Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8594 ggr
liee
0

vit schäfer/ herdehund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har erfarenhet av denna ras, vet vad som gäller i lydnad, utställningar m.m eller va man ska tänka på? ? ? all information om denna ras uppskattas, har en 7 månaders liten sötnos, å vill veta allt =)

empan-hampus
0

Du kan söka på google annars Tungan ute Asså bara ett förslag ^^

liee
0

har sökt på google och läst i artiklar å sånt, men vill nu ha lite info från folk med erfarenhet, de e lite mer intressant. . . vit schäfer är antingen populärt eller en skam bland hundraser när man söker på google

[sbergmark]
1

dom ska väl se lite ut som vargar ? (A) inte vara nybadade inför utställning utan någon dag innan och lite små kufsiga fram på bröstet ? (A)

Ricko
0

Har erfarenhet (har haft en Schäfer/vit herdehund) Och älskar den. Men inte av utställningar. Men det finns mkt fakta på internet osv du kan läsa om.

Ricko ---->

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Nikkis
0

Är hunden en vit herdehund = reggad sådan eller en schäfer med felaktig färg = vit = blandras?

Är hunden en reggad/renrasig VH så får du ställa ut och tävla den "hur du vill".
Är hunden blandras så får du inte ställa ut, annat i blandras utsällningar, och för att tävla behöver du ha en licens för din hund och kan då tävla i allt förutom i brukset.

Ricko
0

Och gud vad vacker din sötnöt var! SKIT VACKER BILD DESSUTOM!

binx
0

Vit herdehund och vit schäfer är ju inte alls samma sak, är det en blandis eller vilken utav dem är det? :s

binx
0

Whops, såg precis att #5 redan frågat, sry!

Ricko
0

Vit herdehund och vit schäfer är ju samma ras förutom att Vit schäfer inte är godkänd i sverige df kallas Vit Herdehund. Jag har för mig att om man skaffar en vit Schäfer ska/kan man omregistrera den till en Vit herdehund för att den ska kunna gå utställning om mamman elr pappan är t.ex Vit schäfer och en är Vit herdehund. Men om båda föräldrarna är Vit herdehund så blir valparna också det.

Mistle
0

#9 Det är ju inte alls samma..

Vit Herdehund är en egen ras, Vit Schäfer är en felfärgad Schäfer.
Och numera är väl den Vita Herdehundens stambok stängd? Eller är den fortfarande öppen?

Ricko
0

10# Ja men du fattar ju inget! Vit herdehund är ju endå en vit schäfer även om vit schäfer inte är godkänd, t.ex om alla vita schäfrar skulle dö ut skulle vita herdehundarna också göra det! Jag tror den fortfarande är öppen.

Mistle
0

En Vit Schäfer är inte en Vit Herdehund förrän den är inmönstrad. Tills dess är den en felfärgad Schäfer och påverkar inte Vit Herdehundsaveln.

[jakke94]
0

#11 det är inte samma ras! är det inte dags att du slutar snacka massa som du inte vet om! du ger dej aldrig heller.. samma sak var det med kelpie och cattledogen! ..

[IsabelleA]
0

Håller med alla andra, det är INTE samma ras.
Ricko, ta åt dig av vad andra har att säga och lär dig av det.

Ricko
0

13# Cattle dogen skrev jag fel, och jag tror jag har mer erfarenhet om jag haft en. Så du menar att om alla vita schäfrar skulle dö skulle vita herdehundarna finnas då? Det är ju tekniskt sett samma ras.

Ricko
0

14# jag lär mig inte av ngn som inte har erfarenhet dessutom missuppfattar ni vad jag menar med samma ras. Jag vet väll också att vitt på en schäfer är felaktigt det är ju liksom df vita herdehunden "skapades"

Mistle
0

Om alla Vita Schäfrar dog så skulle eventullet Vita Herdehundarna få det tuffare i och med att de får en snävare avelsbas.
Men i och med att Vita Herdehundarna är en egen ras så dör inte den ut för att de vita schäfrarna gör det.

Mistle
0

#16 Hur vet du vilka här som har erfarenhet av rasen och inte?

