Visa mer förståelse
Det är med risk för en hel del påhopp som jag postar detta, men det får det vara värt.
Var snälla och lägg märke till att jag inte
skriver att ALLA gör så här, det finns många riktiga
pärlor här.
Har varit medlem till och från ett tag här nu,
och flera gånger upptäckt något som jag tycker
ganska illa om. Och det är dessa otrevliga tillrätta-anvisningar. Goda råd och starka åsikter i all ära, men människor som behandlar andra som om de vore dumma för att de ställer frågor, är inte okej.
Det finns de som inte vet hur man ska göra,
som köpt en hund av 'fel' ras,
som inte har den bästa ekonomin eller all kunskap
som krävs, men att de tar steget och ber om hjälp och råd för att de vill och försöker få det att fungera på bästa möjliga sätt, det tycker jag är ett tecken på insikt att någonting är fel. Bättre det än de som inte bryr sig alls, som låter hunden må dåligt utan att försöka göra något åt det.
Och javisst, man bör ha ekonomin för oförutsedda utgifter, man bör ha kunskapen som krävs för sin hund, och det är lätt att bli upprörd när någon ställer 'dumma' frågor eller har gjort 'fel'.
Men det här är ett forum, där (ofta) oroliga hundägare ber om hjälp och råd och det måste tänkas på…
Jag håller med, kan också se lite "besserwisser"-attityd ibland, och folk läser allting totalt bokstavligt. Om någon tar upp ett betened exempel så kan det tolkas som att detta beetende finns hos hunden eller ägaren hela tiden.
Men sen ser jag många som ber om råd eller frågar saker, men vägrar ta till sig de och blir arga när folk försöker hjälpa de för att de gjort fel tidigare.
Ja det är också sant, som till exempel
när de får veta hur mycket jobb som
kan ligga bakom en förändring eller omställning.
Om man förklarar en situation eller ber om hjälp så måste man ibland
vara beredd på att man inte alltid får höra det man vill höra.