Hittat din ras?
Som rubriken lyder undrar jag om Du har hittat Din ras?
Jag har ännu inte hittat min ras, just nu lever jag ihop med en Jack russell och en 4-korsning, underbara hundar! Jag älskar dom över allt annat, men ingen ras jag skulle skaffa igen. Nästa hund blir en storpudel, jag har totalt fastnat vid dessa hundar men har aldrig levt ihop med en, kanske blir det rasen jag vill ha då och föralltid, kanske inte, då får jag söka vidare
Tycker det är så kul att se folk som går med sina, vi säger 5 Border collies och säger att jag skulle inte kunna tänka mig leva utan denna ras! Dom har ju absolut hittat sin ras.
Berätta! Har ni hittat "den rätta" ? 
Jag tror nog (så länge jag inte vill ha en liten hund också) att Ca de Bou passar mig utmärkt på praktiskt taget alla sätt, men jag är nyfiken på andra raser också så jag kommer nog skaffa andra raser i framtiden ändå. 
Jag har två raser, två väldigt olika raser som jag ser som "mina" raser.
Varav bara en jag haft själv, och vart mycket omkring.
Det är rottweiler. Jag ska en dag skaffa en rottweiler.
Jag bor i hus numera och tycker absolut jag kan skaffa en, men det som hindrar är tiden för tillfället. De kräver mer än vad jag kan ge en rottweiler just nu. Men när tiden är inne!
Den andra är welsh corgi cardigan.
Det är en ras jag har kollat upp och fastnat mycket för det senaste året och en är ras som passar in i mitt liv, just nu.
Det enda som egentligen hindrar är ekonomin för att köpa en valp.
Båda raserna passar både i psyke, utseende och karaktär.
Utseendet är självklart bara en bonus
.
Jag har kontakt med uppfödare, och kikar ofta på valpar på olika sidor, och även pratat med uppfödare på utställningar m.m. vad gäller WCC.
Vad gäller rottweiler har jag inte hittat någon uppfödare än som passar mig, men letar lite smått då och då..
(Bild på vår rottweilerhane)
#2 Rottweiler är en fantastisk ras! Jag smälter varje gång jag ser en, deras personlighet är bara helt underbar, likaså deras utseénde 
Jora, labben, och då jaktlabben, är verkligen rätt för mig :) Vi tänker, motionerar, bär och äter lika mycket, haha!
Gillar ju tollaren jag har nu också men har inte sett så mycket av rasen i sin helhet för att våga säga om det är något jag vågar mig på igen… isf blir det en till omplacering, av rädsla för dessa nervösa typer som finns. Sen kan ju aveln ändras…
Över lag gillar jag högaktiva hundar, och även om jag alltid kommer ha en labbe vid min sida finns det många raser jag vill leva med ett tag också.
Sen har jag sagt att jag en dag ska ha en sån här typisk soffhund och en riktigt självständig urhund och se hur långt det är möjligt att gå med en hund som inte räknas till de vanliga tävlingsraserna så att säga… utmaningar är min grej ;)
#4 Ja, det är verkligen en underbar ras.
Där har man verkligen en hund, och en vän för livet.
Jag har nuen blandras som är toppen, men tror inte jag kommer skaffa en sån blandning igen. Förr var jag 100 på att jag absolut skulle ha en rottweiler, men nu vet jag inte riktigt.
Schäfer, vit herdehund, corgi, sheltie, aussie, och doggar är nånting jag absolut vill prova på under mitt liv, sen får man ju se vilkn man fastnar för mest :)