Ricko
0

18# Har ni haft/har någon och läst på i flera år(för ni älskar dem m.m)? Dessutom fattar ni ju ingenting -.-'

Ricko
0

17# Ja men du fattar inte vad jag menar. Vita herdehundarna kom ju från Vita Schäfrarna som kom från Schäfern. Förr i tiden avlivade dom vita schäfrar men sen så började dom avla igen men då bestämdes det för att det skulle bli en egen ras istället.

Mistle
0

#19 haha, alltså seriöst. Jag tror att dina diskussioner kommer gå bra mycket bättre om du slutar vara så otrevlig och stängd, ta emot vad folk har att säga istället, det är ett väldigt bra sätt att skaffa sig kunskap på.

Nej jag har inte haft någon, men har varit väldigt inne på att skaffa en och läst på och pratat mycket med människor som har rasen.

Mistle
0

#20 Ja? Och alltså är dem en egen ras nu? Och påverkas inte allt för nämnvärt av den vita Schäferns bortgång..

[jakke94]
0

#15 du har kanske mer erfarenhet av rasen.. dock verkar du inte kunna spec. mycket om den Obestämd

Ricko
0

Jag är otrevlig när ingen fattar nått -.-'

Ja jag har inte sagt att vita herdehunden är en annan ras? men det låtte som ni typ trodde att vita schäfern alltid varit en annan ras och att ni säger att vita herdehunden inte kommer från vita schäfern(Svårt att förklara). Vit herdehund är tekniskt sett vit schäfer.

Ricko
0

23# jag vet mer än många här -.-'

Mistle
0

#24 Nej du har sagt att det är samma ras och jag säger att det inte längre är det..

Det är väl ingen som har sagt att den inte kommer från den Vita Schäfern? Särskilt inte när vi dessutom pratar om inmönstring.

Men om ingen förstår vad du menar så kanske det inte är dem som du ska bli arg på utan istället försöka förklara bättre för då är det ju där som felet ligger.

[IsabelleA]
0

#24 Men vi fattar ju inget bara för att alla här inne på HiF är tröga eller dumma i huvudet. Kan det kanske bero på vem som förklarar tro?

Och bara för att ingen fattar något som du påstår så ska du inte behöva vara otrevlig. Vi är inne på ett forum där ingen av oss pratar ljudligt med varandra och då kan det uppstå missuppfattningar eftersom att man varken hör ett tonfall eller ser kroppsspråket.

[jakke94]
0

asså seriöst hur gammal är du ? när folk inte tycker som du så blir du alltid otrevlig mot dem.. då lyssnar dem verkligen på dej .. sen kan du ju också börja lyssna på dem andra, då det oftast e dem som har rätt

och om man ska tänka som dej att dem är "släkt" med varandra och är därför samma ras så kan jag säga då att jag som har clumber spaniel, att det är samma ras som basset, welsh springer spaniel och blodhund, för dem är också "släkt" med varandra..

jag undrar vart du har läst på om dessa raser någonstan i alla dem åren för det värkar som du läst felaktiga grejer.. :S

binx
2

Det finns ingen som helst anledning att börja gå in på folk personligt och lägga in skällsord.

Ok, vi säger såhär.

Du parar en renrasig schäfer med en annan renrasig schäfer, skulle det då mot någon förmodan (att ena föräldern bär på ett anlag) födas en vit valp i kullen, så skulle det fortfarande vara en RENRASIG schäfer, bara det att den enligt SKK och våran rasstandard bär på en defekt, dvs att den är vit.

Säger du då alltså att det blir en annan ras pga detta?Det är ju inte klokt. Den vita herdehunden har en helt annan bakgrund än schäfern, och det är en annan ras. Det är samma sak med flatcoated retrievers, skulle det födas en vit valp i en kull från två renrasiga flattar, så skulle det bli en golden retriever då, menar du?

Ricko
0

28# Jag har inte sagt att dem är släkt med varandra  :S Men dom är väääääldigt nära släkt med varandra eftersom vit schäfer är vit herdehunds ursprung. Jag vet väll att t.ex Malinois inte är en schäfer bara för BV's är släktingar med schäfern :S

Ricko
0

29# Det är absolut inte så jag menar :S :S :P

Jag sa inte SCHÄFER alltså den vanliga Schäfern utan VIT schäfer dessutom.

Mistle
0

#29 Men den Vita Herdehunden har fortfarande en öppen stambok så en sådan valp skulle gå att mönstra in, men jag tror knappast att den skulle bli godkänd.

