Vad gör min hund?
I mina ögon är det ett svartsjuka drama mellan mig och min hund, men vad händer egentligen i flocken enligt henne?
Flyttat till pappa, hans "elaka" sambo matar min hund med massa mat och min hund (Nala) blir en fet köttbulle och jag tjatat och skällt på både Pappa och hans sambo att sluta mata henne eftersom min hund springer efter henne och fjäskar och beter sig dåligt. (Hoppar och skriker på henne ibland, och så har hon slutat äta sitt torrfoder.) Nu påstår hon att hon slutat mata min hund men jag ser att hunden blir fetare och mer respektlös mot henne och jag blir så galen -.- Nästa gång jag ser detta kommer jag strejka genom att inte städa efter mig eller något sådant så dem börjar respektera mina regler med. :o (Jag svartsjuk på henne, vill ju att min hund ska följa mig och inte gömma sig bakom pappas sambo när hon gjort något dumt eller inte vill gå ut i regnet.)
Vilket fall, så var min systers hund här på besök och jag umgicks med den hunden ganska mkt (Molly), en dag när jag satt vid datorn så ropade jag på Molly och ville ha henne i knäet eftersom min hund inte gillar sitta i knät framför datorn, så när jag ropade på Molly börjar min hund som låg på en filt i golvet skälla och sprang ut mot molly och skällde på henne. Varför?
Och när jag tog upp Molly i knät ville plötsligt Nala också vara i knät. Och det slutade med att ingen fick vara i knät >< Jag blir förvirrad av hennes konstiga beteende nu när pappas sambo är här och förstör mina regler för hunden ><
hahahaha.. hon säger säkert "nä nu kommer dendär fula saken och ska sno min söta matte" :-)
Nämen det är ju ett beteende som inte går att analysera online. Det kan vara en rad av anledningar.
Kan vara att din hund tycker att hon äger dig, kan vara att hon helt enkelt inte gillar systers hund egentligen, kan vara att hon blir exlaterad av att du kallar på Molly, kan vara att din hund är rädd lite rädd för molly, kan vara att din hund inte anser att Molly är välkommen in till dig egentligen. Det kan också helt enkelt vara så att din hund tycker att Molly inte har rätt till dig helt enkelt, för att hon är "domantas" av dom två och försker visa det för den andra hunden genom att gå i mellan. Men du kan ju ha Molly i knät samtidigt som du lugnar ner din egen hund som är på golvet, smeka på huvudet och säger "lugn" om hon hettsar upp sig eller liknande. Kan hjälpa om du lägger handen lite på manken samtidigt som du säger Lugn. tänk på att klappar kan ha en mer upphettsande effekt. Lätta stadiga smekningar på sidan är bäst i sånahär lägen eftersom det fungerar som massage ch massage är lugnande.
Hur är din hund med andra i regel? Gillar hon o hälsa på hundar som ni möter på promenader? Eller ignorerar hon? Hur beter hon sig i såna situationer och kring andra hundar ungefär?
Men vad gällande sambo-problemet. Alltså låt aldrig dendär sambon komma i kontakt med din hund då. Hon förstör ju för dig.. låt aldrig sambon sitta hundvakt och låt aldrig hunden gå efter sambon eller vara nära sambon. du är ju hennes mentor och om du gör det så respekterar ju hon det. och när du frbjuder henne så kan du bermma henne samtidigt när hon lyder dig eller när du fr bort henne eller visar henne till något annat ställe så kan du berömma henne med light-godsaker :-) Det är din hund och du har all rätt o bestämma vad hon får och inte får, får göra och inte får göra.
Du kan också lära din hund att aldrig ta godis från någon annan än dig!
glömde fråga, är det nakenhunden som är din eller är det bulldogen eller är det jackrusseln? :-) och vilken är molly? (såg bilderna på din sida)
Matar hon din hund så den blir för tjock tycker jag absolut du ska förbjuda henne att ge godsaker. Lyssnar hon inte så får du kanske lov att hänvisa henne till lagen från 2008 som säjer att hundar och katter ska utfodras med näringsriktigt foder i sådan mängd att de inte blir för tjocka eller för smala..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Att protestera genom att inte städa efter dig tror jag inte får någon vidare önskvärd effekt. Säg hellre ifrån till din pappas sambo, att hunden är din och att du vill att hon respektera de regler du har för din hund eller prata med din pappa och be honom prata med sambon. Lyssnar hon ändå inte, gör som #3 skriver: Hänvisa till lagen!
#1 Just nu är hon bästis med Molly eftersom båda löper xD Men annars brukar hon inte alls ha problem med henne, fast när jag klappar Molly kommer Nala och trycker bort Molly och kräver uppmärksamhet av mig, men molly är bara här på helger.
Nala hatar nya hundar och bruka morra mot andra hundar i promenader, men om någon annan morrar åt henne ignorerar hon den.
