Några frågor
Hejsan!
Jag vill ha en labrador, helst en jaktlabrador (då jag hört att det är så att utställningslabbar är lite "segare") rätta mig gärna om jag har fel på det. :)
Men då är det bara det att jag inte hade tänkt "använda" min hund (om det nu ens skulle bli så att jag får en) till jakt, men jag skulle självklart köra spår, sök mm…
Kan man ändå ha en jaktlabbe då?
Sedan är det det här med kennlar. Jag söker och söker på jaktlabrador kennlar, men jag kan inte hitta en riktigt bra hemsida som har bra kennlar, jag skulle bli riktigt glad om ni hade något tips på en bra kennel med fina hundar.
Tack på förhand! :D
Tanken med att ha en jaktlabbe är väl att man vill använda den till jakt. Att utställningsvarianten skulle vara så seg att man inte kan använda den till spår och sök tror jag inte ett dugg på.

Jag har en Labrador som är utställningsvarianten.
Hon är inte ett dugg seg. Hon är lugn och snäll då vi är inne och full fart då vi gör något. Precis som jag vill ha det.
En hund som anpassar sig efter situationen.
Hoppas du hittar en bra kennel!
Alltså… jaktlabben är GJORD för att apportera, just den delen av labbarna avlas "bara" för dessa egenskaper och dessa hundar går generellt bäst i retrieverjakten. De är motsvarigheten till border collies hos vallarna. Och precis som med BCn så kan man väl hålla den i hyfsat skick utan att valla eller apportera men du kan ALDRIG stimulera din hund som när den får göra vad den är gjord för!
Har själv jaktlabbe och nog för att han gärna gör allt - lydnad, spår, agility, vad som - men det är när han får ut och jaga fågel som han först kommer till sin rätt, det är först då man känner att han är riktigt nöjd med livet och har fått arbeta. Och är man inte redo att låta sin hund utföra vad den är gjord för så anser jag att man är inne på fel ras.
Du säger att du vill ha en jaktlabbe för att du hört att utställningslabbar ska vara segare. Alla labbar SKA egentligen klara av hela dagars apportering, det är rasens syfte. Sen är det stor skillnad på utst.labbe och jaktlabbe, men den är inte så liten som att utst. är lite segare. Du har överlag mer apporteringsvilja i en jaktlabbe t.ex. och de är vanligen snudd på överaktiva och kan ha svårt att varva ned. Där är det riktigt noga med att kolla linjer om man inte vill ha en total stresspelle som inte kan vara tyst och varva ned. Och åt andra hållet, man kan tyvärr få en utst. labbe som är av den latare typen eller åt annat håll inte alls som en labbe bör. Men dens föräldrar ser rätt ut och är trevliga så att säga.
Man kan utan problem hitta en utst.labbe som är lugn och sansad och "nöjer" sig med att både söka och spåra och precis vad du vill, i den mängd du vill. Jaktlabben gör man, enligt mig, dumt i att skaffa bara för att de är "piggare" - det är mycket mer än så som skiljer dem åt! Och de behöver ha sin apportering för att må riktigt bra.
Vad vill du egentligen ha för hund? Varför har du tittat på labben? Vad har du tänkt göra med din hund?
Klart du kan ha en jaktlabbe till annat än jakt, skillnaden mellan typerna sitter ju främst i aktivitetsbehovet, en jaktlabbe är avlad för att kunna bli en lämplig jakthund och aveln på showlabbarna är inte lika prestationsinriktad.
Skall du bara träna så duger ju en showlabbe, sedan finns ju även dom som kombinerar linjerna sk. "dual purpose" där man vill ha labbar som kan gå både bra på utställning och samtidigt jobba med.
≧◔◡◔≦