Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1939 ggr
Zynell
0

Hur "botar" man rädsla?

Igår kväll kom vår lilla yorkie till oss. :)

Jag vet att det kommer att ta ett tag för henne att anpassa sig. Hon är en liten fröken på 9 år och väldigt rädd.

Hur bör man bete sig mot en rädd hund? Jag vill inte förstärka rädslan genom att råka trösta vid fel tillfälle osv. Bör man bara ignorera henne när hon är rädd och klappa när hon är lugn?

Hur skulle ni göra?

Maja2
0

Svårt att säga om du ska ignorera när hon är rädd, men du ska inte ömka henne i alla fall. HOn är 9 år säger du. Är hon rädd av sig sen förut? Vad är hon rädd? Är hon ängslig hela tiden?

Mischa
0

Försök att bygga på en bra relation, att hon skall få en stark tilit till dig och förhoppningsvis känna sig trygg i din närhet.

Jag förutsätter att hunden genomgått en veterinärbesiktning också.

≧◔◡◔≦

Zynell
0

#1 Tösen är en omplacering och har en väldigt lugn och försiktig personlighet. Hon har varit hos oss i ett helt dygn nu och jag har fortfarande inte hört henne skälla. Jag tror inte hon har varit rädd av sig förut. Det är nog miljöombytet som orsakar det.

Hon är inte rädd hela tiden. Till en början skakade hon väldigt mycket, men nu de senaste timmarna är det väldigt lite.

#2 Ja, det har hon.

Maja2
0

#3 Ja alltså…. du får nog räkna med att det tar några veckor eller månader innan hon landat helt. Att hon inte skällt än är inget konstigt alls, det har ju bara gått ett dygn, hon har ju inte ens förstått att hon flyttat eller nåt. Det kan dröja minst någon månad innan hon vågar skälla. Ge henne tid!!!

Zynell
0

#4 Det är klart jag ger henne tid. Hon får hur mycket tid hon behöver! Jag tänker inte stressa fram det heller. Det enda jag är intresserad av är HUR jag bör gå till väga så att jag inte uppmuntrar fel beteende! Jisses … Ta inte mig för en okunnig person som inte vet vad den har gett sig in i.

Maja2
0

#5 nej jag menar absolut inte att du skulle vara okunnig…  men att hon inte skäller än, efter bara ett dygn, är ju inget konstigt alls. Snarare naturligt. Eftersom du verkar kunnig så använder du nog ditt sunda förnuft hur du ska bete dig när hon verkar rädd.

Zynell
0

#5 Jo, jag lär gå mycket efter det sunda förnuftet, men man är ändå rädd för att råka göra fel. Jag har läst en hel del böcker och här på nätet om hundars beteende och tankesätt. Men allt det är ju bara teori som inte används praktiskt, inte förrän nu. Så nu när jag har den lilla vovven framför mig och ska använda mig av den teori jag lärt mig blir man lite osäker. Tungan ute

Zynell
0

Jag försöker till ex förstå ett visst beteende som jag INTE läst om och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

När jag rör mig i huset följer hon efter mig precis överallt, men när jag vänder mig om, tittar på henne eller går mot henne springer hon iväg. Jag tolkar det sista som att hon är rädd för mig än så länge, men varför följer hon i sådant fall efter mig?

Tungan ute

Maja2
0

#7 jag förstår och håller med… man kan bli osäker när man ska omvandla teori till praktik, men ta det lugnt. Det blir säkert rätt :)

Nu är det ju dags att gå isäng, och i morrn är en ny dag. Spendera tid med henne, bygg upp en relation så ska du se att det blir bra :)

Zynell
0

#9 Sov så gott. :)

Catnap
0

Jag skulle sätta mig på tex köksgolvet med godisar i handen, stirra inte ut henne utan bara sitta avslappnat och låt henne komma fram oich ta en godis om hon vill för att väcka hennes nyfikenhet. När hon vet att det vankas godis så kan du testa att be henne sitta och träna små trix som hon redan kan. Förhoppningsvis slappnar hon av och tycker att det är mysigt och inte så läskigt att sammarbeta med dig. Det kan även bygga upp självförtroendet att ni gör saker tillsammans. Från det kankse du snart kan gå vidare och träna småsaker varje dag. jag tror att träning tillsamamsn är ett utmärkt sätt atrt stärka relation och bygga förtroende för varanadra. Annars som andra säger, vänta ut henne helt enkelt. Det kommer nog att bli bättre snart, äldre hudnar kan ta lite längre tid på sig att vänja sig vid miljöombyte och det har inte gått så lång tid Glad

Har du förresten inga bilder på tösen?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus