Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 7118 ggr
xcess
0

Ras förslag

Hej

Jag och min sambo går i hundköpar tankar, men har inte riktigt samma "krav".

Vi skulle vilja ha rastips (är medveten om att det skiljer mellan individer och att många frågor har med träning att göra)

Jag är uppvuxen med hundar bruks/jakthundar, min sambo är det inte.

1 Vi vill ha en hund av lite större storlek.

2 Som ska fungera i familj (vi vill ha barn om ca 2-3 år)

3 En hund som är en aktiv allround hund, Lydnad, viltspår och ev bruksgren. (jag vill jobba/tävla rellativt mycket och sambon nöjer sig med prom eller löprunda osv) Men inte en hund som klättrar på väggarna om man bara tar en långpromenad en söndag eller skulle bli sjuk.

4 inte överdriver mycket pälsvård

ös på med era förslag

tack på förhand

Vattnadal
0

Golden från arbetande linjer, dock inte extremt jaktavlade, utan mer allroundtypat, som tex Tultgårdens.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

xcess
0

Tack för de förslaget, låg redan på sambons lista.

fler förslag?

[rightPAW]
0

Labrador :)

twinkime
0

Engelsk Springer spaniel, ar trevliga hundar som hanger med pa det mestat viltspar, lydnad  men klarar att ta det lungt en dag om det sa skulle behovas.

Bracco Italiano: Fagelhund, ar lugna  och trevliga men ar lattlarde och valdigt trogna till sin agare. Tycker om att jobba men aven kanda for att vara barnvanliga

Broholmer: Ar en aktiv hund som ar godtrogen och lattlard och bra vakthund.

Boxer: har lite mer motor och ar mer vaksam. Valdigt lekfull och lite klumpig. Tycker om att jobba.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

NettanLindholm
0

Springer Spaniel, absolut !

Maddepadde
0

Bara en helt ärlig och undrande fråga, hur tänkte du när du tipsade om Broholmer och Bracco Italiano som en aktiv tävlingshund?

Jag personligen skulle väl tipsa om någon typ av Spaniel eller Retriever, dock inte från extrema jaktlinjer.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

twinkime
0

#6 dom ar aktiva hudnar men inte hyperaktiva, barnvanliga och  en  hyfsat friska raser  som inte har "manga" sjukdomar. har kompisar som ahr de ahr raserna som de tavlar med aktivt. men sedan ocksa oliak fran individ till individ…

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Binajis
0

Irländsk setter? Utställningstypen är ju rätt robust, tyvärr mycket hår. Och en del rasbunda sjukdomar med… Men allroundhundar som kan göra det mesta.

Av jakttyp kan också vara intressant, men personligen är jag lite emot att ha en sådan utan att jaga. Men där kan vi snacka allroundhund med lagom mycket hår :-) Inga överdrivenheter där inte.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Jespersen
0

Korthårig Collie? En ras jag verkligen hade velat ha någon gång, om jag hade vart lite mer intresserad av bruks..

xcess
0

Tack för alla inkommna förslag!

Jag kan tyvärr plocka bort Bracco Italiano, läser jag rasstandarden är det inte den hund jag söker.

Broholmer har jag kollat på deras utseende tilltalar mig men faktan om dem är knapp. Någon som har mer? Det är kanske inte en hund att ha några höga förväntningar i tävling med eller?

Boxer har jag kollat väldigt mycket om, tyvärr finns det en sjukdomms bild som inte är önskvärd men det känns som det går åt rätt håll?

Desutom blev jag väldigt besviken när jag kollade ett gäng boxer uppfödare, Boxern skall vara en brukshund, men bara en handfull av avelsdjuren (på de flesta kennlar) Hade meriter över LP1. Och om ni ursäktar mig så tycker jag att ska man avla på en Brukshund så ska man bevara "brukset"

Boxern verkar inte vara vad den har varit. Dock hittade jag en Kennel jag gillar skarpt som inriktar sig mera på bruks.

Engelsk Springer spaniel tack för tipset skall läsa mer om dem.

Collie Korthårig Trampar jag i klaveret när jag säger att (mina fördommar) det är en ogämn ras med mycket rädslor och att många är väldigt veka? det är den bild jag fått av dem genom åren av utstllnignar och tävlingar. men jag kan ha fel? Väldigt fina är dem i alla fall.

http://www.genetica.se/_mh_data/collie%20kortharig.pdf

(beskrivningsprotokoll MH)

Irlänsk setter skall kolla mera tack

[Forest]
0

Stor Pudel vill jag tipsa dig om där har du en rubust hund som är aktiv. Päslvård nja klipper/trimmar du ner den så är det inte mycket pälsvård och de fäller inte.

Vattnadal
0

Fast även om man klipper ner en Pudel, så måste pälsen kammas. Kommer man in med en blöt Pudel efter regn/bad ed och torkar den torr med handduk filtar sig pälsen lätt.