Mistle
0

#30 Är de väldigt nära släkt så är de väl ändå släkt med varandra?

Ricko
0

33# Ja men ni fattar fortfarande inte vad jag menar! XD :S :O :P Utan jag menade att jag har inte sagt att hundraser är samma hundras för dom är släkt med varran.

binx
0

OK, men hur får du det till att den vita schäfern är en ras då? skulle man få in en vit/gul flat i en golden retriever stam också tror du? De är inte ens lika exteriört,läs på.

Mistle
0

#34 Skriv det då :).

Mistle
0

#35 Menar du mig? För det är inte jag som har sagt det. Den Vita Schäfer är enbart en felfärgad Schäfer men kan gå att mönstra in som en Vit Herdehund.

Nu vet inte jag hur Flattarnas och Goldens historia ser ut. Men till att börja med så har ju Goldens en stängd stambok..

Ricko
0

35# ja men det är inte det jag menar! LÄS PÅ SJÄLV -.-' Jag har inte sagt att Vita Schäfern är en godkänd ras -.-' Jag menade med att vita ehrdehunden var samma ras genom att när dom avlade vita herdehundar så tog dom ju vita schäfrar och bytte namn osv m.m.

Ricko
0

37# det första du skrev om att det går att möstra in osv. Det var det jag menade i mitt första inlägg.

[jakke94]
0

du säger emot dig själv hela tiden ?

Mistle
0

#40 vem?

[jakke94]
0

ricko

binx
0

#37 nej jag syftade på ricko, så som alla andra tycks göra här.

..vilket börjar falla på plats i rickos värld eller?nej?

#38 nej, nej, nej och återigen nej ricko. De tog inte några "vita schäfrar" och avlade på dem, sen bytte namn. Nu är jag inte hundra på vad den vita hedern har i sig, men inte tusan avlade de fram den genom en "defekt" typ av en ras.

Har du några slags motiv för detta ricko, eller har du kommit på det själv?

binx
0

#37 det där med goldens och flattar tog jag bara fram för exempel, och hur idiotiskt det lät. och den är säkert stängd, har ingen koll på det.

[jakke94]
0

#44 i en kull med flatcoated retrivers så föd där oftast en eller två fäger, leverbrun och svarta.. Men det kan födas gula flattar också, dock är det väldigt ovanligt och i det fallet så kan man inte regga in det som en golden då golden har bredare ansikte och är krafitgare än flatten utan det blir en felfärgad flatte.. :P

gul flattvalp på bild

binx
0

#45 Jag har INGA som helst erfarenheter utav hur det fungerar, dock förstod jag ju själv att det inte var möjligt att regga en gul flat som golden, då de är olika raser.

Det är ju bara så som ricko verkar tycka, att bara för rasen bär på en defekt så kan man regga den som en annan ras. Ok? :)

[jakke94]
0

#46 jupp förstod det :P  .. hon värkjar ej förstå :P

binx
0

#47 haha jo, det är synd! men men.

Mistle
0

#43 Den är väl framavlad av vita Schäfrar och färgade Schäfrar med vita anlag?

Såvitt jag vet är där ingen annan ras inblandad.

binx
0

#49 Det är definitivt en annan ras inblandad, annars känns det ju ganska konstigt att det har blivit en egen ras? Som jag sa tidigare, skulle det födas en vit schäfer i en kull där föräldrarna är renrasiga, så skulle ju valpen fortfarande vara renrasig bara det att den inte är godkänd p.g.a färgen. Så avlar du på en vit schäfer, mot all förmodan som inte är godkänd.. med vadå menar du? andra vita schäfrar? Det skulle bara sluta med att du fick mer och mer schäfrar som inte är godkäna, dock skulle det ju inte skapa en egen ras i sig?

Du håller alltså med ricko om att vita herden är samma ras som en vit schäfer?

Mistle
0

#50 Utifrån vad jag har kunnat läsa på rasens hemsida så är där ingen annan ras inblandad nej, men jag har förvisso bara skummat igenom texten..

Men att avla på Vita Schäfrar är ju inte samma sak som att avla på Vita Herdehundar. En felfärgad Schäfer får väl inte  ens reggas? Eller i alla fall så lär ju inte avkommorna få reggas.
Däremot kan du prova att mönstra in en Vit Schäfer som en Vit Herdehund.

