behövs 2 olika trimmer tycker jag, en liten till tassar o en större för ansikte o halsen. Det är stor prisskillnad på alla trimmers. Har du klippt Pudel innan? För jag tror man ska någ gå liten trimmkurs ofta har uppfödaren dessa kurser eller så finns det kurser man kan gå (du hittar på Pudel klubbsida dessa)
Jag har vart med 3 gg o ska gå kurs på trimma eftersom det är mycket o tänka på inte bara raka. Nu kanske inte ni ska ställa ut eran men visst vill man göra rätt ändå. Kan varna att hundarna ofta sticker ut sin tunga och det är lätt att den råkar komma ivägen bara den saken är för mig ganska viktig att undvika
Trimmer kan bli varma efter en stund detta är något man måste ha koll på oxå.
Du kan även höra med din uppfödare om bra trimmer har du tur har de en trimmer som ligger o kan vara bra pris på 
Oster och Moster är bra märke. Jag ska höra med min uppfödare vad hon anser bästa trimmer vet att hon köpte en som alla prata om, dok var den någ dyr
återkommer sen!
2, Då ber du din uppfödare om att du ska vara med när hon trimmar och att du är villig på lära dig. Även lite pälsvård för det är en del bra tips dom har som man inte kan läsa sig till alla gånger. Jag har med en tjej som ska ställas ut några gg därmed är det mycket o tänka på med pälsvård o trimmas men det sköter uppfödaren 
Glömde ju säga vilken söt liten tjej Ni har skaffat. Vad är det för storlek på denna lilla tjeja? Storpudel?
tack!! :) jag min uppförade e jättevillig och ställer upp om de e nåt med pälsvård och annat så de e skitbra :D
åå tack så mycket :) ja de e en storpudel och hon e större än vår hankatt här hemme och hon e bara 7 veckor nu:P
såå söt :) vad e de för färg? ljusbrun? de va jättefin färg!!
Jag rekomenderar Andis! Och jag tycker absolut inte du behöver två maskiner. Däremot skulle jag vilja slå ett slag för nos och tass skäret (#15 tror jag det är). Det är ett lite smalare skär som är väldigt smidigt att köra ansikte och tassar med! Andis egna skär tycker jag inte om, men Oster skären passar till Andis och är av jätte bra kvalité!
Ostern tycker jag är både tung och högljud. Dessutom blir den snabbt varm. Andisen är aningen lättare och mycket tystare. Jag upplever inte att den blir lika varm som Ostern. Jag hade en Oster i 6år, men var aldrig riktigt nöjd med den. En Storpudel tar en stund att klippa om man ska raka ner den. Och då kan det bli tungt att jobba med Ostern. Dessutom blir man döv på kuppen 
Moser gillar jag inte alls och dom billiga okända märkena tror jag inte ett dugg på. En bra klippmaskin kan man byta ut slit delar på och använda flera olika skär på. Är du osäker på vad du vill ha så är ett bra tips utställningar där dom säljer maskiner. Känn på dom, hur dom känns i handen och lyssna hur mycket dom låter osv.
(Bilden är på en av mina toyar.)
8 aha då tog jag någ fel märke Moster trode jag var okej märke med. Mycket bra tips att köpa maskin på utställning. Jag är med inne på skaffa en men kommer att köpa en av uppfödaren o sen tänkt köpa en ny när man lärt sig lite :)
7 Hon är röd 
Moser är väl inte super dålig, men ingen maskin jag själv tycker om. Whal har gjort en del bra maskiner, men dom jag känner till som var bra gjordes på 70 talet. 
Köper man en bra maskin från början blir resultatet bättre tycker jag. Man lär sig fortare och det är framför allt roligare! Jag har haft en del klippkunder som börjat klippa själva med dom billigare varianterna. Men som sen kommit tillbaka och vill bli kunder igen då dom inte blivit nöjda med resultatet och tycker inte det varit kul. Två av dom kunderna (bekanta till mig) har jag lånat ut maskin till och dom har sen köpt egna för att dom fick mersmak när dom fick jobba med en "riktig" maskin.
