Kontaktövningar
Langa alla tips ni har för att få bättre kontakt med sin hund! :D

Skaffa en underbar relation, lek massor, ta initiativ så att hunden lär sig att det lönar sig att vara med dig. Hitta skatter (godis, leksaker od) på promenader, som du delar med dig av, i alla fall om hunden är snabb. Vat trygg och säker så att hunden slipper kolla av vilka som är läskiga, då du alltid gör det och bara släpper fram snälla människor och hundar. Låt din hund oxå ta initiativ och få ha en huvudroll och lite eget bestämmande då och då.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#1 Wow, nu är den beställd! Tack för tipset!
#2 Tack så mycket!
Kontakt som i vilken form av kontakt? Många gånger menar man ju olika saker med samma ord…
Är det överlag mer kontakt som i att din hund gör som du säger eller är det kontakt som i att din hund söker sig till dig? Är det i vissa situationer eller något annat? Går visserligen hand i hand men ändå…
Det finns tyvärr inga magiska övningar som stärker kontakten hos alla hundar(då hade det varit lätt!). Däremot grundläggande principer som går att använda på det sätt som passar en själv och ens hund!
Grundläggande är väl ändå att alltid ha i tankarna "hur tjänar hunden på det jag vill att den ska göra?" och att aldrig begära mer av en hund än den klarar av. Är det mer kontaktsökande så belöna din hund när den tar frivillig kontakt med dig. Lättare om ni vanligen gör mycket skoj tillsammans då du redan har en positiv betydelse och därför ökar sannorlikheten att din hund söker sig till dig…
Ladda dig själv, och var SÅ positiv vid all frivillig kontakt. Viftar inte hunden av sig svansen när du belönar så är det inte tillräckligt - brukar vara en bra tumstock att gå efter.
Min ena belönas med kel när han söker sig till mig, medan min andra skulle bestraffas om jag gjorde samma sak då han änsålänge inte lärt sig uppskatta kel (men det kommer). Tänk alltså på kvalité i belöningen, det är inte en belöning bara för att det är en köttbulle!

Jag tänker på kontakt som att hon söker sig till mig, söker mig ögonkontakt och är fokuserad på mig.
Vi har ganska bra kontakt redan nu. Vi övar varje dag på ögonkontakt och andra roliga kontaktövningar både inne och ute men jag vill gärna ta det ett steg längre om det går. Och så börjar jag bli less på vissa av mina nuvarande övningar och vill gärna lära mig fler.
Mina belöningar brukar i stort sätt alltid vara en kombination av verbalt, godis och några sekunders kel. Eller ett kast med bollen ;)
Förresten så har jag börjat träna henne med ditt tips om mjukosten vid hundmöten och hittills har det gått bra :) Oftast tar hon den frivilligt ur tuben och lugnar faktiskt ner sig bara av att hellre ta osten och tar därmed en paus från fokuseringen. Om det går så långt som till skall så har jag fått trycka in den i mungipan och jag är superkonsekvent. Nu väntar jag bara på att det ska sjunka in :D Jag kan uppdatera om resultaten om du vill!