"Hundar biter aldrig utan varning"
Enligt den här artikeln:
http://www.helagotland.se/gt/artikel.aspx?articleid=6193487
Så tar de upp att hundar biter aldrig utan att varna först, vilket stämmer i de flesta fall. Men jag har varit med om två hundar som inte varnade innan. Båda var terverne.
Ena hunden bodde ute på vårat land, ägaren står på bryggan med hunden och min bror går förbi. Min bror tittar inte ens på hunden, hunden tittar inte på honom, men när min bror har gått förbi hunden och några meter efter, så vänder sig hunden om, slänger sig efter honom och hugger i luften. Det var bara någon halv meter till godo.
Den andra bodde i närheten av oss när jag bodde hemma och då kunde man stå och prata med ägaren och hunden var helt kolugn. Sen efter typ 10 minuter kunde hunden helt plötsligt göra utfall.
Utan varning räknas väl när man missar de små signalerna..
Blicken, stelheten, m.m.
Men de som hugger utan förvarning är väl oftast inte helt friska heller..
Att de blir skrämda, som när barn hoppar på / klappar en hund som sover..
Så jag vill säga att de varnar väl inte alltid.. beroende på situation..
För mig hugger inte en normal hund utan någon typ av förvarning.
Men det finns hundar som gör det, som de tvp jag träffade. Nu hoppas jag bara att de är otur att båda var terverne, och att de inte är något rastypiskt.
Men just där när hunden högg efter min lillebror de var läskigt. För hade han gått lite långsammare hade han fått ett bett i axeln…

Jag känner en som har en terv, han är nog den trevligaste hunden jag har träffat :p Han leker med alla hundar och är helt underbar :)
#3 Jag har säkert träffat två måndagsexemplar av rasen, tyvärr. Speciellt som de har färgar min syn av de till de sämre :s
#4 Träffat en vettig terv.. Resten har vart rent skräp.. Tror det är svårt att hitta en bra terv…
Kände en Terv och kan säga så här han bodde på en stor gård där jag red och ridläraren sa att hon tänkte inte skaffa en till Terv för Boss(som hunden hette) var den enda trevliga Terven hon träffat. Men han vra under bar när man kom med bilen sprang han efter den och sen kom han och tryckte sig mot benen för han ville gosa. På vintern var det jättebra för då värmde han benen. :)
Jag har haft tervar, tog ansvar för 8 tervar när jag 10 år. Uppfödaren som hade dem vanvårdade dom totalt, misshandlade osv… Alla valpar hade en sak gemensamt, de var livrädda med män med keps, skägg och kassar, eftersom en av de som var dum mot hundarna såg så ut.
Nu är alla hundarna helgoa, lugna, sticker ingenstans men de är lite osäkra när de kommer nytt folk men det går över bara dom får hälsa.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se