Jag har 2 raser som jag har nu, och nog kommer att ha läääänge till!
Golden retriever, med färg på päls och i sinnet. Inte extremt jaktavlade, men avlade till funktion. Lagoma hundar, kan jobba, men är ändå inte på hypernivå. De ska ha både på och avknapp enligt mig, showisar saknar ofta påknapp, jaktisar saknar ofta avknapp. Gäller att hitta kennel med samma tänk, så blir det rätt.
Nöjda och glada med lite pyssel bara de får vara med. Härliga att ha att göra med, nästan oavsett vad man gör.
Har haft golden i familjen sen jag var 6 år, egen sen jag var 11, levt med rasen över 30 år nu, varit utan bara 2 månader innan Vittra flyttade hit förra sommaren.
Siberian husky, vackra, underbara, sociala. Nöjda bara de får jobba, tvivs bäst ute, men hälsar gärna på inne en stund. Lyckan att se dem arbeta slår det mesta.
Har bara haft rasen i 5 år, alaskan husky nåt år till, men är fast på allvar. Rasen är sådan att antingen skaffar man en, försöker anpassa dens liv efter sitt eget, och skaffar ingen till. Eller så drabbas man av polarhundssjukan och skaffar många, flyttar till skogen och snön och byter liv helt, anpassat efter hundarna. Har 8 nu, vad som händer i framtiden återstår att se, men färre blir det nog inte förrän vi är pensionärer…
Sen har jag en havlgalen alaskan husky-bastard, där jag tror att mentalt ligger han nära Rhodesian ridgeback, så en sån ska jag ha efter Vidar. Extremt petig med kennel då, etersom de har många problem med rädslor och aggressioner, men OJ vad de är vackra. Får se sen, om det är något jag vill fortsätta med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

jag tror att jag äntligen (efter år av letande) har hittat min ras… staffordshire bullterrier… härlig hund i ett fint paket som älskar sina människor (och andra människor med om det kniper), behändig storlek, men ändå en stor hund på insidan. kan träna med den om man vill elle rligga en dag på soffan och myspysa om man vill det :) en svart liten tik är allt som saknas i mitt liv just nu… måste bara hitta någon i Göteborgstrakten som kan hjälpa till med dagpassning om sisådär ett år när sambon börjar läsa och inte längre bara jobbar natt.

#9 haha det beskrivningen stämmer klockrent in på våran staff också ;)

#10, hihi, skönt att jag inte gjort värdens missbedömning av de raringar jag träffat ;) de verkar så himla mysiga och härliga!
Hade jag fått den frågan för 4 månader sedan hade jag utan att tveka svarat Rottweiler! Enda rasen jag haft ögon för sedan jag var liten, har även tränat och tävlat en stor rottistik.
Nu däremot måste jag säga både Rottweiler Och Schäfer. Pga omständigheter så tog jag en försvarsmaktare med tanken att han förhoppningsvis går igenom testet, jag är en erfarenhet rikare och har bättre möjligheter att ta en rottis. NU däremot, har jag och schäfern gått igenom så mycket (han bröt benet) så det skulle kännas förjävligt att ha offrat allt jag gjort för att sedan bli av med honom. Dessutom har jag fastnat lite för schäfern power. Rottweiler har också power men på ett mer maffigt sätt.
Japp jag har hittat min ras; pyrenéerhunden. Fick in en riktig fullträff, vilken ras!!! Men när jag blir gammal får jag nog skaffa något mindre, lär inte orka uppfostran och promenader med en så stor hund då… ;)
Jag har inte hittat min ras än…Familjen har en schillerstövare och det kommer jag inte att skaffa när jag blir äldre. En eller flera raser jag har fastnat för rätt mycke är Nova scotia duck tolling retriver, rottweiler och portugisisk vattenhund :) Det kommer jag garanterat att ha senare :D

jag och min sambo letar fortfarande efter hunden med stort "H" men då vi båda faller för helt olika hundar blir det antagligen att vi kommer skaffa två stycken. Min sambo gillar dom lite större hundarna som Leonberger och retriever medans jag är mera inne på någon hund i mellan-storlek som Cavalier eller basenji men vill ha en hund som har en mellan energi-nivå och som inte kräver för mycket strikt ledarskap som en kamphundras 
Jag älskar att kolla in alla raser och jag kan nog hitta tjusningar i alla =)
Men högst på prio-listan efter att min blandistik inte längre finns med, står BC, Aussie eller korthårig Collie
Jag tror att finsk lapphund är "min" ras. De verkar ju underbara på alla sätt och vis och verkar passa mig perfekt. Lagom aktivitetskrav, bra psyke, friska, otroligt vackra med det där fluffiga nallebjörns/arktiska utseendet på hundar som jag älskar.
Tyvärr har jag inte möjlighet att ha hund just nu men jag hoppas att jag en dag får ta reda på om FL verkligen är min ras eller ej
Roligt att rätt många hittat sin ras 
. Men samtidigt finns det flera andra raser jag vill ha i framtiden också