Det är inte samma ras. Men på sätt och vis har det ju varit det eftersom att den Vita Herdehunden har utvecklats från Vita Schäfrar.

En Vit Schäfer är en Vit Schäfer och en Vit Herdehund är en Vit Herdehund.

binx
0

Jag förstår vad du menar, och till viss del kan jag ju instämma. Dock så har jag fått för mig att det är någon annan ras som faktiskt bygde upp rasen så som den är idag. Möjligt att vita schäfern är inblandad, men det låter ju inte särskilt logiskt att den BARA skulle ha vit schäfer som bakgrund.. för då skulle det ju vara en vit schäfer. Och det är ju inte en vit schäfer utan en vit herde, så som du säger.

"blandar" du vita schäfrar med vita schäfrar så kan ju rasen aldrig bli något annat än vita schäfrar,låter inte det ganska vettigt?

binx
0

#51 Ok, jag kom nu i kontakt med en bekant som har en vit herde, och som även driver en kennel. Hon säger att det är möjligt att långt bak i vita herdens stam så kan det finnas en annan ras inblandad, men som är okänd. Så därför kan man säga att Vita herden enbart härstammar från vit schäfer men ändå inte.

Så alla har väl rätt i princip! Glad både rätt och fel kanske..

Mistle
0

Okej, för på alla sidor som jag har läst nu så har jag inte hittat någonstans att någon annan ras skulle vara inblandad, men den kan ju som sagt vara "okänd" då :).

Ricko
0

46# det är ingen mening att diskutera då du missuppfattar mig. Jag menar inte att man kan regga den som en annan ras :S Det har jag aldrig sagt heller så vart har du fått det ifrån? men aja det var som upf du kände jag menade (på ett ungefär)

binx
0

#54 precis, anledningen till att jag spinner vidare så på det är för att jag verkligen fått för mig att någon annan ras måste vara inblandad.

hursomhelst, så tycker jag att vi fick ett ganska bra slut på den här tråden,ingen som mördade någon och så. haha, eller? Flört

Ricko
0

Ngn ras långt bak i släkten  kanske kan vara inblandad ja. Men inget som syns. Söker man t.ex på Vit herdehund och Vit schäfer så kommer samma bilder upp(dom flesta) men i vilket fall som helst ser dom likdana ut. men nu är det slutdiskurerat :)

Nikkis
1

Har inte orkat läsa Alla svaren ännu, men ska göra det.

Ricko, jag börjar faktiskt bli redligt trött på dig, du är 12 år gammal och har aldrig ägt en renrasig schäfer, eller en vit herde för den delen heller.
Du påstår dig ha en massa erfarenhet om rasen - för att du älskar den och har läst en massa. Det är ju bra, att du har det intresset.

Men sanningen är som sådan att du inte vet så mycket som du vill få det att framstå som, du kommer med HELT felaktig information!

VH är idag en Helt egen ras med en Helt egen rasstandrad och avelsbas!
Enstaka Schäferhundar som föds med felaktig färg - vit, kan mönstras in till en VH.
En Schäfer är Alltid en Schäfer, finns inget som heter "Vit Schäfer", det är bara en (felaktig) färg den fått. Mina schäfrar är gråa till färgen, jag säger inte "Jag har Grå Schäfer", utan kort och gott - Schäfer. Frågar någon så är dom Grå till färgen.

Det stämmer att VH ursprungligen härstammar från Schäferhundar med felaktig färg, vit.
Men återigen - det har blivit en helt egen ras.
En sk "Vit Schäfer" är INTE en VH, då den trots allt har Schäferhunds linjer i sig! Det är en väldigt stor skillnad. Ta lärdom av detta och sluta uttala dig om något du egentligen har någon större aning om.

[jakke94]
0

#58 bra skrivet! :)

destroyed
0

Bra sagt nikkis!!

Min uppfödare födde upp vita herdehundar och bara för att du få en vit schäfer i en kull så kan du inte lägga in den som en vit herdehund. Herdehundarna är som alla andra har sagt en helt egen ras så svar på din fråga du ställde här ovan om alla vita schäfrar skulle dö ut så skulle inte vita herdehundar påverkas. De har en tillräckligt stor avelsbas för att överleva.

