Frågor om valpar.
Hejsan, jag har lite frågor om valpar.
1. Hur gammal brukar valpen vara när man kan börja träna den att vara ensam kortare stunder, alltså bara några minuter?
2. Hur länge måste man vara hemma med den innan man kan börja jobba igen?
3. Hur ofta brukar man måsta gå ut med en tikvalp?
Och den sista frågan:
4. Varför måste hundar vara så söta? :D
Tack på förhand!
Men kom igen :D
Nästan alla som är medlem här har haft en valp :)

1.
- Jag började träna min tjej när jag kände att hon gjort sig hemmastad vilket var ganska så snabbt efter hon flyttade hit. Hon fick vara ensam kortare stunder, tex när jag skulle ner i tvättstugan, ut om i bilen, ner om och köpa mjölk osv.
2.
- Jag vet faktiskt inte hur andra gör! Jag och min dåvarande sambo jobbade olika skift så vi behövde inte tänka på det.
3.
- Vi gick ut direkt efter hon ätit, sovit eller lekt på dagarna. Nätterna höll hon sig.
Och den sista frågan:
4.
- Alla djurbebisar är ju söta 

1. Ensamträning kortare minuter kan du så gott som börja direkt. Gör vardagliga saker som ut och släng sopor, duscha, hämta posten osv. Sedan får man öka det successivt med valpens mognad. Hundar är ju precis som vi individuella så för vissa går det jätte bra medan det är svårare för vissa. Med min valp tillexempel har ensamhetsträning gått jättebra.
2. Ja det första månaderna bör man vara hemma med den. Våran valp är 5 månader nu och han får vara hemma ca 3 timmar om dagarna sen så kommer det alltid hem någon. Vi kommer ju såklart öka det. Men jag tror inte man bör lämna en hund under 1 år hemma själv under en hel arbetsdag. Som sagt även det funkar ju olika för olika hundar.
3. Jag har en hanvalp, men inte tror jag man måste gå ut något mer bara för det är en tik? Vet inte om du menar den är valp eller när den är vuxen. Men en valp ska ju ut efter all lek, sömn och mat varesig det är en tik eller hane. Sedan blir det ju lika när dom växer också. Hur många gånger man ska ut beror ju inte på vilket kön hunden har.
4. Haha, jadu! dom bara är det ;)
#2 Okej! :)
#3 Okej! :) Men jag har hört att tikar kan hålla sig längre än hanarna oftast, men det kanske inte är så när de är valpar? ;)
Måste bara få tillägga att en hund hur gammal den än är aldrig ska behöva vara hemma en hel arbetsdag , då måste man skaffa dagmatte eller hund dagis eller ha möjlighet att den får följa med på jobbet
#5 Ja, självklart! Det vet jag! :)
#6 tänkte mer på det #4 skrev att hundar under ett år inte bör lämnas hemma under en hel arbetsdag
Åh, okej :)
Kan också tillägga att man inte får lämna valpar under 4 månader ensamma mer än korta stunder. :)
1. Hur gammal brukar valpen vara när man kan börja träna den att vara ensam kortare stunder, alltså bara några minuter?
Som andra svarat: nån minut för att kasta soper kan man göra ganska snart valpen är hemma.
2. Hur länge måste man vara hemma med den innan man kan börja jobba igen?
Jag vet inte riktigt eftersom jag arbetslös och min man arbeter natt så är nån alltid hemma. Nu tränar vi in lite på ensamhetsträning då genom gå o handla 20 meter bort :) så ingen hemma på 10-20 min det klarar hon av iaf. Även tvättstuga o sånt går bra att ha henne hemma.
3. Hur ofta brukar man måsta gå ut med en tikvalp?
tik som hane anatar jag eftersom valpar kissar allt på en gång oftast. Jag har tikvalp 4 mån + jag gick ut när hon vakna,när hon hade ätit,när hon lekt det var mycket spring men så är hon oxå helt rumsren nu. Gick inte ut med henne på natten men upp vid 6 för rasta.
Och den sista frågan:
4. Varför måste hundar vara så söta? :D
För att om man visste vilket jobb man får skulle inte många skaffa valpar :) De har sötheten som är belöning till oss och det behåller dom hela livet de blir bara vackrare o vackrare ju mer åren går :)
Tack för alla svar, råd och tips! :)
En liten kommentar till fråga 4 bara! En kompis till mig hävdar att valpar borde vara jättefula. Då skulle bara de som verkligen vill ha en valp och är beredda på vad det innebär vilja ha en. Som belöning skulle de då få en hund som bara blir sötare och sötare
.
#12 :)