En golden borstar man när den fäller, sen kanske en gång i månaden för att få bort ev tovor bakom öronen, typ. I alla fall mina jag har haft.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

DoD
0

Jag har haft Eng. Springer Spaniel och har nu Golden Retriever och kan rekomendera båda! båda raserna är väldigt allaround hundar som blir trogna och gillar att aktiveras men kan leva med nån slödag nu och då!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

xcess
0

Har någon förslag på en bra Labrador kennel för jakt och bruks, kan absolut tänka mig att aktivera med jakt,apportering men ändå ha som "största del" aktivering bruks, lydnad och spår etc

pearlii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det låter som att den perfekta rasen för er är, Lapsk vallhund.

Den lapska vallhunden är av mellanstor storlek, som funkar utmärkt med andra sorters djur och barn.

Det är en on/off hund. Inomhus är den väldigt lugn, när den kommer utomhus är den i sitt esse.
Den älskar att jobba, sen spelar det inte så stor roll med vad. Den kan allt och den är villig att lära sig, det är verkligen en perfekt allround hund, om du frågar mig då :) 

och pälsvården behöver du inte bekymmra dig över, den fäller 2ggr/år. thats it. enkelt.

Om du är intresserad läs mer på www.slk.nu

(bifogar en bild på min älskade lapska :) )

[Forest]
0

12, Konstigt märkte vi inte på 17 år, men så ska man ju inte heller gnugga av en Pudel utan klappa av den om den är blöt. Inte heller märkt av det på våran nuvarande dvärg Pudel.

lilldiezel
0

Rhodesian Ridgeback kanske :)
eller en Finsk Lapphund, Schäfer, Airedale terrier.. :)

xcess
0

#15 Jag är inte ett dugg intresserad av att valla, vilket en vallhund behöver för att må bra? Eller är jag ute och cyklar? tack för tipset låter som en trevlig ras i övrigt.

#17 Jag har kollat på RR men vad jag har förstått är de inte så framgångsrika på tävlingssidan? 

Tack för alla svar som kommit hitills, och ser gärna ett par tillTyst

Noa-Nisse
0

#18. de RR:s som jag känner till är väldigt lugna och perfekta familjehundar. ganska glada i att ligga i soffan men är med på prommenader. nu har jag endast haft kontakt med 3 st så det talar ju inte för hela rasen. men skulle nog inte ha det som en hund innom bruks. men som sagt så är det grundat på de 3 RR:s som jag träffat.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maddepadde
0

Mig veteligen behöver en Lapsk Vallhund INTE valla. Är bekant med ett fåtal personer som har rasen och ingen av dem vallar, men de aktiverar också sina hundar på annat håll. :)

Angående RR är det i mina ögon inte en ras som jag skulle tipsa en tävlingsinriktad person om. Absolut finns det de RR som lyckats på tävlingsbanan, men det finns också en, för mig, övervägande del som INTE gjort det.

Hur mycket vill du jobba med din hund? Det är ju trots allt stor skillnad mellan "tävla lite lydnad för skojs skull" och en elitsatsning. Jag kan nästan lova att de flesta bra hundar kan ta en söndag ledigt om den får jobba tillräckligt mycket i veckorna. Ju mer du vill jobba desto fler raser ploppar det upp i mitt huvud :)

Men börja grina då!

xcess
0

#20 tack för info

Har inte en lapsk vallhund ett behov av att valla är det helt klart en hundras jag skall kolla mera på. Jag drog väl alla vallhundar över mer eller mindre samma kant då jag inte är intresserad av att valla. Skall kolla mera på rasen med den infon tack.

Hur mycket vill jag då aktivera.

Jag har inte nödvändigt vis ett mål att elit tävla, men vill träna kanske 2-3 "hårda"pass på ex brukshundsklubben i veckan + något spår/viltspår i veckan/varannan.

Och utöver det något kortare lydnadspass per dag hemma, Och självklart promenader och cykelturer (jag cyklar till jobbet vissa dagar, självklart skall hunden vara gamal nog innan jag börjar cykla med den)

[rightPAW]
0

Ts, är det bara renras som är av intresse? Annars är ju schabrador en riktigt härlig blandning som passar till det mesta Glad

Maddepadde
0

Utan att vara nedlåtande mot något eller någon så säger jag bara: TRÅDSKAPARE - VÄLJ RENRAS. Detta eftersom du vill tävla.

Men börja grina då!

xcess
0

#22 Tack men jag är bara intresserad av renrasigt

SaraC
0

#21 Är du intresserad av Lapsk kan jag rekommendera artiklarna om rasen som finns inne på Spetsar & urhundar, fulla med personliga erfarenheter från lappägare.

Artikel 1

Artikel 2

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Pylva
0

Pudel För dom fäller ingenting, dom är Extremt Lättlärda, Följer med överallt utan problem, tillgivna, varje år annordnar pudelklubben ett läger för pudlar :) Och det där var bara ett "smakprov" av alla goda egenskaper denna ras bjuder på :)

Jag har själv en Pudel. Och jag kan konstatera att köpet av Pudel, förmodligen är det bästa jag och min familj nånsin gjort.

Jag är en glad pudelägare!

[picassoo]
0

har själv en engelsk springer spaniel, ångrar inte en sekund att jag skaffa en sån. Dom är lättlärda och älskar att hänga med överallt. Fast dom behöver ju klippas och borstas men inte så mycket tycker jag. Och dom har inga problem med en lugn söndag :)