjärta.
När gick labradoren från att vara en sund hund till att bli en osund?
Amos har alla kriterier för att vara en fin och sök/utställningshund och är en eftertraktad avelshane. Han är ingen "osund" kille för att passa en utställning.
På vad sätt är utställningslabben ohälsosam? Lite grövre labbar är även duktiga fågelhundar, sök/eftersökshundar.
Du får stå ut med min nästa kommentar; Du har ingen aning om vad du pratar om.
Kika gärna in på Labbe-Blogg
Det är väldigt tydligt att vi har två helt olika uppfattning om och hur det ser ut i labradorvärlden idag.
Jag står absolut ut med din kommentar och kan förstå dig för jag tycker att du inte ser saker för vad det är.
Vänligen
Sofia
#43 Jag är väldigt involverad det du kalar "labbevärlden" och jag tycker att det är ledsamt att du enbart har träffat på oseriösa labbeägare/kennlar.
Jag brinner för labradoren och jag är väldigt seriös när det gäller denna fina ras, oavsett om du delar upp labradoren i sekindärform eller inte.
Jag tycker att det är väldigt tråkigt om du enbart har träffat på oseriösa uppfödare och att du inte kan inse att huvuddelen av labbeuppfödare är otroligt seriösa.
Det vore intressant om du kunde PM:a mig och berätta vilka labbeuppfödare du upplever som oseriösa.
Det kan vara något jag kan föra vidare i mina labbekretsar.
Foto är min gamle Bosse. En så underbar labbe, så grånosig och fin.
I min familj har vi en gul hane (Labrador). Är jätteglad att vi valde hane han har så mkt mer personlighet än vad jag har upplevt av tikar. Men det är ju olika personligheter allihoppa.
Vi fick en helt underbar hund även fast vi var lite tveksamma när vi först kom till kenneln som var i en liten lägenhet :D Men det är en seriös kennel så. Vår lilla kille hade aldrig varit ute (förutom balkongen) så när han fick en egen gräsmatta var han jätteglad :D Han var ute inprincip hela sommaren förutom på kvällen/natten. En jättebra uppväxt om du frågar mig.
Han blir bara underbarare för varje dag han är ca 1,5 år nu :D
Men Labrador är ett bra val, helt underbara hundar <3
#38 Aha, hört av en jaktlabbeägare att just den typen bara finns i svart.. Den lilla, nätta typen..
Inget jag har större koll på, så jag tar ditt ord för det
Labbe är för mig ingen intressant ras, så därför har jag inte tagit mig tid att klla upp sånt 
Har en två årig labbe tik. Skaffade henne efter att vi avlivat vår förra hund som var korsning mellan labbe och golden. Älskar henne över allt annat i värden men.. Har lärt mig att en labbe kräver väldigt mycket tid. Ialla fall de första åren. Man kan säga att vi alltid har något att göra men åp kvällarna är det nog som mysigast. Så gott som alla labbar jag känner tror att de är så knähundar och vill sitta eller ligga i knät. Så ett tips från mig om du skaffar labbe är att tänka på var du har dina saker och att börja med träning tidigt.
Precis som andra sagt så spelar varken utseende eller kön igentligen ingen som helst roll. Kommer själv ihåg när vi skulle kolla labbevalp. Vi ville ha en hane men så blev det vår älskade Tilda. Man kan säga att hon valde oss och inte tvärt om.
Men hur som helst. Vilket kön och färg hunden än har så kommer ni ha en vän för livet som vill jobba och lära sig saker :D
#47 Det finns labbeuppfödare som även avlar på den bruna varianten. Men det är oftast en chansning, en gul jaktlabbe kan paras med en svart och oftast blir det svarta labbar. Men kombinationen av en gul och svart labbe kan bli en brun labbe. Men det brukar bli 8 svarta och en eller två bruna, eller bara svarta.
Hihi, har du inte sett labbarnas charm? Kom hem till mig så får du se en äkta labbe-marodör.
TS kika gärna in på Labbe
och klicka på Labbe-Blogg så kan du få lite skoj läsning.
Jag har tyvärr inte orkat läsa denna roman av alla inlägg ;)
Men måste säga att bilder som lagts upp på olika labbar är fina! Dom jag ser ute IRL ser verkligen inte ut så, väldigt få. "alla" andra är dubbelt så stora. Kankse inte dubbelt :) Men dom är bra mkt fetare än vad hundarna på bilderna här är.
Det är min syn på labrador, och därför jag skrev det inlägget jag gjorde. Tills nån har bevisat mej, att labradorer inte har lättare att bli fetare än andra raser (tex greyhound) , kommer jag ha denna uppfattning. Jag har inte hållt på fullt så mkt med labradorer, men så pass mkt att jag kan uttala mej som jag gör :)
#50 En labradors ämningsomsättning är lika dan som andra rasers. De har inte större förutsättning för att bli överviktiga än andra hundar.
Däremot så är en labbe en matglad hund och blir en labbe överviktig, så är det inte labbens fel.
Felet ligger då hos en oseriös ägare.
Inte 17 ska man ge en labbe fri tillgång till mat. Vi är rädda om vår ras och vill absolut inte övegöda en labbe.
En labbe stoppar man inte i en massa godis och stora överfylda matskålar. Men vem gör det?