Ang det med sambon så har jag tjatat på henne men hon bryr sig inte, hon typ går runt och säger till hunden "Åhh stackars diig, du är så hungrig.. du är såå sugen på mat" osv -.-' Dessutom är hon isländsk, vilket jag också är men jag har svårt att skälla ut folk på islänska ><
#2 Nakenhunden är Nala, Bulldogen är min mammas hund Bella, Molly finns inte på hemsidan men hon är en blandras mellan bichon frise och cavalier :)
#3 Ja jag försökte förklara till henne att det är farligt eftersom hon slutar äta sitt torrfoder och då trodde jag hon skulle förstå tills jag såg att hon plötsligt i panik plockade upp en tallrik från golvet och började diska den när jag kom in i rummet!! Gah! Men nu har jag legat inlagd på sjukhus och inte haft sån bra koll men kan jag det igen.
Hon får aldrig vara hundvakt åt henne eller något, min syster som ställer upp som tur är. Hon fick gå promenad med henne EN gång, men det får hon aldrig mer eftersom då kanske Nala tror att hon är ngn ledare ><

Hemma hos oss är det gubben som är ledare. Marta (hunden) följer honom vart han än går och då jag jobbar är det han som ger henne mat och går ut med henne.
Det kan vara så för dig också. Att din hund ser sambon som flockledare, kanske för att Nala känner av din osäkerhet inför att "skälla ut" sambon, mendans hon (sambon) känner sig trygg i sin vuxenroll.
#6 Tror inte min hund förstår att jag inte vill att sambon ska ge henne mat :o Men hon respektera inte pappas sambo något, eftersom Nala hoppar på henne och skriker på henne ibland när hon inte får något. Då säger jag till henne att hoppa ner och vara tyst och gå därifrån, och det gör hon så fort jag säger det. Så jag är säker på att hon inte ser henne som en ledare, då skulle hon väl aldrig bete sig så?

#7 ag tvivlar starkt på att din hund förstår att du inte vill det, men däremot så tror jag att din hund kan se henne som sin ledare.
Visst att hunden lyssnar på dig och respekterar dig, du kan fortfarande stå högre i rang än henne (det gör jag över min hund, trots att hon ser min kille som ledare över flocken)
Det handlar inte om vem som är ledare eller har hög rang i dethär problemet. Handlar om vem som har mest gtt och nala gör allt för sambons skull för att hos sambon är det störst chans att få gottis :-)
Och Sambon kan tydligen inte ett skvatt om hundar. Hon bara ser att hunden vill ha och tror att det är som med människor att bara för att man vill ha så är man hungrig. Och jag förstår dig fullt här, det är grymt svårt och störit o få såna människor att fatta att an menar allvar. Och inte lättare blir det i sutiatoonen eftersom hundar kan dra till med dom fruktade "the puppy eyes". Men jag skulle sattsa på o träna hunden till o inte ta emot mat från någon annan än dig. eller bara ta emot mat när du säger att det är okej. Då är det problemer ju så gott som löst?
eller så sk'ter du helt enkelt i om du sårar dendär sambon och talar om för henne vart skåpet ska stå ta henne på bar gärning och skäll på henne. Och låt dom aldrig vara i samma rum. Om du blir arg på samnbon när du pratar med henne, har du provat att bokstavligen slå nävn i bordet eller sparka i något som låter ordentligt. Det skakar oftast lite vett i personen då hon förstår att du menar allvar..
Det är inget hot, bara ett väldigt starkt sätt att visa att man blir förbannad och fått nog.
#9 Jag har redan väldigt svårt att acceptera sambon pga massa familjeproblem och jag kan gärna säga ifrån ordentligt nästa gång :D haha
Men hur tränar jag att hon inte tar från en annan när jag inte är i samma rum? Jag har lyckats att träna henne med att inte lyssna på andras "varsågod", men hon har ändå väldigt svårt att lyda det min lilla tjockisvovve.
Idag var hunden instängd på mitt rum vid middagen, lika bra det för då får hon lite ensamträning också ><
usch, jag känner igen problemet, pappa är likadan.
han vägrar lyssna, vad jag än säger, vilken ton jag än tar till.
när han fikar så kastar hunden sig i princip nedanför hans fötter eller står och väntar i köket. jobbigt och energikrävande att hålla koll hela tiden. dock vågar hon inte längre tigga hos honom vid bordet när jag ser, och i köket får hon inte heller vara när jag äter eller gör i ordning mat. Hon har förstått att går hon ut ur köket och lägger sig utanför, vid dörren, så belönas hon.
Det är omöjligt att hålla koll jämt, men som
tur är bor jag inte hos pappa utan han kommer mer och
hälsar på nu, enklare att hålla koll så. Och så får han inte passa henne mer heller.
ja, nu virrade jag bort mig lite och säkert har du redan fått råd (har inte läst allt ovan) men försök lära henne att DU tolererar inte att hon beter sig så. Kanske fungerar det då, det funkade någorlunda på min hund… =)