Vill inte ut.
Jag har en liten 9 årig fröken här som fullkomligen tvärvägrar att gå ut. Det har spöregnat utan uppehåll sedan jag vaknade i morse vid 6. Jag har försökt gå ut med henne 3 gånger fram till nu (ca 1200) men hon fullkomligen tvärvägrar. Hon är jätte glad när man säger att vi ska ut, men när jag öppnar dörren och hon ser hur kraftigt det regnar vägrar hon ta ytterligare ett steg. Och det spelar ingen roll vad jag än gör.
Börjar bli lite orolig för att hon har hållit sig sedan gårdagens senaste kvällspromenad. Jag har lagt tidningspapper på golvet och försökt få henne att gå på dem, men icke.
Några förslag?
Lyft ut henne?
Vad är det för ras? Är det är mindre hund hade jag lyft ut henne. En stor hund (som t.ex min) är ju inte bara till att lyfta eller tvinga ut.
Spela glad, ha favoritleksaken och/eller favoritgodiset med dej :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo det har jag gjort. Då står hon bara still och drar emot.
Gick visserligen ut med henne nyss och fick henne att kissa, men sedan tog det stopp.
Håll ett paraply över hunden?
Sen måste du ju inte vara ute längre än nödvändigt, om hon har kissat så räcker väl det?
#4 fast en hund behöver ju daglig motion och regnar det då några dagar i sträck är ju kanske inte det så bra:P

Hon kanske fryser. Täcke?
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag visste inte att din hund har en valmöjlighet -"VILL du gå ut idag eller ej Fiffi?"
Hunden SKA ut och det bums, dra ut henne - tro mig, även de mest bongstyriga hundar ger med sig efter ett tag.
Belöna massor när hon väl går också, så det inte bara blir en massa negativitet.
Är det regnet som stör så pass mkt så köp ett regntäcke om det nu är ett måste.
Förstår inte varför det ska vara så svårt, det är ju Bara att Gåååå.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#7 Jo, precis. Det går alldeles utmärkt att göra sådär. *sarkasm* Hur många gånger vill du att jag ska dra henne genom promenaden? Varenda steg hon tar? Tills hon släpas med på rygg istället? Det ÄR svårt. Så enkelt är det. Belöning är hon inte intresserad av.
# (de flesta): Varför ska det vara så svårt för vissa att förstå att det är inte så bara. Hela den här tråden känns tyvärr lite som att det är väldigt lite förståelse för att hon verkligen inte vill. Visst kan jag lyfta henne, men sedan när hon ställs ned står hon ju bara still. Paraplyet blir hon bara rädd för.
#6 Var kan jag få tag i ett täcke? Djuraffären här har inga vettiga och inte i min hunds storlek. Vet du kanske någon bra hemsida?
Inte meningen att bli arg, men jag är inte dum. 
#8 En hund ska inte ha valmöjligheter, utan den ska göra som du säger. Har hon varit sån här hela tiden du haft henne?
#8 Kvittar om hunden inte vill. Du bestämmer.
Sen om rundan blir kort är skitsamma, bara hunden får göra sitt. :)
#7 Så sant så! Min tvärstannar när vi går ut ur porten när det ösregnar. Men inte fan bryr jag mig om det. Hon ska ut, punkt. Finns inget o disskutera.
Sen efter ett par stegs rump-åkande och vägran så släpper hon och går och gör sitt och sen kan vi gå en prommis utan minsta lilla problem.
Nej. Konsekvent och bestämd. Herrejesus, om jag skulle "lyssna" på allt min primadonna vill då hade jag väl knappt fått andas.
Nänä, här hemma är det jag som bestämmer!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#11 Vad bra att du har en sådan järnvilja.
Men jag känner mig lite hjärtlös om jag skulle göra så där.
#9, 10. Jo, hon har varit lite så sedan jag fick henne. Dvs mesig inför regn. Men samtidigt har det aldrig regnat här som idag under den tiden jag haft henne. (ca 2 månader) Då har det alltid varit lite uppehåll till och från och då har vi passat på att gå ut. Då har det gått bra utan problem.
#13 du får vara envis, bara gå rakt ut, sedan måste hon följa med vare sig hon vill eller inte :) Du bestämmer inte hon :D
#12. Hjärtlös? Vad är et för hjärtlöst med att sätta gränser för sin hund?
Du ska vara ledaren, inte hon. Om du känner att du vill gå ut med henne, å gör du det. Och hon följer med. Om u känner att du vill sitta inne i soffan i 5 timmar o bara slöa, då gör du det.. Och hon ska koppla av.
Förstår inte riktigt varför det skulle vara hjärtlöst att vara sin hunds naturliga ledare?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Hjärtlöst är väl snarare att låta henne bestämma så hon kissar på sig innomhus istället, vilket varken hon eller du mår bra av ;)
Varför ska man tvinga ut sin hund på promenader när det spöregnar?
Ta en kort sväng bara. Förstår verkligen inte varför man ska utsätta sin hund för obehag bara för att visa att man bestämmer…
Jag tror inte att du svarade på om det var en stor eller liten hund? Går hon att bära så föreslår jag att du går en bit bort med henne, så att hon får gå hemåt. Då lär hon nog vilja! Så kan ju du anpassa hastigheten så att hon hinner göra vad hon ska också!
#17 ingen menar att hon ska gå långa rundor men att få hunden att gå ut utan problem, för kissa & bajsa måste den ju

