Hund med bitvana
Hej!
I familjen har vi en hund på 6 månader som fått en dålig vana att börja bitas (lekfullt eller irriterat) när han blir frustrerad. Det kan vara när man tillrättavisar honom, t.ex. för att han biter i kopplet.
Vi har prövat med att säga bestämt nej, spreja med sprejflaska och att ignorera beteendet men inget funkar riktigt. En sprej med vattenflaskan känns som en kortsiktig lösning då han fortsatt på samma sätt vid senare tillfällen.
Kanske någon haft liknande problem?
Testa metoden cesar millan gör att man tar två fingrar och trycker på hundens hals, det ska kännas som om hunden får ett bett typ altså inte för hårt utan snabbt och sägg typ hörru ist för nej med mörk röst funkar på min kanin när hon bitts
Tillägg: och kaniner glömer lätt men inte hon
#2 kaniner glömmer inte lättare än andra djur :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Jo det gör dem visste gör dem nånting så glömmer dem det efter typ 5 min, och det vet jag för jag haft många kaniner och bus är den ända som inte har glömt vad hon gjort fel/rätt

jodå, mina kaniner jag haft glömmer väldigt fort. Fast de bitit på en sladd och fått världens stöt så har de gjort om det dagen efter igen. Då är man glömsk. Det var bara ett exempel, finns många andra.
nu lämmnar vi kanin ämnet tkr jag :P och fokuserar på tråden:)
Cesars metoder har vi inspirerats av mycket och försökt att vara bestämda och lugna. Tack för tipset, men att peta till hunden har vi försökt. Det som händer då är att han bara blir mer uppretad och bitandet eskalerar.
För övrigt är det väldigt påfrestande att hantera en hund med lugnhet och bestämdhet när den nafsar och biter hej vilt. Har någon något tips på hur man kan tänka för att behålla lugnet i en sådan situation?
#7 ok, synd att det bara blir värre
#7 Djupa andetag, och bara ta det lugnt.
Måste också säga att vi har en i familjen som har en stort intresse för hundar. Hon har flera års erfarenhet av att ta hand om andras hundar och träna med dem. Hon är som gjord för att vara hundägare.
Men alla hundar är individuella och detta var en ny erfarenhet.
#10 ingen hund är den andra lik och man blir aldrig fullärd ;)
1. Om det slutar i massa bitande - undvik sådant som får honom att bita. JAG skulle absolut bita den som sprejar med sprayflaska på mig! Bitandet är i det läget förmodligen avståndstagande (han ogillar alltså er rejält och vill ifrån er - inte så lyckat kanske?) eller så uppmuntrar ni honom i de fall han lek-biter. och ger han lekbett så har ni alltså belönat det tidigare beteendet som ni fyade - han blir ju uppenbarligen glad!
2. Fundera över om ni verkligen behöver fya honom när han drar i kopplet - varför inte göra det mer värt att gå utan att dra? Så länge han går ordentligt har ni skitkul och drar han så försvinner det roliga.
3. Vi kan aldrig avgöra vad som är straffande/belönande för hunden, en sprayflaska är per automatik inte ett straff och inte heller ett Nej med mörk röst eller ens ett "ceasar-pet". Det finns hundar som sesr ett kast i backen som belöning!
Och därför kan ert sprejande med vattenflaska likväl belöna beteendet även om ni vill straffa det.
Fokusera istället på dels hundens reaktion och dels om beteendet ökar eller minskar. Ökar det så har ni belönat, oavsett om hunedn fått en korvbit eller elstöt.
Alltså - lär känna er hund och vad som är belönande/straffande för just den. Och fokusera på belöningarna för hundar gör vad som lönar sig mest!
1. Det som får han att bita är när man tillrättavisar honom när han bryter mot reglerna och det är svårt att undvika. Han tycker inte om sprejflaskan och slutar alltid bita när vi tar fram den. Problemet är att han fortsätter bita när vi inte har sprejflaskan. Därför känns inte den metoden som en långvarig.
2. Vi har jobbat mycket med att berömma istället för att fya. Men när han blir frustrerad över att han inte får göra som han vill så börjar han bitas och i det läget känns det som om man behöver en tillrättavisning.
3. Det låter jättevettigt! Uppfattar det som om han belönas av att vi säger emot. Han triggas likt ett busigt barn av att vi gör motstånd. Och att ignorera tar han som om att det är okey att fortsätta. Kan inte komma på något inte triggar hans beteende förutom sprejflaskan då.
Måste tillägga att han vanligtvis är lydig och det kan räcka med ett nej när han gör fel. Men ibland när man blir tvungen att tillrättavisa honom ytterligare på grund av hans envishet så börjar han bita av ren frustration.
