Hundvalp i början?
Hej!
Hur länge ska man vara med en valp i början innan man kan börja och träna att lämna den hemma (hur läng tid brukar det ta?). Alltså från första dagen man hämtar valpen till att man kan böra skolan igen= lämna hunden ensam i några timmar.
Har aldrigkommit fram till det här…
Hjälp?
Jag började 5 min i taget, sedan öka ca 5-10 min åt gången :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tack! Men jag menar liksom hur många veckor man måste vara med valpen innan man kan börja lämna den hemma..
Ungefär: Jag köpte min valp när den var 12 veckor, efter 4 månader började jag träna hunden att vara ensam. Efter 2 månader kunde jag lämna min hund hemma i 3 timmar. Förstår ni? Nu chansade jag bara för jag har ingen aning…
Tänkte hur länge man måste vara ledig från jobbet. Sommarlovet kanske räcker? Ingen aning..
En valp under 4 månader får enligt lag bara lämnas ensam väldigt korta stunder, typ när du springer till tvättstugan, närköpet osv…
Sen kan du börja ensamträna valpen någon minut i taget och utöka med några minuter i taget vartefter det funkar.
Hur lång tid i veckor/månader det tar är olika från hund till hund. Vissa hundar lär sig jättefort medan andra aldrig lär lämnas ensamma utan behöver ha dagmatte/hunddagis i stället…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Börja träna valpen från dag 1. genom att gå till ett annat rum, tex. när valpen sover. Öka sedan med ett fåtal minuter åt gången, men ha inte för bråttom då måste du "börja om".
Hur lång tid det tar för valpen att kunna vara helt ensam är väldigt olika från individ till individ, men räkna med att det tar tid.

min valp är 14v och har redan lärt sig att vara ensam i 3 timmar. Då har jag gått ut med den andra hunden och fått henne vara inne och gå ibland och lyssna vid dörren. När jag kommer in så sover valpen djupt. Så jag har nog lyckats med ensamhetsträning :) Fast vågar inte än lämna valpen och åka långt bort. bara vid gården kan jag vara än.
En valp på 14 v som är ensam i tre timmar???!!!! Det är alldeles för länge för en så liten valp!!

#5 En valp under 4 mån. får enligt lag bara lämnas ensam under mycket korta stunder

#6, jag är då utanför dörren och håller koll. Som sagt jag vågar inte åka iväg än för hon bara är 14v. Men hon bara sover den tiden jag "gömmer" mig.
#7, Förresten är 14v=4 månader. Så jag bryter inga lag.
och hon klarar av att vara ensam den tid jag övar med henne.

#8 Tycker ändå tre timmar låter väldigt länge för en valp.
#8 Nja… 14 veckor är 3,5 månader. Hunden är inte 4 månader förens vid 16 veckor. Kan tyckas att 2 veckor inte gör skillnad men i detta fall bryter du mot lagen om hunden är 14 veckor.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#8 Varför lämnar du din valp ensam så länge redan i så tidig ålder?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#8 14 veckor är långt ifrån 4 månader… En del räknar 4 månader som 16 veckor men det stämmer inte.. Det finns bara en månad/år som innehåller exakt 4 veckor så 4 månader är snarare 17-18 veckor…
Hade lagen avsett att 4 mån = 16 veckor så hade det skrivits som 16 veckor precis som leveransdatum är 8 veckor och inte 2 månader…
/Ingalill
#8 ursäkta, men står du utanför dörren och håller koll i tre timmar? Låter helt otroligt. Varför så länge?
Jag är lite nyfiken på var det står i lagen, någon som kan rikta mig rätt?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

herregud vilken kalabalik det blev…
Jag åker inte direkt iväg på en lång resa medans valpen är hemma, så finns det min 1 åriga tik där med som ser till henne.
Jag försöker bara lära henne ensamhetsträning i god tid om alla har problem med det.
Jag tycker inte det verkar olagligt när jag har koll, alltså går vid fönstrena och dörren och lyssnar oerhört.
Jag har kommit långt med ensamhetsträningen och tänker inte sluta.
Hon är väldigt duktig.
Så låt mig och min valp göra vad vi vill, när hon är ensam så går hon och lägger sig direkt.