#17 precis. Här går vi bara ut några minuter på tomten när det regnar. Eftersom min storpudel är en soffpotatis och hatar regn. Då får man dra henne ut i halsbandet, så hon åker på rumpan. såna dagar blir vi inne, vilket passar mig utmärkt.
Skaffa ett regntäcke till din hund så slipper den iaf bli genomvåt!
#17 Det handlar inte promenader i sig, det handlar om att ta ut hunden så den kan göra sina bestyr!
#22 Okej, det var inte den känslan jag fick. Men det är klart att man måste få ut hunden för att den ska få göra sina behov.
#13 jo förstår dig lite, om vi möter en hund som hoppar, drar i kopplet, skäller eller sänder ut sån energi lägger sig min hund platt å vägrar möta den hunden, liksom vad ska man göra, dra honom på mage på asfalten?
Jag är bestämd men ingen djurplågare! jag tänker inte släppa min hund på vägen!
Jag tycker sånt är fel, kolla på hööks efter ett täcke, overoll kan göra att hunden tycker det är läskigt att gå, men täcke brukar oftast funka felfritt, ev paraply? :)

Oj vilken tur att min tjej bor hos mej ;)
Hon hatar också regn, duggren/fintregn går bra med regntäcke men regnar det ja då vill hon inte ut! Jag öppnar porten hon går precis utanför dörren kissar och går in igen. Hon bajsvägrar när det regnar för mycket så ingen idé att försöka tvinga henne.
Jag anser själv att jag bestämmer över min hund men när det kommer till regn nej då håller jag med henne om att det är okej att kissa fort och sen springa in. Varför tvinga henne när hon tycker det är så obehagligt och äckligt? Här hemma försöker vi pricka in att gå ut när det regnar mindre, eller mellan regnskurarna. Och så är det regntäcke och stor paraply för oss båda som gäller.
Skulle aldrig någonsin få för mej att "dra med mej hunden" runt på en prommis bara för att den ska få en promenad i ösregn, så vitt jag vet har ingen hund dött utav att vara inne en eller två dagar med endast små kissrundor som den själv bestämmer hur långa dom är.
Men det är som sagt jag och min hund åsikter
#27 Jag kan bara säga "stackars hund".
Nästan hela augusti regnade det och du menar att hunden bara har fått komma ut och kissa? Och bara fått gå små korta promenader?
Vad händer om du är långt hemifrån och det börjar ösregna?
En hund (och även människor) kan bli rejält sjuka om de inte får tömma magen. Sjuka, plus följdsjukdomar.
Varför inte göra regnpromenaderna extra roliga?
Själv var Akilles också vääldigt mesig inför regn, han vägrade och gå ut när jag hämtade honom. Nu några månader senare går han dock ut utan problem. Och jag gjorde inget speciellt förutom att mer eller mindre "tvinga ut honom" och inte låtsas som nånting alls (dvs att jag ej höll på å gulla pulla med honom bara för att han var "rädd" för regnet osv.) Dock blev det ju inga speciellt långa promenader eftersom bara var 3-4 månader när han var så, men ändå.
På utställningen han var på för 1½ vecka sedan var det väldigt kallt och regnade hela dan, men inte var det något probem för han - hade det dock varit de 2-3 första månaderna jag hämtat honom hade det varit en annan sak.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#28 Oj, ni måste ha rejäla översvämmningar om det regnat konstant utan uppehåll i 1 månad :O
Hos oss brukar det regna ofta, när det regnar som värst väntar jag tills det avtar (om det går) eller tills det slutat å går ut då istället ^^

jag förstår inte alls varför man ska ta en långpromenad när det regnar. Har jag aldrig gjort i mitt liv och kommer aldrig att göra heller. När det regnar stannar både barnen och hundar inne. Även om det regnar en vecka i streck. (Som det aldrig har gjort hitills i mitt 35 åriga liv!) Kommer alltid något uppehåll. Vid hellregn så blir det för hunden att springa och kissa i trädgården. Jag får då dra ut henne åkandes på rumpan ut i regnet. Sådan matte sådan hund :-)
Fast frågan var väl hur man får ut hunden för att kissa (och bajsa om det regnar länge). Det där med långpromenader har blivit en förvanskning under trådens gång!
#32 Nu har jag inte lusläst tråden, men även om det regnar så tycker jag att hunden bor komma ut för att få sin motion och lite upplevelser utanför de egna fyra väggarna.'
Därför bör man anstränga sig lite och försöka göra även en regnperiod till en positiv upplevelse.
#31 Menar du att dina barn heller inte vill gå ut när det regnar?
Nä, nu fattar jag ingetting!
#33 inge konstigt, min lille bror tycker inte heller det är kul att cykla, spela fotboll eller leka ute när det ös regnar.
Då leker dem hellre in på hans rum :)
Det mysigaste som finns är att gå ute i spöregn, lyssna på musik och bara gå och gå och gå och sen komma in dyngsur!
Jag älskar det… Och nej, jag är inte ett dugg ironisk!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#35 Jag gillar också regnet, men min hund blir lätt trött på det, och hans päls är lite jobbig när den blir blött, så kan bli ca 5-10 min promenad med honom och sen hem med honom å så går jag vidare ensam ;)
Dock har man häst utan ridhus så då blir det ju att rida oavsett väder, så man vänjer sig vid kyla och regn ;)
#36 Hihi, när vi hade våran labbe så brukade vi vara ute och gå i regnet. Tur att han var en labbe.. .De älskar ju oftast vatten! 

Vår golden bryr sig inte om nåt väder.

#33 nä vi går aldrig ut när det regnar. Skulle aldrig falla mig in att ta med barnen ut då. Då blir det film mys, bakning, legobyggning, mm.
#40 Ja, och sen skaka av sig allt vatten på tapeterna 
Jajjemän!
Men ack så charmiga de är när de har badat!!! Rico såg så ung ut i ansiktet när han var blöt, haha.

Du ska gå tills hon själv går, att lägga sig på rygg tjänar inget till. Du sa det själv - Dra henne genom varenda STEG (!) hon tar. ;-)
Du har fortfarande inte berättat om det är en liten eller stor hund du har… Kan du vara vänlig och svara på den väldigt simpla frågan?
Tur?! Verkligen inte, snarare Stackars hund!
En hund ska bajsa dagligen, det är INTE sunt för NÅGON djurart att hålla igen! Det ger ju förstoppning vilket är djurplågeri. Hur lat och naiv får man vara?
Anledningen till att din hund inte bajsar är för att tarmsystemet oftast Måste komma igång innan man kan bajsa.
Vilket betyder att hunden Måste röra sig för att få igång dessa organ.
(Rännskita hör liksom inte in för det bara kommer av sig själv av naturliga skäl…)
Jag tror starkt på att majoriteten av dessa hundar som "hatar" regn är orsakat pga dess ägare…
-"Åh nej, spöregn ute, fyfan för att gå ut nu…." Och så är man ju sådär lagom glad när man väl kommer ut och detta märker hunden av och "tycker detsamma".
Nej, tacka gud för Riktiga hundar som struntar i om det är gassande sol eller snöstorm ute. 
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Lite mera framtida tips. Håll koll på vad värderlekstjänsten säger och planera lite. Ser det till exempel ut att bli regn på eftermiddagen så försök ge dig ut en längre tur på morgonen/förmiddagen istället och så vidare. Gå in för att vänja henne med att åtminstone gå ut och gå en så pass lång promenad så att hon hinner göra sina behov även fast det regnar. Försök, som någon sa ovan, dra ut när det ser ut att bli regn och gå hemåt i regnet och se hur det går. Jag tycker att alla hundar, oavsett ras, ska klara åtminstone en dag utan någon aktivering, så att hon bara går ut och gör sina behov under en dag eller två tycker inte jag är några problem. Så satsa på att få henne att göra det först och främst, och inte på att dra henne med på långpromenader i spöregn om hon är så här känslig. Jag tror på uppmuntran till kortare turer i regn till en början och sedan utöka, att tvinga med sig hunden en längre promenad tror jag snarare bara skulle göra hunden ännu mer avskräckt från regn.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

