Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8893 ggr
evaboo01
0

Katt och hund

Hej!

vi har en katt som är 4 år.För 1/½ vecka skaffade vi en hund som var 1 år,men fortfarande lekfull.blandras golden/schäfer. Sen hunden kom så rusar katten iväg och kommer inte tillbaka. Katten finns i närheten,vet vi för grannar har sett honom och vi sätter ut mat en bit från huset så att katten kan äta.Katten är rädd. Ge oss ett gott råd hur vi skall gå tillväga för att det skall bli bättre i alla fall ,så att dom blir vänner.

Fridaaaa
1

Inte alla katter som accepterar en busig valp,eller en hund i huset över huvudtaget.

Har katten träffat andra hundar i sitt liv? Alltså i huset? Annars kan det ta lång tid innan katten vänjer sig vid hunden.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gluskap
0

Håll katten inne tills de lärt känna varandra så den inte behöver vara rädd för att gå hem?

[imaginepeace]
0

Säger som #2, håll katten inne! Det kan ta några veckor, men det är lika bra att få det gjort ordentligt. Är hunden väldigt på så får man helt enkelt lära den låta bli katten.

När jag skaffade hund så hade jag hoppats att den skulle komma överens med mina två katter men första veckorna var verkligen jättejobbiga. Vilda (hunden) skulle bara jaga och leka hela tiden och brydde sig varken om fräs eller klor så vi fick helt enkelt lära henne att låta dem vara. Efter ett tag lugnade hon ner sig och nu går det jättebra! En av katterna älskar att busa med Vilda och den andra brukar sova i samma bädd.

Men som sagt, låt katten bo inne ett tag så borde det nog lösa sig Glad

Gluskap
0

Sen är det ju alltid lättare att ta in en kattunge till en vuxen hund än en valp till en vuxen katt!

Rafflan
0

#4 jag säger tvärt om, lättare för vuxna katten att sätta valpen på plats än för kattungen med den vuxna hunden…

Emmma
1

håller med #2, håll katten inne ett tag. vi har själv en katt som hatat (vart rädd för) hundar i hela sitt liv, men inte haft nå speciell kontakt med dem heller. han är nu 15år gammal och jag har skaffat valp.. de va inte meningen att de skulle bo tsm men av olika själv blev de tvungna att samsas i lägenheten tillfälligt. det funkar faktiskt väldigt bra! Till en början var de ju fräs och vift med klor och springa iväg, men nu kan de t.om. sova bra nära varandra iaf och gå förbi varan utan att bry sig. de har helt enkelt lärt sig leva med varandra :)

vi känner dock några som har en katt som verkligen är livrädd för hundar, hon tappar pälsen så fort hon ser en hund…

vissa är nog svårare en vissa och endel kanske aldrig kan samsas..?

SaraC
0

Hur presenterade ni katten och hunden för varandra från början?

Jag skulle, som flera redan nämnt, hålla katten inne tills den känner sig trygg i hemmet igen. Och sedan försöka vänja hund och katt med varandra lugnt. Börja till exempel med att ha dem i varsinna rum/delar av hemmet men med till exempel ett kompostgaller emellan. Då kan de studera, undersöka, sniffa, hälsa och vänja sig i lugn och ro.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[imaginepeace]
0

#7 Kompostgaller låter som en bra idé. Du skulle ju exempelvis kunna sätta gallret för ett rum och låta det vara kattens "fristad". Dit kan katten hoppa när den vill vara ifred.

Och glöm inte bort katten! Kela mycket! Katter kan bli ganska så sura och protestera genom att kissa inne, speciellt en utekatt som inte får vara ute Flört

Mina katter var hundvana så jag släppte bara ihop dem Oskyldig Fick som sagt jobba mer med att få hunden kattvan än tvärtom.

Kickilu
0

Jag har en hund som älskar katter o är van med det sedan han var nyfödd. Katten jag skaffade gillade ej hundar men säger inte heller ifrån. Det tog några veckor men sedan blev de jättekompisar. Skaffade en till hund som var ett år och som aldrig varit i kontakt med katter förrut. Han bryr sig inte så mycket när katten är still. Då kan han lukta fint men när hon rör sig är han jättepå. Katten gillar honom inte för han är stor. Jag försöker att lära honom att vara försiktig och tillåter inte att han jagar katten så gott det går. Tror man måste ha stort tålamod men hoppas det lugnar sig. Jag var lite rädd att katten skulle få för sig att flytta i början så hon fick vara inne. Sedan har jag varit ut och hämtat in henne så hon ska kunna komma in utan att bli påhoppad. Vi har några frizoner inne där hunden inte får vara men det är ok för katten. T ex sängen och soffan.

Lycka till!

[rightPAW]
0

Jag fick min katt för att den inte gick ihop med förra ägarens två vita herdehundar. Eftersom jag var hundvakt ofta så började vi vänja honom med två japanese chin hanar, han avskydde dom i början men till slut ville han leka med dem, till hundarnas stora förskräckelse. Sen fick jag hem en fransk bulldog tik på 13 år, lugnare än lugnast. Han tyckte inte om henne, men vande sig fort. Nu har jag ju köpt en rottis/amstaff, och katten var då inte glad! Nu bor jag bara hos min mamma på helgerna, och det är där katten är. Så han behöver bara stå ut med Diezel på helger och lov, men det är en tuff katt.

Men katten gjorde också sådär i början, stack iväg. Men han kom tillbaka. Det tar tid att vänja en katt som inte gillar hundar och tvärtom, det gäller att ha tålamod

evaboo01
0

tack alla för goda råd

evaboo01
0

Hej igen!

Nu frågar jag igen er som har kännedom om hund o katt som jag vill skall bli vänner. Jag skrev insändare tidigare och nu undrar jag lite mer. vi har försökt att ha katten inne i ett rum med kompost galler emellan.Men katten är rädd för hunden och vill inte visa sig framme utan ligger mest under sängen,men ibland får vi fram katten  så den ligger i sängen och vi kelar med den. Jag har försökt att hålla i katten för att försöka få hunden o katten att nosa på varandra,men inte populärt.Katten tycker väl att hunden är lite för stor så därför rädd.Hunden är blandras schäfer/retriver 1 år och fortfarande lekfull.Katten är 4 år.Katten var först hos oss och hunden har nu varit hos oss i snart 1 månad.Katten har smitit ut en gång och var ute i flera dagar innan jag fick tag på den igen.Ge mig gärna fler råd hur vi skall gå tillväga i fortsättningen. Katten är ju en utekatt,men som är inne emellanåt annars. Mera råd så skulle vi bli glada.

eva