Allt du säger tsset är jätteklokt och jag tar till mig det, tack!
Men ofta känns det som om allt är mycket lättare i teorin.
#13 Ja, tills man får kläm på vad bekymret handlar om brukar det kännas lättast på pappret. Men när man väl vet vad man har att jobba med och varför det blir som det blir brukar det bli himla enkelt i praktiken också :)
Istället för att låta honom bli frustrerad när han inte får göra som han vill - fundera på hur ni kan få honom att vilja precis det ni vill! "Hur gör vi det här mest värt för honom?"
Den frågan har jag fått ställa själv ett antal gånger om dagen den senaste tiden - med en omplaceringsvalp som tidigare lärt sig sååå mycket hyss och dessutom inte tar emot någon som helst form av obehag(hög smärtgräns, bryr sig inte om röstskillnader osv.) som skulle kunna minska hans beteenden utan ser allt man tillför honom som en belöning har jag fått rycka många hårstrån för att få honom "på min sida". Genom att bara belöna det som är rätt och ignorera de eventuella fel han gör (jag försöker alltid att vara två steg före sådant - lina på hunden när den tränas lös tills jag är 100% så jag kan stoppa, inte göra situationer för svåra osv.) är han nu dragfri (det är så illa att han har ett perfekt frivilligt fotgående i upp till 60 steg och då har han vart här sen början av augusti…) och dessutom bitfri. Han använde gärna tänderna han också när han skulle leka och då han uppfattar allt som en belöning så nafsade han ju ofta…
Att ignorera självbelönande beteenden ger precis det du talar om - hunden finner det okej att fortsätta. Kan man då inte straffa beteendet kan man alltid se till att det vi vill blir mer värt än det självbelönande beteendet. För, hunden gör som sagt vad som är mest värt. Svårigheten för oss blir att vara mer värda och det är en utmaning i sig men det måste inte vara en omöjlighet!
Så råd nummer ett är att leka med er hund, se till att öka värdet på er och på belöningar. Lek är ju grunden till belöning, oavsett om det är att slänga godis på marken eller ha dragkamp. Råd nummer två - fundera över vad ni vill ha bort för beteenden och gör om dom till vad ni VILL att han gör istället och hur ni ska nå dit. Råd nummer tre - fundera över vilka beteenden som är självbelönande och vilka som han bara fått ut något av tidigare. Skillnaden? Ignorera funkar på det sistnämnda men påverkar inte alls det första. Och det gör att ni behöver jobba på olika sätt för lyckade resultat.

Ge hunden ett tuggben eller ta tag i nackskinnet och tala om för hunden med arg och bestämd röst att detta är inte tillåtet. Ett "nej" ska omedelbart avsluta en förbjuden handling.
Tack tsset för alla råd! Ska fundera på hur vi kan få honom att vilja precis det vi vill! Lite manipulation med andra ord =)
Om vi tar ett exempel bara för att förtydliga: När jag leker med honom med en bitleksak kan han plötsligt finna det ännu roligare i att bita i mina kläder. Vad gör jag?
Svar till skyvips: Han brukar bita ännu mer om vi tar i med hårdhanskarna, han gillar nämligen hårda tag. Och ett nej fungerar inte när han är upphetsad.
Kawak vad är det för ras? hur gammal?
jag skulle göra så att jag skulle ALLTID ha med mig godisbitar i fickan. och det är ju ingebra att försöka korrigera hunden när han drar..
Hunden lär sig ju inte av det. Den kanske slutar dra men egentligen bara för att den är låg och inte för att den är lydig..
Att byta håll snabbt hjälper tillexempel inte heller på vissa hundar o raser för vissa hundar följer nosen och/eller blir så inne i vad dom nosar på/, tillexempel om dom spårar på marken eller i luften och då hjälper det inte med ett ryck eller att byta håll.. Hunden fattar ju inte ens varför man gör det, den är bara fortfarande inne i sin egen bubbla och värld =) Den förstår inte poängen liksom. Så det bästa för dig, Kawaki är att klura ut hur du kan få din hunds uppmöärksamhet och förståelse. Eller, Om din hund biter dig kan det vara ett tecken på att du kanske tog to för mycket när du skulle bestraffa den en gång och nu helt enkelt förstått att den kan säga ifrån med munnen. andra hundar gnyr till istället eller pinkar lite eller försöker undvika en istället.