3 av våra hundar är inte så förtjusta i regn, medans den 4:de totalt älskar det ( En Dogue De Bordeaux) Och när det vrälte ner här för några dagar sedan så tog pappa den vanliga promisen med Elsa, och jag tog dom andra 3 och gick en liten kortare. Dom gick och gömde sig under träden, Men våran staff har alltid varit så. Och ändå har vi gått ut på långpromenader iregnet och skit. Men den här dagen, jag skojar inte, det öste ner, efter ett steg var man dyngsur, så dom fick gå en liten kortare promis, på kanske 20 min. Men dom gjorde allt dom ska så :)

#28 och #44
När ska ni börja läsa vad man skriver innan ni kommenterar?!?!
Utdrag från min komentar:
duggren/fintregn går bra med regntäcke men regnar det ja då vill hon inte ut! Jag öppnar porten hon går precis utanför dörren kissar och går in igen. Hon bajsvägrar när det regnar för mycket så ingen idé att försöka tvinga henne.
Jag anser själv att jag bestämmer över min hund men när det kommer till regn nej då håller jag med henne om att det är okej att kissa fort och sen springa in. Varför tvinga henne när hon tycker det är så obehagligt och äckligt? Här hemma försöker vi pricka in att gå ut när det regnar mindre, eller mellan regnskurarna. Och så är det regntäcke och stor paraply för oss båda som gäller.
Skulle aldrig någonsin få för mej att "dra med mej hunden" runt på en prommis bara för att den ska få en promenad i ösregn, så vitt jag vet har ingen hund dött utav att vara inne en eller två dagar med endast små kissrundor som den själv bestämmer hur långa dom är.
#47 Nej, det är säkert JÄTTEBRA för en hund att inte bajsa på 2 dagar.

Vet inte vart du bor men här regnade inte hela augusti bort i ösregn. Ärligt så har det aldrig ösregnat här mer än i max några timmar men jag bor ju i Södermanland också vi kanske är ett undantag för ösregn i flera dagar?
Är vi redan ute på prommis när det börjar regna ja då pinar hon sej fort hemåt, hon har ju inget val när hon väl är ute.
Vart i mitt inlägg skrev jag att jag inte låter min hund bajsa? Är det inte ganska stor skillnad på att gå korta pormenader vid regn och att inte låta den bajsa. Hon väljer ju själv när vi är ute om hon vill bajsa eller inte. Fast du kanske kan tvinga dina hundar till att bajsa?

Fortfarande är det inte stor skillnad på korta promenader och att inte gå alls? Varför läsa allt mellan rederna som man skriver? Hon vill inte bajsa i ösregn, nej är det så konstigt. Men vi går ut när det regnar som minst just för att jag vet att då är chansen bra mycket större att hon gör sina behov i lugn och ro. Hets-skita är inte heller bra!
Givetvis beror allt på mej som ägare! Jag borde ju tvinga min hund att vara ute med mej trots regnet bara för att jag är ute. Att ytterdörren står öppet jag själv är ute i timmar i regnet och hunden väljer att vara på insidan eller altanen för att slippa regnet är givetvis mitt fel!
Tur att jag har en låtsas hund!!

