En enkel fråga.
En enkel fråga, och kanske låter lite konstigt, men ska skaffa hund nu på söndag och undrar hur mycket mat den ska ha, räknar man 1dl/kg?
Gracias de antemano!
Tillägg: Glömde skriva att det är min första hund :P
Vad för hund är det du ska skaffa?
Ras? Valp/vuxen?
Det är saker osm väger in. Har du en större hund ska du absolut inte ge 1dl/kg. En Schäfer på 35kg, kan omöjligt äta 3,5liter foder/dag. Men det tror jag du förstod själv :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
det är en cocker valp, och vad betyder osm?
Som* ska det stå.
Då tror jag det blir bra om den får ca 1½ dl morgon och kväll. Men fråga din uppfödare. Han/hon vet bäst :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Hur mycket du ska ge är olika från foder till foder, och dessutom beroende på hur din hund ser ut i kroppen vid det tillfället. Är det en valp du hämtar från uppfödaren så fråga hur mycket valpen fått hittills, du BÖR få instruktioner om hur mycket, hur ofta och när du kan dra ned på antalet måltider osv.
1dl/dag ska du aldrig utgå ifrån, vissa foder innehåller säkert 10 gånger så mycket "mat" som ett annat trots att det är samma mängd i volym i skålen.
#4: har svårt att kontakta uppfödaren då hon inte har så mycket tid men kan kolla nån gång.
#5: ok
#6 brukar stå på påsen också. Brukar finnas en tabell eller liknande på påsen.
Om du har såvrt att få tag i din uppfödare så kan du ju kolla med en annan uppfödare med samma ras.
Hur gammal är hunden och vad för foder har du?
Det står på påsen hur mycket hunden ska äta däremot får man ta det som en rekommendation och hålla koll på hur hunden är i hullet och därefter anpassa mängden men tabellen är en bra måttstock i början.
#7 valpen kommaer att vara 3 månader på söndag.
#8 jag har svårt att fatta den tabellen på påsen, fodret heter typ robur puppy tror jag
tabellen på påsen är oftast på tok för mycket
Min hund på ca 50 kg och ca 550-600gram/dag av sitt foder (svårt att hålla hullet). Så 1dl/kg är på tok för mkt :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En fullvuxen cocker ska väga runt 13-15 kg och i tabellen nedan ser du hur mycket du ska ge valpen, enlitg vad den väger för tillfället.
Uppgifterna är från Roburs hemsida.
Den fullvuxna hundens vikt - 10 kg
Valpens vikt (kg)
Dagsbehov (g)
Dagsbehov (dl)
1
48
1,2
2
76
1,9
3
100
2,4
4
113
2,8
6
131
3,2
8
137
3,3
10
141
3,4
Den fullvuxna hundens vikt - 15 kg
Valpens vikt (kg)
Dagsbehov (g)
Dagsbehov (dl)
1,5
63
1,5
3
100
2,4
4,5
131
3,2
6
148
3,6
9
172
4,2
12
179
4,4
15
184
4,5
Men oftast får man pröva sig fram.
#12: tack det va det jag ville veta
min 43 kg ´s kille här hemma får 7 dl nordic färskfoder/dag
Är du osäker kan du fråga dom som säljer fodret också. Sen tycker jag att det verkar vara en lite märklig uppfödare som inte ens har tid att svara på en simpel fråga från sina valpköpare…
Går det nte att mejla uppfödaren förresten?