INSIDER - AVEL - UTSTÄLLNIGAR - SKK
Jag och hoppas ni också såg programmet i kväll, på 3an Insider.
Det var det grymmaste och j**la ste jag har skådat.
Mycket visste man om, men är det konstigt att hundarna får sina sjukdommar dem får.
Hela renras uppsidan verkar vara ett enda skopa med sånna "tror sig vetare" men frågar men en veterinär om sakerna så har uppfödarna, nej till och med dommarna, general fel på raserna.
Det kan vara som schäfrana och sin räkrumpor, Basseten med hängbuken, shai peien med vecken…stackars hundar!
Jag tycker det känns lite som att man ska nog akta sig för både 2 och 3 gånger innan man köper sin renrasiga hund.
Jag har själv blandis, men jag köpte enbart honom för att jag inte visste vad jag skulle ha honom till merän som sällskap, sedan att jag har blivigt biten bruksmänniska på köpet, och inte får tävla och ta titlar merän som "trädgårds-schampion" det är en annan historia.
Men om man tar den schäfern som var med i studion, fadern var fin meriterad utställning och bruks hund, men hade anlag för dessa fel som denna hund hade.
VARFÖR DÅ AVLA på en sådan hane?
J**la dommare osm tycker en sak, men bortser från standarden och uppfödarna tror och tycker att dem har fina hundar, som mer eller mindre är skadade….
Jag grät nästan när jag såg detta!
Så klankade dem ner på oss blandisägare, ok, jag blev inte direkt förvånad, men ´jag börjar nu fatta varför folk blandar sina hundar och håller på, trotts att jag tycker att det är vaniskigt fel, men jag kan nnästan hålla med om att om man tar sjukdomsbilderna på en renras mot blandis, så är blandis friskare, tack vare alla raser som då ska ha räk-rumpo, hängöron och se helt fördärvade ut, tänker dem på hundens bästa eller är dem titel-b*gar??
Jag tycker att det var för övrigt ett bra program.
Men fram med mer RIKTIGA renras hundar, som inte har dessa fel som då dommarna säger "att så ska dem se ut"…..som den hunden i sin ras såg ut från början.
bort med blandisavlen, tjuvparningar och fram med RIKTIGA renrashundar som är som sin urhund i rasen!
Jag håller mig till blandisar då jag bara har som sällskap men även blandisar kan ha PRA, Höftledsfel, Armbågsfel, Knäledsfel så säga blandisar är mer friska håller ej till 100%
Hade en blandis jag tänkte ha till agility då hon verkligen älskade springa, hoppa.. Sheltie/Papillon. Men en 1: a på ena höften och knäledsfel visade sig vid röntgen, blev inge agility för henne. Haft 2 schäfrar första var ej så sluttande men fick avlivas vid 11 månader pga kotförskjutning i korsryggen, hund 2 mer slutande visade sig på äldre dar höfterna och vid yngre dagar pålagringar på bägge armbågarna, blev 11 år.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Finns de som avlar efter de gamla standarden på sina renrasiga hundar också. Men då man gör det blir man inte så omtyckt av de stora inom sin ras liksom. Nu hör jag till de som struntar i det, men många böjer sig säkert för massan.
Sedan står man där, det tar tid att hitta den gamla stammen och svårt att hitta bra avelsmaterial. Men visst, det går. Men man får jobba hårdare än de andra.
Men man ska inte dra alla över en och samma kam. finns av båda sorterna när det gäller den renrasiga aveln också. Oavsett ras misstänker jag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vem har påstått att inte blandisar kan ha höftleds-& armbågsfel?
Dem är väll levande varelser dem med ?!? =)
Typiska standard "fel" verkade dina schäfrar haft, vad jag har fått i lärdom av den rasen.
tja…vad man ska ha fför med minst problem i standard får nog bli en Saarlos Wolfhund! =)

Håller fullständigt med.
OCh så är det väll så att man blir nästan ANKLAGAD om man har en riktig schäfer i koppel än att promenera med en "räka" . =)

Programmet var vinklat och jag tycker det var helt värdelöst. Båda sidor satt och snacka skit. Och vet. ja han ska vi inte tala om….

#4: Ja då får man höra att den hunden inte duger till något. Att man bör skaffa sig "rätt" sorts schäfer. Men så är det och kommer nog vara länge. Tills de börjar märka själva att det har gått åt fanders.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#5 Håller med - totalt värdelöst… vinklat så man vart skrämd… men jag har som sagt alltid varit skeptisk mot den här typen av program…
TinaH hur kan du säga att du skulle akta dig för att köpa rasrent i ena stunde pga av att det är så mycket fel på rasrena hundar - det pratades om några få raser av alla dom raser som finns…. och dom flesta raserna har inte alls dessa hälsoproblem….
Sen i nästa inlägg håller du med om att blandraser också kan ha dessa fel…..
Så oavsett så gäller det att välja ras som inte har dom här problemen… sen spelar det ju ingen roll om man pratar renrasigt eller blandras… där ska man ju då om man väljer en sån… ha friska raser som blandats…. men det togs inte upp…. utan det verkade som om renrasiga hundar = sjuka hundar, blandras = frisk.
Dom här problemen som finns inom vissa raser blir inte bättre av att man förespråkar blandraser…. snarare så kommer det att bli flera problem….

För det första så har jag aldrig påstått att det är så som du skrev attt blandisar = friskare hundar!
Att jag skrev som jag gjorde till Åsa är av den enkla anledning att jag vet hur denna underbara människa har kämpat i sin uppf. av Schäfern av den RIKITGA stammen, altså den RAKA/FYRKANTIGA modellen.
-HEJJA ÅSA!! mer sånna som du!
Jag har blandis och nej, Tyson är inte frisk, han har torrfoiderallerig och blir sårig och får klåda, får tappadpäls samt varigiga hud partier, om han äter torrfoder.
Jag har kämpat med denna stackaren i ett halvårs tid med vetenbesök upp till 2-3 gånger i veckan, fick antibiotika, och starka mediciner som han inte svarade på, och till och med så frågade jag veten, Torkel Falk Din Vetrinär Väla/Helsingborg, under ett samtal, med gråten i halsen, om detta var lönt och fortsätta med för stackaren eller om han skulle somna.
Veten sa det "Nu ska du inte hänga för detta, han är sund och frisk för övrigt och ha enenvishet och livsglädje som heter duga, vi ska bara hitta rätt sorts foder tillhonom".
Det har vi gjort, BRAVO färskfoder.
Sedan den dagen har Tyson varit en frisk, underbar, härlig, livlig, livsglad, hund! 
Så jag säger inte att blandisar har friskare sjukdomsbild!
Jag säger det att ALLA HUNDAR KAN HA ALLAS SJUKDOMAR, DET ÄR INDIVIDER!
Jag tänker, och många med mig, tänka både 2 å 3 gånger innan man skaffar sig renras, för alla har i sin ras någon krämpa.
Golden har höfterna, Bulldoggen med sitt underbett…tja jag kan rabbla hur många som helst….
Men jag skrev längst ner att jag är MOT BLANDIS AVLEN och fram med RIKTIGA RENRASER!
Dem blandar hur som helst, som en charmig voffe här inne Dalmatiner/pitbull, visst hunden var jätte söt men vad blir mentaliteten på en sådan hund?!?
Men du verkar bara vilja läsa mellan raderna,
och tolka som du vill!

Det är ju ingen hemlighet att det inom vissa raser är många som har samma problem. Det görs försök att blanda in annan ras som är friskare.
Bland annat vet jag att i schäfer, som har mycket höftfel, blandas det in Greyhound som är kända, för att ha starka höfter och ben med gott resultat.
Oftast vet man ju om de olika rasernas problem. Då kan man ju välja bort de värsta felen.
Vad det gäller blandrashundar så är det ju bara enstaka idivider som får problem.
Hoppas vi inte ska bli osams här på sajten om rasrena kontra blandrashundar utan föra en konstruktiv konversation.
Mvh
KerstinP sajtvärd

TinaH om jag missförstog dig på något sätt ber jag om ursäkt.
Jag tycker det här med hur schäfern ser ut är fruktansvärt!! Djurplågeri. Hur tusan kan man tycka att den ska se ut som en räka i baken? Blä!
Och det var väl klart programmet vart vinklat, men inte ljög de!!

#11 ang schäfrarna ljög dom inte …
Men annat var vinklat så att vissa saker kom bort som hade gett en annan syn på vissa saker…
Exempel?
Jag såg aldrig programmet, så det kan jag inte uttala mig om. Men vet att såna program ofta är väldigt vinklade, så jag tror inte på allt som sägs. Dessutom är det ju inte SKK som bestämmer rasstandarden på de olika raserna. Det är rasernas hemland.
Och sen ska man inte dra alla raser över en kam. Långt ifrån alla är "sönderavlade". Det finns hur många friska raser som helst. Och att säga att blandraser är friskare blir ju lite fel. Varför skulle en blandras som är korsad mellan två "sönderavlade" raser bli friskare än en "sönderavlad" renras? Jag menar, ska man jämföra friskheten hos olika raser och blandraser får man ju jämföra dem med samma förutsättning. Gillar man inte vissa raser pga det håll aveln går, varför då inte bara göra det simpelt för sig och köpa en frisk renras? Eller känns det bättre att köpa en blandis mellan friska raser så man kan klanka ner på alla renraser och säga att blandisarna är friskare?
Det är inte meningen att låta arg (och för säkerhets skull säger jag att jag inte ser ner på blandraser och/eller deras ägare) men jag vill gärna ha ett svar på det här, för jag har hittills aldrig fått det av någon när jag frågat. Skulle vara lite roligt att veta hur folk tänker…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

DU SKREV:
Varför skulle en blandras som är korsad mellan två "sönderavlade" raser bli friskare än en "sönderavlad" renras?
JAG UNDRAR:
Vad du menar med detta. Jag har då aldrig påstått att det är så.
Du SKREV
Eller känns det bättre att köpa en blandis mellan friska raser så man kan klanka ner på alla renraser och säga att blandisarna är friskare?
Jag svarar
Nej! är det självklart inte så.
Jag tycker detta med hundmarknaden börjar på och likna rena "köttmarknaden".
Det är hundar vi talar om, inga barbie dockor, det är ett levande djur oavsett om det är en blandis eller renras, men framförallt så vill man ha en frisk och kry hund, för det vill väll alla?!?
Skulle vara kul att höra just VILKA raser som är "FRISKA" som inte har några rasbundna defekter… Det är ju MÅNGA raser som ska ögonlysas, höftröntgas osv…