#16 lagar finns av en anleding, eller hur?!
Visst att du vill ensamhetsträna din hund i tid, men då undrar jag, eftersom valpen redan är kan vara ensam i 3 timmar, när började du träna med henne/honom?
Jag antar att du började med dettta oerhört tidigt, kanske till och med för tidigt…
#16 att vara utanför huset tycker inte jag är nåt fel i sig, men 3 timmar för en så liten valp? Ska du vara ute så länge så bör du ha dörren öppen så valpen kan komma ut till dig när den vill.
För mig låter det oerhört konstigt att en valp på 14 veckor sover 3 timmar i sträck på dagtid… Det är den åldern när de normalt är fulla i liv och bus efter att ha sovit en hel natt och då bara sover korta stunder på dagarna..
Att ensamträna tidigt är inget fel, absolut inte, men 3 timmar är alldeles för mycket för en så liten valp… Och det ÄR olagligt att ha valpen avskärmad/instängd från dig så länge. 14 veckor är fortfarade inte 4 månader hur du än räknar och då ska valpen ha tillgång till dig på valpens villkor, inte dina… Din 1åriga hund räknas ine som en mänsklig tillsyn heller så att du kan aldrig lägga över ditt ansvar på en annan hund som själv inte ens är mer än en unghund.
Jag säjer som Bunn.. Lagar finns av en anledning… Tex för att folk inte inser att de kan lämna valpar ensamma för tidigt..
/Ingalill
Snor lite tråd då det är relaterat:
Brukar de gå enklare att ensamträna om man redan har en hund sen innan (och den vuxna hunden går att lämna ensam)?
#19 Ja, oftast. En äldre hund kan lära en valp otroligt mycket så den mesta träningen förenklas om valpen får vara med och titta på den stora hundens träning redan som jätteliten;) Valpar har en enorm förmåga att ta efter de större och vill göra likadant…
Det enda man ska tänka på är att inte träna/lämna för tidigt eller träna för hårt innan valpen är tillräckligt utvecklad oavsett om valpen ser ut att vilja jobba hårdare:)
/Ingalill
Vad jag kan se så står det inte i lagen att valpar inte får lämnas i tre timmar. Det står att valpar under 4 månader endast får lämnas kortare stunder. Vad som är kortare stunder står inte så det är i betraktarens ögon, men det går inte att säga och hänvisa till lagen att det är förbjudet för det är en tolkningsfråga.
Men, hittar ni där det står så visa mig gärna.
Jag håller däremot med, jag tycker inte en så liten valp ska lämnas så länge. Jag tolkar också lagen som att kortare stunder är kortare än tre timmar, men som sagt…det är min åsikt och inget som står specifikt i lagen.
#21 Jag har varit i en diskussion om det med några kompisar i början när lagen trädde i kraft och ringde då jbv och frågade.. Enligt deras jurist så räknade de kortare stunder som 10-15 minuter eller att man sprang till tvättstugan/närbutiken lite snabbt.
Sen borde det sunda förnuftet säja att en så liten valp inte kan lämnas 3 timmar oavsett tolkning när en vuxen hund som kan kontrollera sin blåsa måste rastas var 6e timme enligt lag…
Det står inte specificerat i någon lag att du inte får lämna en 3-månaders människobebis ensam flera timmar heller (som ändå ligger där man lagt den) men hur många gör det eller tycker det är okej?
Allt ska inte behöva regleras i lag.. Folk borde kunna tänka själva.. Men jag upphör aldrig att förvånas över hur lätt människor tar sitt ansvar (eller brist på ansvar) för de djur de införskaffas.
/Ingalill
Nu är det "snillen spekulerar" här. Men är det någon som kan svara på om det ligger något i det här?
En hund som blir stressad och eller frustrerad av en situation KAN visa detta genom att sova. Vissa snurrar efter sin egen svans, vissa piper, river huset, skäller osv. Och vissa lägger sig och sover. Dåligt förklarat, jag vet. Men jag har hört detta någonstans och tänkte att jag måste kolla om någon kan dementera det.
Tycker för övrigt att 3timmar är väl mycket för en valp även om den är lugn. Ser ingen anledning att lämna den så länge när den är så liten. Tränar man ger 20min tillräckligt mycket träning för en så liten valp.
Vilket tålamod du har ellaaannn! Jag hade aldrig orkat stå utanför fönstret i tre timmar för att ensamhetsträna en hund (som inte ens verkar behöva det, eftersom den sover djupt när du kommer in).
Om jag räknar tillbaka 14 veckor från idag så är det den 2 juni. Det är alltså tre månader och knappt en vecka.
Dubbelpost, ta gärna bort inlägget.
#16 jag vet att alla tjatar om det men lämna inte din lilla valp ensam så länge, kanske 20-30 min men inte mer.
Varför lämnar du den så länge?
Visste du när du skaffa valpen att du inte kunde lämna den ensam så länge eller hade du redan planerat att lämna den ensam så länge?
Anledningen att alla tjatar är för att det är inte shysst mot valpen att låta den vara ensam så länge!
Man skulle ju aldrig lämna en bebis ensam så länge när den var liten.
Och även om du minskar ner ensam tiden nu så vet du att när det är dags kan den vara ensam längre.
Och personligen anser jag det ganska tidigt att skaffa ny valp när den andra bara är 1 år, men det är en annan sak.
#22. Nu är jag lite jobbig känner jag, jag håller ju med om att valpar inte ska lämnas så länge. Men det är bara en rekommendation att vuxna hundar inte får lämnas längre än 6 timmar.
#27 Du har rätt.. Det är en rekommendation med 6 timmar
Men det finns ingen anledning att tvinga dem hålla sig längre än så tycker jag.. Då är det inte mer än rätt åt en om det finns pölar/högar inne när man kommer hem;p
/Ingalill