Det man kan tänka på är att en fysisk korrigering, som tillexempel Cesar-knepen är ganska allvarliga i hundens ögon. Så en fysisk korrigering är en ganska stor grejj egentligen och när man sen tar till en fysisk korrigering kan det resultera i att hunden naffsar ifrån eller biter ifrån för att säga "Höre du, där gick gränsen för hur du får röra vid mig" eller att hunden får nog av att man tar i så hårt varje gång man ska vara fysisk helt enkelt, den kan till och med göra som varning innan den misstänker att man kommer bli fysisk med den. Varför det ändå går bra att man gör så på hundar överlag är för att hundar har en tolerans mot människor. Hundar är ju blanda nnat avlade på att inte visa aggressivitet mot människor. Så inenerst inne vill kanske hunden naffsa dig i handen när du stöter till den i jumsken men det är en spärr som hindrar den. Men klart kan man träna bort den spärren ganska lätt eller trigga bot den. det är ju lätt. och det verkar som att du har lyckats :-)
En annan sak; Om du ska"dra ner hunden i backen" så måste du fullfölja, och du måste vinna.. Det vill säga att, du ska inte bara ska ha ett fysiskt övertag, men också psykologiskt. Säg att du drar ner hunden i backen och hunden ändå lgger lite halvt och lyfter på huvudet och fjantar sig, då får du helt enkelt trycka ner även huvudet så att hela kroppen ligger parallet med marken och markera att "nu ska du ligga och du ska ligga som jag vill".. Utom benen om den är uppresta för det är underkastelse. När han väl ligger kan du också peta lite på olika stllen med pekfingret, en gång på armarna och jumsken och nacken, inte hårt men ändå markerande, bara för att du kan. Sen ska han aldrig resa sig innan du reser dig upp och/eller går därifrån.. Ligger han kvar så får du tvinga honom att resa sig.. På så sätt får du hunden att förstå allvaret
Med detta följer att varje gång han biter ska man också ta tag i nackskinnet eller munnen på ett sätt så han inte kan bita eller greppa dig med munnen någonstans och säga till hunden riktigt allvarligt att det var fel eller morra när man tittar honom allvarligt i ögonen nära :-)
Man ska inte berömma hunden eller ömka elle liknande efter för det ger fel signaler.
MEN, om du istället försöker hitta andra, positiva vägar vilket inte är att "kasta hunden i backen". Så slipper du också kasta hunden i backen och kan där med också sova gott ett gott samvete om nätterna också. :-)
Jag skulle vilja veta mer specifikt när han biter..
#13 Tsset, du har många bra knep och tips , men jag personligen, önskar att du kunde vara mer specifik och kongrekt. Ge konkreta tankar på exakt hur du menar att du skulle göra. Smnär du skrev om mjukostmetoden =)
Det är en 6 månader gammal vit herdehund.
När han drar brukar vi bara stanna eller säga "lugn" och sakta in tills han går sakta. Att säga "nej" gör vi när han biter i kopplet eller i oss. Godisbitar fukar bra när vi vill ha hans uppmärksamhet, så det försöker vi med.
Hårda tag känns inte så bra då det är en kärleksfull och trygg hund man vill ha. Så jag använder hellre belöningar.
Han biter när:
Leken blir för intesiv.
När han är sysslolös och vill ha uppmärksamhet eller leka.
När han blir korrigerad flera gånger i följd och inte får sin vilja igenom.
När han tappar tålamodet när vi tränar med honom. Och då har vi ibland bara tränat några minuter och med belöning.
Han är ganska känslig för fysisk korrigering och det utlöser ofta bitande. Därför försöker vi undvika det.
Det var inte så länge sen någon skrev något liknande här om en annan vit herderhund valp har jag för mig.. Undrar hur det har gått för dom…
Men det är bra att du avbryter leken så fort hon biter och visa att man inte uppskattar att bli biten på..
#17 jag skriver visst för mycket för att kunna lista ut vad du ville ha bättre förklaringar till… om du är lite mer specifik i vad du vill att jag ska tala mer konkret om så ska du få ett bättre svar än detta :)
#20 jag var trött den dagen =)
Tack för tipsen! Det verkar alltså inte finnas en mirakelmedicin… va synd.
Så det som gäller är att berömma mer när han gör det vi vill. Försöka undvika att hamna i situationer då han brukar bita. Se tendenserna till att han blir frustrerad och avbryta i tid.
Men när man ändå hamnar där så vill jag veta hur vi ska agera i.o.m. att ett "nej" inte alltid fungerar. Är det t.ex. ok att bara gå därifrån och lämna honom ensam i rummet?
Vill bara meddela till alla som har liknande problem med er hund:
Det har gått över! Jycken har helt slutat att få bit-frustrationsutbrott och bitar nästan aldrig i oss längre! När han naffsar till i oss så räcker det med ett nej eller hörru så slutar han. Jag vill påstå att problemet växer bort och att det inte är något att oroa sig för.
Tipsen är väderfulla och är bra för att hantera problemet, men jag tror inte dem är avgörande för att hunden ska sluta bitas. För oss har bitandet i alla fall växt bort =)
Tack!