jag håller fullständigt med dig.
Det är alltid nått om ska "kollas upp x-tra" vid veterinärbesiktningen på renras hundar.
OK. allt för hundens bästa, men…som sagt…
Finns det någon helt felfri hund som är renrasig som man bara kan äga?
Det vore välldigt kul och veta. 
#15 I ditt första inlägg skrev du "men jag kan nnästan hålla med om att om man tar sjukdomsbilderna på en renras mot blandis, så är blandis friskare, tack vare alla raser som då ska ha räk-rumpo, hängöron och se helt fördärvade ut" Det var det jag syftade på.
#16 Min egen ras, kelpie, är en väldigt frisk ras. Även bordercollie, och en hel del andra vallhundar. Det är de jag har bäst koll på så jag tänker inte uttala mig om nåt mer. Självklart ska alla hundar höftledsröntgas och ev. ögonlysas så man vet om de kan avlas på, eller om deras föräldrar kanske borde tas ur aveln. Och dessutom vad man kan göra med hunden. Det har ju ingenting med rasen att göra. Men då ställer jag frågan än en gång, varför skulle då blandraserna bli "friskare" om alla renraser är "sönderavlade"?
#17 Som jag sa förut, det är för avelns skull man kollar upp det. Så vi får friska hundar. Och självklart finns det felfria renrasiga hundar man "bara kan äga"! Jag vet hur många som helst. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag reagerade mest på djuren som hade andningsproblem pga deformerade luftrör, de som hade långa kroppar som kasade i marken då de gick, för att benen var för korta, de som hade för stora tunga öron som orsakade öronproblem, de som hade så mycket hud/hudveck att deras ögon fick sår och man ofta fick operera ("ansiktslyftning") och de som hade alldeles fel vinkel på bakdelen av kroppen.
Dessa ,rasfel, som jag vill kalla det är det människan som avlat fram för sin egen skull! Fruktansvärt hemskt!
Är vi människor verkligen såhär utseendefixerade, så fixerade att vi inte tänker på djurens bästa? Usch
Sen andra rassjukdommar som höftfel osv har jag fått för mig att man försöker avla bort? Självklart förstår jag att det finns de som myglar, därför ska man som hundköpare se till att alla saker är kollade och godkända (eller hur man säger?)
Det jag undrar mest och bryr mig om mest är: Hur ska vi göra med de raser som har så pass allvarliga fel som de jag skrev om där uppe???
Tack om ni verkligen tog er tid och läste hela mitt inlägg ;)

#18 - Ställer samma fråga som du gjorde - varför skulle då blandraserna bli "friskare" om alla renraser är "sönderavlade"?
Och jag kan bara prata om dom raser jag har erfarenhet av …. som tex. malteser, finns inga ärftliga fel på den rasen som gör att hunden inte fungerar, kan föda valpar, inte kan röra sig osv…
#19 ang rasen med alla hudveck….. jag håller nu med om att det är hemskt att dom inte kan se, har sån stor hud att det blir veck med eksem osv. Men samtidigt är det inte något nytt framavlat - det är en ras som är vad ska vi säga helig - tempelhund - där sånt här avlades på för att dom var finare då…. alltså har inget med människans syn idag på vad som är vackert.
Bassett som alla reagerar på hade så korta med…. men det har dom ju haft så länge jag har hållit på - min moster hade en väninna som födde upp vinstrika bassett. Och hon jagade med sina - hon var jätte noga med att ha alla meriter på sina hundar o då först o främst jaktmeriterna för att sen bli utställningschampion. Och dom så likadana ut då… det är en i mina ögon också väldigt konstigt byggd hund - men fungerar tydligen bra ändå….
Kvittar om de funnits länge eller ej, vi bär i vilket fall som helst ansvaret.

Sa inte att vi inte hade ansvaret… men ville påpeka att det inte alltid är moderna nycker som gör att vissa raser har problem… alltså ge en annan vinkel att fundera över….. bara för att man gör det så säger man inte att det är rätt o att vi inte har ansvaret… eller att man bör försöka få rasen sundare.

#17 Ja, visst är det ibland något som ska kollas upp "extra" på renraser. Men detta gäller ju även att man kollar upp på blandraser som innehåller dessa hundraser.
Jag tycker bara det är skrämande hur rent ut sagt groteska vissa reser är om man tänker efter. Kan man inte idag göra ngt för att få bort dessa raser eller blanda dem med ngt som gör att de hemska felen går bort?
Även om basset kan springa o jaga är det knappast en naturlig kroppsform och den långa ryggen måste få arbeta så mycket mer än vad de normalt(hos hundar med vargliknande kropp) ska behöva göra. Jag skulle ha gissat på mycker ryggproblem, men jag vet inte. Sen att de korta benen ska hålla upp hela den kroppen passar inte riktigt heller,. Och att de kasar i marken med buken är bara sjukt. Hur väl de än fungerar.
Tror inte de är bland de effektivaste jakthundarna då de omöjligt kan vara lika smidiga eller snabba.
Man kan kanske behålla mentaliteten och försöka ändra den "onatuliga" formen till något mer i jämnvikt.
Ni som har Basset hundar ska inte ta åt er, eftersom jag klagar inte på hunden för att den är dålig eller ful, utan för att kroppen byggd på ett sätt som inte kan vara bra. Förstår att det är en härlig ras!

jo visdst ska man kolla upp blandisar på HD/AD, o m man över i sport som kräver från hunden.
MEn det är ju tydligt att det är oftast mer fel på en renras än blandis över lag.
Jag vill ha en FRIS SUND ReNRAS till min nästa hund….men jag vet inte vart den finns….
Jag vill inte ha ågon vallare.
#26 Kan du då svara på mellan vilka raser de friska blandrashundarna är avlade mellan? Och jag skulle gärna vilja veta från vilken källa "det är ju tydligt att det är oftast mer fel på en renras än blandis" kommer ifrån. Och räknar du då med de blandraser som tas bort pga "lynnesfel" och liknande? För i alla fall jag känner till en hel del såna.
Vinthundar kan inte fungera? Eller Pudel, Chihuahua, Papillon, Chinese crested/powder puff, Labrador, Golden, Flatcoated retriever, Tollare, Portugisisk vattenhund, Cocker spaniel, Lagotto romagnolo, Engelsk/Gordon/Irländsk setter, Vorsteh, Beagle, Akita, Basenji, Canaan dog, Japansk spets, Norsk buhund, Norsk lundehund, Gråhund, Shiba, Samojed, Grönlandshund, Sibirian husky, Alaskan malamute, Chow chow, Eurasier, Jack/Parson russel, English toy terrier, Russkiy toy, Westie, Lakeland terrier, Welshterrier, Dansk/svensk gårdshund, Dobermann, Pinsher, Schnauzer.. Ingen av de som duger? Finns en hel del till dessutom..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#26 Tyvärr, för mig är det inte tydligt att en blandras anses friskare än en renras. Känns uttjatat, men VAR finns statistiken som säger detta??
Den finns inte. De som nu röntgar sin blandis, får ändå inte resultatet reggat någonstans.
Det finns massor av friska renraser och det finns numer massor av info på nätet där man kan läsa och kontrollera kennlar och individer. Vill man ha en bra, frisk och sund hund så får det ta sin lilla tid.
Det säger säg väl självt att om man blandar flera raser med problem så riskerar blandisen få multipla problem fran alla raser som blandats. Genom att föra samman 2 problem får man INTE 0 problem.
Dem blandar hur som helst, som en charmig voffe här inne Dalmatiner/pitbull, visst hunden var jätte söt men vad blir mentaliteten på en sådan hund?!?
Jamen Tina, NU vet du ju vad det blev - en Töntbull!
Alfons Dalmatiner-far rymde och med nosen i vädret hittade han sin stora kärlek. En Pitbulltik. Gammal var hon också, men en skönhet.
Av det äventyret blev det en enda Töntbull. Inte att undra på att han är så sällsynt och blev så dyr.

Töntbullraser är ädla och dyra…..så där kan Parabol-mex gå och lägga sig *hihihihi*
Jag träffade en chäfer igår som var framavlad enligt den gamla standarden, stor och alldeles jätte härlig, det värmde skönt att veta att en del tar fram sådana igen ;-).
Säger som RolfH (och några andra) - Finns inget som säger/tyder på att en blandras är friskare än en renrasig hund.
**MVH Cerrolyn
Det håller jag definitivt med dig om, hela konceptet är en djungel ;-)
jag inte stödjer varken blandras aveln eller all rashunds avel.
jag köper inte schäfrar med räktjärtar eller tendens av att få det. jag har haft många schäfrar under åren,men har bara skaffat mig den s.k. gammaldags typen av schäfer som är av större typ & har lång rak rygg & normala bakben. & är korthårig. dom schäfrarna har aldrig varit sjuka en enda gång. har aldrig haft något problem med dom heller.
men dessa fina friska schäfrar är svåra att få tag i.
det är förjäkligt att det finns idioter som kallar sig kunniga uppfödare kan sitta & rekomendera dessa stympade hundar som är ofta sjuka & ser ut som missfoster ! jag blir så arg !!!
dessa stympade schäfrar mår dåligt & har oftast ont. men dessa uppfödare säger att dom är friska sunda djur. det är dom ej ! skänner en del som haft & har sådan räktjärts schäfer idag,som ångrar att dom någonsin köpte denna typ av modern schäfer. deras schäfrar har hd/ad skador,en del genetiska defekter & en del annat med. & de kostar att ha. en del har fått avlivat sina hundar. hemskt ! 
tacka vet jag gammaldags schäfer som jag alltid haft & kommer att fortsätta att skaffa jag gynnar ej djurplågeriet !
idag har jag raser som mår bra i sin kropp & hälsa .
& det är jag glad för.

Jädrans vilken snygging
sådär fast lite krafigare benstomme så den chäfern ut som jag träffade, man blir så glad av att se dem ;-).
Jamen det är samma inom collien, nu finns det uppfödare som har fått för sig att det gör inget hur dom ser ut, bara dom har en sk"motor" som stämmer överens med brukshundar som chäfer rottis och dyligt,det är tur att man har den uppfödare man har kan jag säga…

Jag såg programet. Även hela min familj.
Och jag tycker att det var hemskt när man fick följa med på en kattutställningen där dom frågade en uppfödare TYP(KOMMER EJ IHÅG VAD DOM SA EXAKT) någonting i stil med: KAN de katter med "korta nosar" ha problem med andningen?
Hennes svar va: Nej det tror jag inte. Annars skulle dom inte leva eller hur?
Men vilket dumt svar ?!
Vad tror de katterna gör innan de dör av "sjukdomar av vissa slag" ?
De lider såklart när de inte kan andas korrekt.
Varför kan man inte hålla sig till den "gammla" standarden på katterna..
Är de inte vackra som de var förut ? :'(

Nu menar jag inte att alla katter dör.
Vissaa katter av dessa raser kan må
Fin fint :D

Tråkigt bara att man kan inte debattera med uppfödare om problemet, då blir man påhoppad eftersom man själv inte är i deras kretts.
Ja det är jätte tråkigt, det håller jag absolut med dig om, dom bildar liksom flera läger inom samma ras, så därför är det viktigt att man tar reda på så mycket som möjligt om uppfödaren och rasen, men det är så lagom lätt om någon kommer som första hund köpare, och har bestämt sig för en ras som dom läst och hört standarden om, och sedan visar det sig att hunden är framavlad för andra egenskaper i stället.
#36 Woaw vilka snyggingar….blir så avis, vill också ha. Jag har varit sugen på en långhårig schäfer hane utav den gamla sorten så länge nu.

Jag såg det är avsnittet. JAg känner bara så här:
Att allt har fått en otroligt låg standard, ska inte shäfern t. ex. kunna gå och sringa och röra sig smärtfritt?!!! BAra för att någon anser att det är fint"" det är det ju inte, vem har bestämt att dem ska se ut så? !!! Blir så J***VLA grinig på detta…samma sak är dte med mkt annat, som i häst världen, att man inte kan gå en ända utbildning i sverige som inte lär dig att andvända ett bett och sporrar, och lär dig att kuva hästen in i det sista!! JAg mår illa av detta. Finns det inget annat ställe man kan gå till där allt är seriöst på riktigt.
NOG med låssas dommare och knepiga"översittare som kommer på idiotiska grejer som sen alla följer.""
Sveriges hundförbund borde vara seriöst, eller hur? Men SKK är inte seriöst! Det är bara blufferi för att käna pengar. