Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 32336 ggr
[Theriss]
14

Gnäller och ylar

Jag håller på att bli tokig här, min tik som löper gnäller och ylar konstant!!! Idag har hon hållt på sen klockan åtta imorse utan stopp! Har varit ute med henne flera gånger för att hon stått vid dörren och ylat och kraffsat så jag har trott hon behövde gå ut men icke, väl ute har hon inte gjort någonting. Så fort vi kommit in har hon börjat med sin eviga gnällande och ylande igen. Jag står inte ut! Hon har gnällt och pipit hela veckan men igår och idag har det verkligen gått över till att bli extremt irriterande. Vad i hela friden gör man? Hon har aldrig hållt på så här vid tidigare löp.

lukasfelix
1

Är det för mycket så brukar man väl kunna använda p-piller för att avbryta löp? Eller gäller det bara katter?

[Hilo]
0

Kastrera henne. Måste vara en oerhörd stress för henne.

lukasfelix
0

Fast man brukar ju rekommendera att vänta med kastrering tills löpet är färdigt för att det blöder så mycket annars. Så kanske är bättre att avbryta (om det går) och sedan kastrera

Rafflan
0

Bor du så du har gård?

Blir hon tyst ute?

För om du har det och hon blir tyst ute och vädret är bra skulle jag prova sätta ut henne i lång koppel

[Hilo]
2

#3 Ja, det är väl självklart. Men för att slippa i framtiden menar jag.

DoD
0

Vad är de för ras? Kastrering på tik rekomenderas sällan

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

[Hilo]
1

#6 De kan rekomenderas om tiken blir extremt stressad och deprimerad vid löp.
Detta låter inte direkt som en lugn och sansad löptik.

DoD
0

#7 Nej de har du rätt i! Men jag har aldrig gillat kastrering av tikar men är de nått som behövs ska man såklart tänka på tikens bästa, är ju inte kul för varken tik eller människa i fall då de e stress och depprition, gnäll och ylanden :/

(har själv aldrig varit med om något sånt under löp, därav okunskapen)

Vattnadal
4

Jag tror hon är redigt kåt, för att vara burdus. Hon vill ut och ragga, och det kommer säkert att lugna sig så fort hon går ur höglöp.

Många är snabba på att hojta att hundar lider när de bara upplever hormonsvängningar av löpcykler. Hur vet vi att de lider? Ska vi kastrera alla singlar som är sugna utan att få till det oxå? Ska vi låta bli att utsätta tonåringar för andra människor, för att första förälskelsen är så jobbig?

Visst, det är dumt att jämföra hund och människa, men ibland kanske det kan vara nyttigt. För inte lider vi så att vi borde kastreras för att slippa ägglossningar och kropens hormoner som vill få oss gravida?

Om tiken löper 2 gånger om året och är i höglöp 3-7 dagar varje löp, tror jag inte att hon lider så att det är värt att ta risken på en stor och dyr operation för 1-2 veckors hormonspöken. Det är alltid en risk med sövning, sedan 6 v konvalecens.
Om tiken har väldigt besvärliga löp, börjar ragga och uppföra sig jobbigt en månad innan löp, sedan dras med långa och jobbiga skendräktigheter så att det inte går att jobba med henne, kan en kastrering vara mer motiverad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#9 Haha! Redigt kåt.. Jodå, sådana tikar har man haft. Inte kul!

Dock hade svärmor en tik som vart riktigt deprimerad vid löp, och en kastrering gjorde susen.
Gäller ju att kolla lite, och svårt att avgöra såhär egentligen via ett kort inlägg på ett forum.

Dock är jag lyckligt lottad nu och har en tik som varken skriker, kutar runt eller inte kan slappna av.
Hon är rappare ute under löp, och sällskaplig..
Innan har jag haft tikar som fårr problem med livmoderinflammationer och depression..

Vattnadal
0

Blir det en pyo är det ju bara att kastrera tiken. Annars behöver ju inte all stress vara av ondo. För OSS är det jobbigt, men för dem naturligt.

Hanhundar som lever där det är löptikar nästan jämt kan må bättre av att kastreras. Annars är ju de programmerade att deras tik ska löpa 1-2 gånger om året, och att de ska upptäcka det 2 mån innan för att flirta in sig och få para henne sen. Då är det positiv stress. Att leva med löptikar som han inte får para, och sen grannens, och sen nästa grannes osv, i flera månader, kan ge för mycket stress.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rafflan
3

Folk har ju börjat vilja kastrera/sterilisera alla hundar som inte ska gå i avel. Det gör vi ju med katter och dem lider inte av att inte löpa och man slipper risken med livmoder inflamation och liknanade :P

DoD
1

#12 Fast varför kastrera en tik för att den kanske nångån, inte säkert alls kommer få livmoderinflammation?

Rafflan
3

#13 för får tiken det när hon är äldre är risken stor att hon dör under operationen + att operationen blir grymt jobbigare för henne.

Så har man problem ser jag bara posetivt att kastrera och om jag någonsin skaffar en tik kommer jag kastrera den innan den blir gamal oavsett om jag har problem eller inte.

Nästan alla kastrerar sina katter som är för sällskap, vad är det för skillnad med hund fattar jag inte?

[Theriss]
0

Min hund är ca 2½ år, de andra löpen har gått helt smärtfritt. Lite dövare har hon blivit men inte mer. Jag har en uteplats som hon brukar vara på men idag har hon bara suttit och ylat där ute så hon åkte in illa kvickt igen, tror knappast grannarna uppskattar det. Så fort jag hittar på något med henne (tränar lydnad etc) eller går ut med henne på promenad blir hon tyst, men jag kan ju inte underhålla henne alla dygnets timmar. Hon har löpt sen den 2/10 och började med ylandet igår. Det bor fem hanhundar här i föreningen, tre av dem passerar vår dörr flera gånger om dagen så ja det kan ju mycket väl vara så att hon är så extremt kåt nu så hon vet inte var hon ska bli av… Men det är ju bara så himla jobbigt att lyssna på!

Angående kastrering har jag också hört att det är i väldigt jobbiga lägen man gör det, jag vet inte om man kan kalla detta för det..än…  Min förra tik hade inga problem och detta är som sagt första gången den här tiken beter sig så här så jag har ingen aning om vad jag ska göra. Förhoppningsvis ska hon väl sluta löpa snart, på lördag är det ju två veckor sen hon började…

[Theriss]
0

Kan uppdatera med att vovven ylade och höll på endast i två dagar, sen blev hon mer eller mindre normal igen… Så det varade inte speciellt länge tack och lov. Nu verkar hon vara färdiglöpt, hon har inte sagt ett pip sen den 15:e =)

SaraC
0

#16 Men vad skönt att det gick över!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar