Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4179 ggr
jonas85
0

foder till schäfer-rottis korsning

Hej! har en schäfer-rottis korsning på 14 veckor. Kör doggy till den just nu men har hört en del negativt om det fodret. Jag undrar nu om det finns ett bra foder till min hund som skonar hans leder? Och skulle det nu inte kosta skjortan blir ju inte jag lessen över det.

//Jonas

Ellenfyrkant
0

Det bästa förslaget jag har att komma med är fodret Magnusson och att ge Glucosamin till det. Magnusson är ett bra svenskt foder i normal prisklass och glucosamin skonar i detta fall hundens leder, i förebyggande syfte. Det finns att köpa på ICA Maxi men när min hund åt det föredrog jag att beställa från deras hemsida. Jättesmidigt ! Har tyvärr inte hört talas om något foder som är bra för hundens leder. Men glukosamin gav jag min förra hund och det äts av människor och hästar också.

Lycka till med valet i foderdjungeln !

Mvh Ellenfyrkant

Maja2
0

jag ger mina hundar Orijen adult. Gav Doggy förut, men pga spannmålen i Doggy så fick de så mycket mjäll. Det försvann med Orijen.

jonas85
0

#1 Det fodret verkar ju inte helt fel! Och Glucosamin ska jag undersöka närmare helt klart! takc så mycket för tipset!

#2 mjäll har ju min lille klarat sej ifrån så här långt.

Finns det något som de här 2 raserna absolut INTE ska ha i foderväg?

Ellenfyrkant
0

#3 Ingen orsak. Glad Min förra hund åt fodret doggy i herrans många år utan problem, inga mjäll, inget sånt. Det var det enda fodret som funkade för hennesd mage då hon var extremt känslig. Men vad gäller hur bra fordet är i sig har jag aldrig undersökt. Jag tror inte "absolut-inte-ge" foder existerar. Så stor skillnad är det inte inom raserna utan snarare olika bland individer. Om det inte är ett riktigt dåligt foder (ex. X-tra) d.v.s för då borde juh inte någon hund få det. Men finns inget rasförknippat på det viset som jag vet om.

Mvh Ellenfyrkant

jonas85
0

#4 Ok får helt enkelt sammla fakta å jämföra doggy med T ex magnusson… Det finns ju ingen mening  byta om fodret håller samma kvalité som det jag byter med…

det låter sunt och logiskt det du skriver vad gäller foder som man absolut inte får ge en viss ras.

//jonas

Catnap
0

Eftersom din valp är av två stora raser så är utfodringen viktig för leder. Det är viktigt att valpen inte växer för fort, inte blir överviktig och inte heller motioneras varken för mycket eller för lite. OCD och FCP är tex inte medfödda, men genetuiskt betingade och utfodringen är sammankopplad med dessa sjukdoma och gör att hunden vid fel utfodring har högre benägenhet att drabbas. Här står lite om det och att energi och kalmängden har betydelse för tillväxt rubbningar.

http://www.regdjsh.se/listfiler/koppladefiler/OCD.pdf

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

fettmedkevlar
0

Men om Doggy fungerar bra, så varför byta?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

fridaas
0

Jonas: jag antar att jag vet precis vem du är Flört Vi har 24kg färskfoder som Celine inte äter om du vill testa.. Nu vet jag iofs inte hur stor frys du har, men med vilja våld och vasselin funkar det att få plats med det. Enligt mig är färskfoder det bästa!

Om man nu kunde få hundskrället att fatta det med, annars så håller jag med om Magnussons, hon äter det just nu, tills vi flyttar hem till Lenhovda igen.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Katti
0

Magnusson är precis lika spannmålsbaserade som de flesta andra torrfoder. Det enda av deras foder som mina hundar skulle få komma ens i närheten av är Work, med 28% protein och 18% fett. Men jag vill ha över 30/20 för att vara hyfsat nöjd!

Ja, färskfoder är bättre, för det innehåller sällan lika mycket spannmål. Det finns till och med färskfoder helt utan spannmål (Vom og Hundemat & Oscars samt Doggy burkmat). Det är jätteviktigt att ge unga hundar valpfoder!!! Det är en spridd missuppfattning att hundar av stora raser kan "växa ifrån sig" om de får för mycket energi. Därför finns det tyvärr uppfödare som säger att växande hundar ska ha lightfoder… (Lightfoder är i allmänhet mycket spannmål och majs och bara lite av det som hundar är gjorda för att äta, d v s kött och animaliskt fett). Inget kan vara mer fel eftersom det är kolhydraterna (som enkelt uttryckt är det som inte är protein och fett) som gör att kroppen ränner iväg!

Vill du fortsätta med Doggy så är Doggy Extra valpfoder helt okej. Finns på alla stormarknader! Vanliga Doggy ger jag inte mycket för…

jonas85
0

Du har så rätt så! gör nog ett besök i veckan. Det känns ju som färskfoder e det bästa alternativet hitills. Klappa om Celine å de andra 2 från mej! Glad

#9 Sökte på Doggy Extra för att kolla upp det men hittade inget med det namnet. Menar du Doggy professional kanske?

Katti
0

Just det, sorry! Jag har kört Doggy Professional Extra Aktiv, därav sammanblandningen!

jonas85
0

ok då är jag med!

fridaas
0

#10 Gör så! du vet vart det finns, ska vara upplåst så bara att traska in Tungan ute undrar grannen får du väl säga att Magnus hälsar

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.