Nu vet jag ju inte vad det är för maskin du ska köpa av din uppfödare, men jag rekomenderar att köpa en vettig maskin direkt. Det blir bättre resultat, roligare och framförallt billigare! Men det skulle förvåna mig mycket om en erfaren seriös pudeluppfödare säljer billigt skräp till dig 
oj vilka tips man får
jaa när e nästa utställning? ja den trimmern min uppfödare har kommer jag inte ihåg namnet på men hon hade köpt den på Jula tror jag hon sa nått liknande iallafall och den hade kostat näran 1000-lapp, men jag ska höra med henne igen när jag hämta min valp på lördag :D
#11 Hm, låter väldigt konstigt att en pudeluppfödare rekomenderar en maskin från Jula. Vad heter kenneln? (PM) 1000:- för en klippmaskin är väldigt billigt! En rejäl maskin typ Oster/Andis kostar runt 1500:- (vid kampanjer) upp till nästan 3000:-
11, Va?! Jag skulle inte köpa en Jula trimmer iaf inte till Pudel
Har din uppfödare pratat lite mer med dig ang pudels päls o sånt? Den kommer ju komma i tovåldern o då kan jag lova det krävs att man sköter pälsen rätt. Även ska du inte tex torka en Pudel med handuk som fram-å-tillbaka då har du en heltovig hund utan den ska kramas ur det blöta det är massor man ska lära sig. Jag har läst på en del men kommer lära mig massor av uppfödaren och se med egna ögon. Jag ska inte skrämma dig men jag visste inte att det var så mycket o tänka på, det är mycket när man sparar pälsen på dom. Jag var van att ha kortklippt Pudel som inte krävde så mycket
Men jag vill verkligen lära mig allt om päls o Pudel.
10, Det var en som var rea pris på när hon köpte den o då kosta den 2500kr jag får köpa billigt då hon har flera klippmaskiner finns inte behovat av en till reservmaskin. Så den var ingen skitmaskin iaf men jag tänkte att jag behöver inte vara jätte rädd om den utan även trimma våran blandis med den :) Sen ha en ren pudelmaskin 
OMG wow så mycket för en trimmer visste inte att dem kostade så mycket, men jag e rätt så ny på detta så man lär sig 
här fick jag mycket å lära tack så jättemycket!!! 
#13 Nja, det är en sanning med lite modifikation. Man kan "gnugga" pudelpälsen med en handduk när man "torkar"den. Men om hunden är i tovåldern rekomenderar jag inte att man gör så. Sen är det viktigt att man reder ut dom värsta tovorna INNAN man badar hunden. Och att man sen rakfönar hunden torr efter bad. Ska man ha lång päls på en Pudel är det även viktigt att tänka på vilket schampo man använder och att man kör med ganska mycket balsam. Många sköljer ur schampot "lite slarvigt" så att det kanske blir 2% kvar i pälsen.
när kommer hunden in i tovåldern?
15 tjusig :) Sån klippning vill jag ha Enja sen när hon är kortklippt lite kvar ändå.
hämtade min valp idag och uppfödaren hade trimmer och hårfön från oster (stavning?)
18, Kul att du har henne hemma nu 
gud jaa de e jätteroligt:D hon e så pigg och speedad utäer utan problem, lite olyckor inne men hon har kissat ute mycket ändå :)
Oster är ett bra märke!
Ang tovåldern så är det lite olika. Men många börjar tova ordentligt när dom är strax under året. Då är det viktigt att reda ut alla tovor direkt när dom kommer. Om man inte väljer att klippa ner hunden under denna period vill säga. Om man inte ska ställa ut rekomenderar jag kort päls både för din skull och för hundens skull ;-)