Jag ger upp en gång var hundar.ifokus ett trevlig forum. Nu läser folk sånt dom vill läsa och tolkar allt fel bara för att dom ska kunna vara otrevliga.
Lär er läsa för i helvete!!!
Synd att vissa ska förstöra bara för att läskunnigheten brister!
#51 Oj, här var vi riktigt otrevliga. Finns ingen anledning att svära eller påstå att folk inte kan läsa. Du kanske ska fundera på vad det är DU skriver.
Det man vill här inne på forumet är hundens bästa, vill inte du det?
Min ena hund hatar ruggigt väder. Hon ser bara så himla moloken ut när man släpar ut henne, haha. Min andra hund har inga problem med några väder (förutom när det är värmebölja kanske) så teorin att det beror på ägaren håller ju inte riktigt i mitt fall i alla fall. Visst, jag njuter inte av att gå i ösregn och brukar försöka vänta tills det avtar, men gör det inte det så går jag den kortare rundan på en timme trots regnet och jag brukar inte göra någon big deal av det.
Tycker nästan det är värre med extrem kyla. Jack Russelln blir så kall att hon får köldkramp i tassarna så när det är som kallast går jag inga långrundor med dom alternativt försöker få till en längre runda på plogade vägar. Eller går längre rundor mitt på dagen (när det oftast är någon grad varmare) när jag är ledig.
Det enda tipset jag har är som någon annan redan har sagt, att helt enkelt lyfta ut henne/släpa ut henne. Kanske att du kan försöka gå längs takkanter och dylikt så att hon kan gå där det inte öser ner?Kanske i skogen? Brukar ju ösa ner lite mindre bland träden :) Du skulle ju kunna ta bilen (om du har en såklart) till skogen om du har lång väg dit?
Visst att dom ska få hitta på grejer, men jag kan helt ärligt säga att Tia (som hatar dåligt väder) är nöjd även om hon får vara mest inne om det regnar ute. Jag släpar ut dom för att den andra hunden inte är nöjd med att bara vara inne, vilket väder det än är. Och ska jag ut, ja då får Tia finna sig i att följa med.

#52 Nej Hera här inne är det vissa person som är lite bättre än alla andra (tror dom)
du skulle också bli irreterad när du försöker förklara att vissa hundar gillar inte regnet och där deras matte undviker därmed ös regn. Men allt ni tolkar det till är att jag missköter min hund och att den inte får gå ut nångång om det regna och att hon minsann inte får bajsa på två dagar. Vilket jag aldrig skrev utan att ajg undviker ösregn men går ut i lättare regn för att hon trivs bättre med det. ösregnar det en hel dag så går vi ju givetvis ut ändå men vi går inte i timmar. vilket också står om man läser vad jag skrivit och inte bara mellan raderna eller det man själv vill läsa
Inte undra på att man blir upprörd skulle du också bli om du blev anklagad för nåt som andra misstolkar fel med flit!
Min hund har det extremt bra med mycket aktivering, mår aldeless utmärkt med den stimulansen jag ger henne och mår inte det minsta dåligt över att få vila en dag när regnet öser ner! Jag låter henne med gott samvete vara inne mer än vanligt då jag vet att HON mår bäst av det. En hund utan motivation och rätt energi är ingen idé att jobba med för då är den ändå inte villig till att lära så varför tragla så att det ska bli fel?
Men givetvis ska jag be om ursäkt för att jag tycker annorlunda än er. Och visst jag missköter min hund jävligt ordentligt för att vi inte går långpromenader, kör wp, agility eller lydnad när regnet öser ner som vi i vanliga fall gör. Hon mår nog väldigt dåligt över att få vila i mellan åt… hemsk ägare jag är!
Ni är otroliga!
(Lämnar detta forum så ni behöver inte svara)
"så vitt jag vet har ingen hund dött utav att vara inne en eller två dagar med endast små kissrundor som den själv bestämmer hur långa dom är"
Det där är svårt att misstolka. Det uppfattar jag som att hunden får kissa, inte bajsa.
Du kanske gör rätt i en paus, eftersom du blir så upprörd och tar åt dig sådant som folk inte skrivit.
Jisses vilket ramaskri den här tråden fick.
Skapade den endast för att få svar på en liten fråga och slutade skriva i den pga vändningen tråden fick. Håller också med ElinLilja att det folk skriver här är helt otroligt.
Visst ska jag vara flockledare åt sin hund, men inte f*n tänker jag släpa ut hunden i ösregn, tvinga den till att gå ut och rör den sig inte (eller lägger sig platt på marken) ja då ska jag tvinga den till att sätta fart. DET är i MINA ögon djurplågeri.
#55 På vilket sätt kan man misstolka att bajsrunda INTE är inräknade i kissrundor? Skulle hon ha behövt skriva kiss och bajsrundor för att få dig att förstå?
#56 Kissrunda är för mig kissrunda. Kanske kan du läsa in sådant som inte står där, vad vet jag. 

#57 Dom kan ju kissa och bajsa samma runda.. Tror ingen har hunden att inte bajsa på två dagar..
Den här tråden kommer att låsas och granskas av Sajtvärd och Medarbetare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar