Hund som drar
Jag har en 11 vecor vit herdehunsvalp som innan varit rätt blyg ute. hna skällde på alla han såg och backade undan. Nu har det äntligen släppt lite och han vågar även hälsa på en del människor.
MEN, med modet har dragandet kommit. Han drar och dra och dra, jag har tästat att sätta honnom då han kan sitt och då berömt just för att få kontackt, detta gör jag även när han börjar skälla på andra hundar vilket ha ngör mycket.
Vi har ävne tästat att byta rikting när han börjar dra galet mycket åtett vist håll men det funkar inget vidare.
Vill gärna ha honnom mycket löst men eftersom han äter allt han hittar ute och vi bor i ett fålk och hundtät område med mycket farligt på marken vill man ju ha koll.
Har ni några tipps? Komemr detta bli ett jätteproblem?
Jag skulle vilja säga att gör du inget åt det, kommer det bli ett problem. Jag fick hem en hund från spanien för en dryg månad sen, som drog som en idiot i kopplet. Jag har jobbat såhär:
Först: jobba med kontakt inomhus. Belöna när han tar konakt.
vidare utomhus, utan störning. Belöna direkt han tittar på dig.
På promenad. NÄr han drar, stanna. Vänta ut honom tills han tittar på dig. En timmes promenad kan bli nån ynka kilometer.
Vidare, utan störning (hemma på gräsmattan typ) belöna när han går där du vill att han ska gå , vid sidan eller bakom dig.
gå vidare med störning.
Ha inte hunden lös om du inte har en bra inkallning och ett bra närapromenerande, dvs att hunden håller sig nära dig när ni promenerar.
Ja eftersom att han är en sådan liten valp ennu vågar jag släppa honnom läs på stora gräsmattor där jag vet att han följer efter mig men då har jag en lina släpan de efter.
Vi kör mycket kontacktövnignar inne och ute. Han måste kolla oss i ögonen för att få mat och godis och han får inte ta förens vi sagt varsogod.
Ska fortsätta med det =)
En kombination av att vänja honom vid att andra hundar rör sig där han är, och att du är roligast i världen, är en lösning jag gillar. Speciellt då det blir "av sig självt", hunden gör det för att den vill, det blir naturligt för hunden och man behöver inte förlita sig så galet mycket på kommandon osv.
Börja med att göra dig SÅHÄR mycket värd. Du ska vara det bästa som hänt NÅGONSIN. I ett ord - lek. Ju roligare ni har tillsammans desto mer kommer du vara en belöning för honom. Börja ostört, hemma, sen när ni kan leka ihop där så gå nånannanstans, utan störningar, sen med. Fokusera på att han ska leka med dig och vilja leka med dig. Du ska vara skitkul för honom!
Varva med att ta det lugnt, och lek sen igen. Gå en bit, lek om han tittar på dig/kommer till dig. Utöka längden ni går och tiden emellan, och hur många gånger det krävs innan du börjar leka.
Häng bland andra hundar, ta in dem som en störning när ni lärt er leka med varandra. På STORT avstånd först! Lek och vila om vartannat, har du fått tillräckligt stor betydelse kommer han fokusera på dig, även om han självklart kommer uppmärksamma den hund som dykt upp också.
Och under promenaden kommer han bli mer uppmärksam på vart du går. Testa att leka, gå en bit och svänga, hänger han på dig så lek! Det ska löna sig att gå där matte går. Detta kan du göra när du har honom i lina, så måste han hålla koll och inte förlita sig på kopplets spänning. Det är ju som så att det som kan bli intressant är man närmare, och är du mer intressant än hundar ni möter kommer han fokusera på dig.
Testa också att bjuda upp till lek med dig när han ser en hund. Betyder se hund=matte leker med mig, och leken är bättre än att gå till hunden KOMMER han gå till dig när han ser en hund.
Gillar den taktiken =)
De lilal problemet som finns där är att han är bitsk, han biter jätte mycket i våra armar när han leker. så han får inte leka med oss så mycket då han ska lära sig att vara lugn med oss.
Det går ut på att berömam lugent och när han vill leka får han göra det själv med alal leksaer han har. Men kankse går att kombinera detta endå =)
Någon asom kan tippsa hur man får ihopp detta? För lek för honnom är att bita sönder mina armar och jag ser ut att varit en nåldyna.
#4 Jag har en liten shäfer valp på snart 15 veckor. Han va också väldigt bitig och är väl lite fortfarande men jag har haft med mig en leksak som vi leker med tillsammans. Nu när han vill leka brukar han komma till en med en leksak i munnen.
Nu har jag inte läst alla råd du fått. Men jag tror att du kan ha fått ganska mycket bra tips. Det jag reagerar på är att du säger att vissa metoder inte fungerar så bra. Men valpen är bara 11 veckor. Alltså har du inte tränat speciellt länge. Om du bestämmer dig för att ex vända och gå åt andra hållet så fort valpen drar så håll envist fast vid detta. Tro inte att du ska se resultat direkt. Ge valpen lite tid att förstå vad det är du vill.
Lycka till!
#4 Hum, så han leker alltså inte alls med er utan bara sina leksaker för sig själv?
Tror att ni behöver byta taktik där, får han aldrig ha roligt med er kommer han ju inte alls bry sig om er.
För att få bort bitandet - var rolig när ni leker, och när han leker på fel sätt, alltså biter, så sluta lek direkt. Har du suttit på marken så res dig upp med ryggen mot honom. Den hund som använder tänderna i lek får inte fortsätta leka.
Tänk också på att lek inte behöver betyda bara fysisk lek med varandra. Att kasta boll, ha dragkamp om någon leksak, fånga godisbitar i luften osv är också lek :)
Tack för alla tippsen.
Varför jag säger att de vi tästat inte funkar är att vi tästat med att byta håll då föröker han dra bakot några sekunder sän börjar han dra frammåt igen. Alltså byter riktnign med oss och drar. när kopplet hängel löst går han fint i närhetwen av oss. men då rör han sig på ett större område en kopplet räcker.
Jag leker med honnom. Vi leker alldrig utan någon leksak för han hugger så hårt redan. Vi kampar med leksaker eller så kastar jag saker han jagar. att apportera har han inte lärt sig och inte helelr fånga godis i luften. Men lite lek med godis kör vi med. Måste ju fråga hur man annars skule leka med en valp som siktar bett mot srupen nrä man sitter ner? =)