Kan du nu ge dej om ditt j*vla snack om att du vet mer än oss alla andra?

xcess
0

Jag tycker denna tråd stängs för vidare diskution, jag tycker inte att HIF ska bli en sajt likt andra som håller sig med att trycka ner folk oavsätt om de har rätt eller fel jag tänker inte yttra mig eftersom jag inte kan något om rasen/raserna i fråga. personliga åsikter och diskutioner av denna form tycker jag man kan ta i ett PM

Och eller återgå till TS fråga

Forumet är till för att fråga och lära sig saker samt diskutera, vill vissa personer här på forummet inte ta till sig informationen och kunskapen som finns så är det upp till henne /honom.

Ricko
0

58# Ja? det var det jag sa också -.-' iallafall menade! Jag har inte sagt att vit schäfer är en ras heller. Ja jag ska då sluta här för jag blir J*vligt trött på alla! **** ***

Ricko
0

Och Nikkis: vad vet du om jag haft rasrena schäfrar/hundar eller inte? Jag har sagt att JAG inte haft nån vad vet du om min familj? ni är ju knäppa!

Xondah
0

#61 Håller med.

Tycker de går lite väl hårt åt.

Nyligen var de en tråd som folk instämde i att de var tråkit att ta upp saker osv. då de känner sig nedtryckt endå fortsätter de så.

[jakke94]
0

#63 .. på din presentation så står det fakiskt att du har haft en massa blandraser och någon renrasig, dock inte någon schäfer eller vit herdehund som vart renrasig..

Nikkis
0

#62 & #63

Men du säger att Vit Schäfer är som en Vit Herdehund. Kruxet är att det inte ens Finns något som heter 'Vit schäfer', så du kan börja med att sluta säga så.

Det står på din press att du haft blandraser och du har skrivit det i olika trådar. Vad din familj har haft spelar ingen roll, för det ger inte dig ngn erfarenhet eller kunskap per automatik.

Ricko
0

Jag sa aldrig att Vit Schäfer var en godkänd ras. Det är likadant som vissa säger att Alaskan husky är en ras.

Nikkis
0

Men det finns inget som ens Heter Vit Schäfer, så sluta skriva det!Skrikandes

empan-hampus
0

Ricko: Vit schäfer finns inte. PUNKT.

Ricko
0

MEN 68# JAG SA JU NYSS ATT DET INTE FANNS E RAS SOM HETTE VIT SCHÄFER!! JAG SA JU DET I INLÄGG 67#!!

binx
0

#70 Vi har förstått att du menar att vit schäfer inte är en ras, men ändå så säger du "VIT SCHÄFER" "VIT SCHÄFER" hela tiden. Det är  bara en "felfärgad" Schäfer, inget annat.

Vattnadal
0

#67 Alaskan husky är en ras, fast inte godkäns av FCI eller SKK. Den är inte tillräckligt homogen då man avlar på prestanda, inte på utseende.

Att sen kreti opch pleti kallar alla polarhundsblandisar för alaskan husky förvirrar mest.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
0

Åter till trådens ämne nu!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ricko
0

71# ja jag säger vit schäfer för jag menasr vit schäfer inte vit herdehund! Men som 73# sa.

SitaL
0

Utskrift från sunnantorps kennel. Står samma på skk och alla andra kennlar!

Ursprung:
"Bland de hundar som utgjorde ursprunget till den tyska schäferhunden förekom hundar med vit pälsfärg. En av dessa var "Greif", som ställdes ut i Hannover 1882. 1895 föddes den legendariske hanhunden "Hektor Linksrhein", som går tillbaka på denna och andra vita hundar. Han förvärvades av Max von Stephanitz - den moderna schäferns skapare - döptes om till "Horand von Grafrath" och brukar betecknas som schäferrasens stamhund. "Horand" var bärare av anlaget för vit färg."
1933 förbjöds den vita färgen hos Schäfer och här skiljer den Vita Herdehundens historia sig från den tyska schäferns.

I Sverige startades föreningen Vit schäfer 1989 av några uppfödare som tillsammans ville jobba för att få rasen officiellt godkänd i Sverige. År 2000 blev rasen godkänd även här, man beslutade att översätta rasens tyska namn "Weisser schäferhund" till svenska och rasnamnet blev då "Vit Herdehund" . (schäfer= herde).
Föreningen Vit schäfer blev Vit Herdehundklubb.

Schweiz har lämnat in en ansökan till FCI (den internationella kennelklubbsorganisationen) om att få Weisser Schäferhund erkänd som självständig ras och under 2002 kom kom äntligen det eftrelängtade beslutet att om att rasen nu är erkänd av FCI (den internationella kennelklubben), om än provisoriskt till att börja med.

Schweiz som stod för ansökan räknas som rasens moderland.

I SKK´s Avelskommitte´s protokoll från avelskonferensen 12-13 april gick bla att läsa:

"Många tecken tyder på att att processen fram till erkännandet har varit en ytterst känslig förhandlingsfråga för FCI. I den tillslut accepterade rasstandarden har all anknytning till tysk schäfer tagits bort, vilket innebär att bortåt hundra år av rashistoria har suddats ut. Rasens officiella namn är berger blanc suisse."

Så inga andra raser är inblandade i vit herdehund!

SitaL
0

ska föresten åka och titta på en liten herde valp idag…åker om ca en halvtimme! :) ska bli jätte spännande!

#0 vart kommer din sötnos ifrån?

Ricko
0

76# aww lycko dig :)

liee
0

OjOj vilken diskution de hade blivit här inne, kändes inte kul att nin blivit osams för mitt inlägg.

76# min kommer från varberg, White spirits helkie Qlura är min valp. . .

Det är ju som många skrivit, en liten sammanfattning av det hela är ju att den vita schäfern är 2 schäfrar som är parade men får felaktig färg, dessa felaktiga fortsätter de avla på för att fram dessa vita vackra schäfrar. (därav att det är svårt att kalla dem för blandraser med tanke på att föräldrarna är av samma ras) många är anti denna ras pga att det är fel färg i en så stor ras som schäfer. För att mönstra in dem till vit herdehund, ska de ställas ut och gå igenom vissa tester, det har mkt med den gula randen på ryggen och svanstippen och örontipparna som de inte får ha som vit herdehund men många av de vita schäfrarna har pga att de kommer från den färgade schäfern, med tanke på att jag kan ha en vit schäfer och mönstra in den till vit herdehund säger de sig självt att de är samma inombords samma  psyke alltså, och även samma kroppsform. Anledningen till att man mönstrrar in de vita schäfrarna till vit herdehund är för att man ska ta bort dem från schäfer och bli en egen ras, för schäfer klubben vill inte ha någort att göra med de vita schäfrarna pga av deras defekta färg. När du mönstrar in dem till VH töms stamtavlan och man får börja på noll, det är så de hålls isär. . .

Bli sams här inne i tråden nu Glad och tänk på att alla har olika åsikter om de olika raserna och det är väl OK, jag älskar rasen men jag förstår de som inte gör de. . .

Ha en bra dag, med era hundar. . .

Ricko
0

78# Jo det var lix det jag menade, men många missförstådde mig. Jo jag älskar både Schäfrar och Vita herdehund, vita Schäfrar.

Craz-y
0

hahahahaahha

Ricko
0

80# ?

[jakke94]
0

#80 Skrattande

liee
0

#76 vart ska du titta på din ?

SitaL
0

#83 jag var till south streems. Och det vart en liten kille e  X-RAY Vom TERLÜNDER SCHLOSS (GUARÁNI)  och u Barvestads DeeDee. Så vi hoppas också på att det kommer att bli utställning bla :)

Har du ställt ut din nånting än?

Ricko
0

84# guud vad söt liten kille :) Önskar jag kunde hämta min VH snart också :P

liee
0

#84, sicken sötis =). . .

Japp ställde ut henne när hon var 8 månader tror ja ungefär. Fick jätte positivt, men hon skulle bredda sig över bröstet, o de har hon gjort nu, dock är hon väldigt reserverad så de blev lite nedslag, men vi var nöjda ändå =) ska nog göra det igen, de va lite roligt, o Qlura streckte så på sig när vi sprang i ringen och alla kikade på henne

VallgardensFancyFace
0

Vita herdehunden härstammar ur den tyska schäfern

http://vovve.net/Raser/Vit-Herdehund/

Jag har en VH som är släkt med Bravestads Dee Dee hon är rättare sagt min hunds moster :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.