lagen 6 timmar i sträck
Hej, Finns det någon här som som skulle kunna länka till den nya lagen om 6 timmar i sträck per dag för hund… ?
Dvs lag sidan, inte andra sidor, utan där lagen skriver om detta..Skulle vilja läsa mig och lära mig mer om den :) Hamnade i en diskussion så jag skulle vilja få mer information..
Borde väl finnas på Jordbruksverkets hemsida?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Du menar lagen om att hunden måste rastas efter 6 timmar i sträck… eller menar du lagen som skulle kunna säga att hunden får enbart lämnas 6 timmar i sträck under ett dygn.. för den existerar inte.. Många som feltolkar detta :)
Hej tack, #3 jo det var det jag tänkte på att man inte får lämna hunder mer än 5-6 timmar i sträck ..per dygn / alt per tillfälle..

Det står per tillfälle i lagtexten, alltså hunden bör rastas efter 6timmar men sen kan du helt lagligt lämna hunden i 6h igen… vilket är förståeligt hur ska du annars kunna jobba och äga hund?
#5 skaffa dag matte, hunddagis, många har jobb där hundar är tillåna så det finns lite allternativ ;)

#6 Eller så gör man som lagen säger, ordnar att hunden rastar var 6:e timme så får man lära hunden att klara av 6 timmar ensam. Många gör så som jobbar också och det gör dom enligt mig inte till sämre hundägare eller tycker du det?
#7 Absolut inte har jag aldrig påstått heller, just bara att jag skrev att det fanns andra metoder än att bara lämna hunden hemma eftersom det lät på dig att det var det enda alternativet.

#8 I många fall är det faktiskt det… alla har inte råd eller möjlighet till att låta andra ta hand om ens hund, och vissa hundar kanske man hellre lär att vara själv än låter okunniga hantera just den hunden.. men visst finns det alternativ..
#9 jag har faktiskt tvärt om i erfarenheten, jag vet många fler som har hundar med sig på jobbet eller har en dagmatte , det är inte många som bara jobbar 6 timmar om dagen.. Sen vet jag många som inte ens vill lämna hunden i 6 timmar, jag tycker det är jätte viktigt att ensamträna en hund, dock drar ju jag mig också för att lämna min hund i 6 timmar. sen självklart lämnar man inte sin hund till vem som helst och det behöver inte kosta så mkt heller..
Men det får inte gå att andra hållet heller, någon i min närhet kan knappt lämna hundarna , de blir tokiga och biter i allt, så då är det ju bättre att träna hunden så att de inte får och klarar av att vara ensamma,… de lämnas nästan aldrig, typ ett kort tag någon gång per månad. Har kanske haft tur med min hund som jag hade, men han tuggade bara någon sko som liten, men aldrig något annat..och han lämnades kontinuerligt till och från..
Som jag sa i tidigare inlägg. Jag tycker det är jätte viktigt att ensamträna sin hund annars kan man få problem sen finns det ju folk som inte tycker att det är ett problem också, men man får ju arbeta med hunde mestadels efter hur din vardag ser ut hur du vill ha din hund. Jag vill kunna gå till affären eller åka någon annanstans och därför har jag ensamtränat hunden.
#12 det var inte riktat åt någon speciellt, utan det var bara en kommentar i allmänhet ang att lämna hundar ;)
#13 ja jag forstod det =)