Klåda och eksem - akut!
Hej!
Jag upptäckte för ett litet tag sedan att min hund kliade sig konstant på mage och sidorna, vilket lädde till att jag började kolla efter fästingar. Istället uptäckte jag att hon har fått någon typ av eksem, det fanns blåsliknande utslag som påminde om brännässel utslag.
Det kom väldigt plötsligt och har inte varat så länge, utan högst 30 min eller så… I samband med detta är hon idag lite uppblåst i magen också. Kan detta vara en anledningen till utslagen?
Hon går just nu omkring och är lite rastlös, kliar sig var 10:nde sekund eller så.
Jag ska antagligen ta henne till vetrinären om en stund om det inte blir bättre, men tänkte kolla med er om ni kanske har några svar till varför hon har utslag?
Kan det vara pga nässlor?
Tacksam för snabba svar!
Hon är fortfarande under 1 år. Vet du möjligen på ett ungefär hur mycket det kan kosta?

Vätskar/kladdar det från utslaget?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hot spots? I så fall, klipp ner pälsen där utslagen är och även en bit runt så att de får luftas ordentligt, hunden ska absolut inte bada eller blir blöt där. Badda med Alsolsprit och sedan kan du pudra med babypuder för att hålla torrt, så gör vi just nu, men våran hund har ännu inte fått några vätskande sår och vi har kunnat dämpa dem ganska bra.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#3 och #5 - det vätska eller så från utslagen, än så länge.
Tack för tipsen #5, ska eventuellt ta och göra det.
#4 , tack för svaret!

Kan du fota utslagen när du klippt ner och visa här? För oss kom det plötsligt som från ingenstans och det kan tydligen spridas snabbt med så klipp ner på en gång.
Här har du en bild på en hund med Hot spots
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Juste, jag glömde svara, #4 - det är en golden.
#7 - jag har tyvär ingen fungerande kamera till hands, men det såg inte riktigt ut så som på bilden (min hund har knappt hår på magen och det var där jag såg svullnaderna först - så jag har inte rakat ännu).
Dock värkar hon ha blivit lite bättre nu, då hon inte kliar lika alvarigt och då hon lagt sig ner för att vila lite. Svullnaderna har också gått ner ganska mkt, så jag tror inte det var något farligt - blev dock väldigt orolig där ett tag! :/
TS Det är bra att du är observant. Har din hund badat i någon sjö eller hav? Dom pratar om algblomning nu och det kan ju vara rätt giftigt.
Men jag ser att blåsorna gott bort nu. Men återkommer dom tycker jag du ska kontakta din veterinär.
#9 - hon har inte badat på ett par dagar. Jag ska hålla bra koll å situationen…
Tack för alla snabba svar!

Kanske dum fråga, men kan det vara tex myggbett? Tänkte då det försvann igen så snabbt.
Eller om hon varit i gräs eller hö att hon kan ha reagerat på det?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#10 Många hundar badar väldigt mycket just nu och risken finns då att dom inte hinner torka igenom pälsen ordentligt. Och då kan dom få fukt eksem.
#11 - Jag tror inte det var myggor, då det varit väldigt varmt ute så att de håller sig undan. Dock kan det vara en reaktion till gräs eller någon annan växt som hon kommit i kontakt med.
#12 - Som sagt så har hon inte badat på ett tag…
Min hund fick utslag speciellt på magen efter knott bett, hon fick dock runda röda ringar runt betten, men dom var som upphöjda å hon kliade sig väldigt mkt, men det gick över som tur var.
Har din hund sprungit i högt gräs så möjligheten finns att det kan vara nässlor? Låter ju nästan som det i såfall då det verkar vara där pälsen är lite tunnare. Händer det fler gånger kan du testa massera in lite potatismjöl för att kyla ner det, de brukar hjälpa
Hur har det gått ?
Jag var hos vet i veckan o dom gjorde en del odlingar o prover detta gick på under tusen lappen … men en undersökning utan prover är ju klart billigare. Man brukar kunna säga att man inte vill att räkningen ska springa iväg !
Lycka till !

hur gick det hos veterinären?
jag har en salva som heter Betnovat 0,1 % som jag har till min shäfer för han brukar få eksem på ryggen.
mina svärföräldrar har använt den på sin hund oxå då hon fick så som du beskriver det utslag på magen och det gick över.
Hoppas de gick bra med din hund
Hej!
Känner mig lite dum för att jag inte kunde svara, men internet totalt kvaddade och fungerade inte på veckor…
Min hund blev bättre och hon behövde inte gå till vetrinären, utan jag ringde min uppfödare först för att se om hon hade något att komma med.
Hon sa att det kunde ha varit värmeutslag (jag var helt ute och cycklade innan) då det var en av dem varmare dagarna och att jag skulle ta och dusha av henne med kallt vatten, vilket jag testade.
Det gick inte över direkt, men efter ett halvt dygn eller så blev det mycket bättre och sedan försvan det helt! :)
Tack för alla flitiga svar dock! :3 (jag känner mig inte alls dum som trodde att min hund skulle dö… >.<'')
skönt att höra att det inte var värre … din oro för mig låter som att du vart orolig o inte visste vad som utlöste det …