Skall vid lek
Våran hund, hon är tre år, hon skäller aldrig, men när hon busar, med oss eller med andra hundar. Då kan hon ger ifrån sig skall. I vanliga fall tycker jag det är okej att de låter lite när de leker. Men hennes skall (eller lek"yl") är öronskärande. De är så fruktansvärt högt (ton mässigt) att de är jobbigt för öronen.
Vad tycker ni, tycker ni de är okej att hunden ger skall ifrån sig när de leker? Och kan man träna bort de på något sätt?
När hon leker med oss brukar jag sluta leka med henne när hon börjar skälla, men det är svårt när hon leker md andra hundar, då kan man ju inte avbryta direkt på samma sätt…

Skall vid lek tycker jag absolut inte är något problem!
Och att hindra det tycker jag låter helt sjukt, i min mening. Det är ju som om någon skulle korrigera oss för att skratta?
Min förra hund var också väldigt lugn och tyslåten men vid lek så skällde han och "skrek" till, men jag tog det som ett gott tecken, för det var så han visade att han var glad :)
Skall när hon leker med andra hundar är ju normalt för hunden, enda gången du ska avbryta det är om du märker att hon skäller aggressivtr och börjar uppträda hotfullt mot andra hunden (vilket jag inte tror att hon gör)
Jag kan tycka att de är okej att jag avbryter ibland när vi leker, då hon blir så himla upp i varv.
men problemet är egentligen inte att hon skäller utan, just att hennes skall är smärtsamma för hörseln, men får väl skaffa öronproppar istället :P

min hund hade också väldigt gällt skall.. lite jobbigt för hörseln var det faktiskt, men jag såg det från det ljusa sidan - bra att han inte håller på i tid och otid!
Absolut! Varför inte? Allt som är tecken på glädje är bra!
Det gäller att känna sin hund. Är det bara lekljud så är det fritt fram, går det däremot över till en reaktion på stress så är det dags att bryta, likaså om det är hotfulla skall…
Min ena låter som en mördarmaskin när han leker, ovetandes tror absolut att han är aggressiv men matte hör direkt att det är lek :)
#4 Nellie låter också som en mördarmaskin ibland. Hon gillar att "tugga" på händer och liknande och liksom hålla med käkarna samtidigt som hon borrar ned huvudet mot en. Så morrar hon och låter precis som hon ska döda en, så utomstående tror säkert hon är en liten mördarhund, fast hon bara leker :p
Ibörjan blev jag lite tveksam själv om hon bara lekte, men så fort man ber henne sluta så slutar hon och ser jätteglad ut, så jag har lärt mig att de är bara lek :D