Shetland Sheepdog
Nu är det så att jag har varit fast som en sten i ett år nu att det är en Norsk Lundehund jag vill ha, men jag har verkligen aldrig haft i huvudet att det kanske finns en mer bättre ras.
Så började mamma prata om Sheltien, hon tycker dom är så fina, så jag började läsa, och shit! Det är en fantastiskt hund, så jag skulle vilja veta av era erfarenheter vad det är för hund och vem den passar.
Hur är dens mentalitet, hur är den som agility partner?
Och hur mycket motion kräver den igentligen, blev jätte nyfiken på rasen.
Nämligen är det planerat sedat 1 år sedan också att Jag skall skaffa min första egna hund våren 2011, och tiden går så ryskligt fort, så man skall vara förberedd innan tiden är ute.. Tackar varmt om jag får respons! :)
putt

Jag vet inte om jag kan komma med så många kloka ord om sheltien då jag bara haft min kille i två månader. Men redan nu har jag fått bevisat vilken klok, glad, possitiv och arbetvillig hund det är jag har och göra med. Han har grymt lätt för att lära sig saker, och nej, hittils har jag nog ine ett ont ord om sheltien.
Du kan ju även gå in på sheltie.ifokus, Där får du nog säkerligen fler och bättre svar! 
Jag har tidigare haft och fött upp rasen och har här gjort en sida med egna reflektioner om rasen.
Det jag kan säga är att jag vet ingen annan ras som är så påverkbar, d v s de är otroligt uppmärksamma på din sinnesstämning, så det gäller att göra rätt som förare. Om hunden blir rädd t ex gäller det att själv verkligen visa att man inte är rädd. Ett enda litet ömkande och hunden får bekräftat att det är farligt och kan kräva oerhört mycket träning för att sluta vara rädd.
Självklart är denna egenskap också väldigt positiv när man ska träna med hunden. De är väldigt tacksamma att träna med och försöker aldrig "sätta sig upp" mot varken människor eller andra hundar. Positiva träningsmetoder är ett måste, då kan sheltie gå hur långt som helst!
Det finns många olika typer av sheltie, såväl utseendemässigt som mentalt. Det är väldigt viktigt (ännu viktigare än när det gäller många andra raser faktiskt!) att man hittar en bra uppfödare som har bra, trevliga och orädda hundar!
Tack båda! :)
#3 Din länk fungerar inte, blev nyfiken på vad du skrivit ju! :)
Här kommer den igen! http://www.skullebo.se/sheltieogon.html
Vet inte varför det blev hundar iFokus före…
#5 tack, mycket läsvärt! :)