Fodervärd vs köpa hund?
För- och nackdelar?
Vad är bättre med att ta en hund på foder istället för att köpa och tvärt om?

Beror lite grann på, kan jag tycka.
Ska du köpa en valp/ta en vuxen på foder tex. så bör man, i första hand, fråga sig om det är en valp eller vuxen man vill ha samt för- och nackdelar med det.
men oavsett valp/vuxen så är ju en fördel med att köpa att du faktiskt äger hunden, men om du tar den på foder kan ägaren ha rätt att ta den tillbaka (beroende på vad som står i fodervärdsavtalet)

Ofta innebär foderavtal att ägaren har rätt till t.ex. 2 kullar på hunden (antalet kommer man överens om, men ofta 1-2). Vilket betyder att du måste vara beredd att lämna ifrån dig hunden om ägaren så vill, är det en tik du har på foder blir du juh "av med" hunden ganska länge. När dessa kullar är tagna överlåts hunden till fodervärden. Det kan variera väldigt vad som skrivs i foderavtal. Jag har t.ex en kompis som är fodervärd åt en hund, ägaren har rätt till 1 kull på henne. Men denna hund blev inte ett så bra "avelsexemplar". Så nu vet jag att fodervärden ska prata med uppfödaren om att köpa loss henne, innan avtalstid avslutad. Om båda parter går med på detta är det helt okej och fodervärden köper loss hunden för halva summan. En valp som skulle kostat 10000 kostar alltså 5000 i detta fall. Men det beror också på vad man gör upp. Veterinärvård, foder och alla tillbehör står fodervärden för. Eftersom olika foderavtal kan skilja sig spåpass mycket åt är det jätte VIKTIGT att läsa avtalet nogrannt ! Har hört av olika personers erfarenheter kring att ha hund på foder och i flera fall funkar det jättebra men endel känner sig besvikna och hamnar i konflikt med hundens ägare. Vilket inte ätr så bra. Så åtyer igen, ska man ha en hund på foder ska man läsa avtalet nogrant !
Mvh Ellenfyrkant
#2 men jag fått känslan av att det enda jag som köpare tjänar på foderavtal är en billigare hund?

#3 Ja, det är väl det. Och man får ju förhoppningsvis bra kontakt med ägaren vilket kan vara kul, men inte nödvändigtvis, om det är en uppfödare.
Mvh Ellenfyrkant

#3 Du får kanske även den mest lovande valpen. Om det är en brukskennel så är det en valp de tror på inom bruks eller kanske andra kennlar väljer att sätta ut den valp som är mest lovande inom utställning på foder. Sedan får du kanske möjlighet att själv lära dig lite om avel och annat av uppfödaren.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

#5 Givetvis är det så ! Bra att du fyllde ut. 
Mvh Ellenfyrkant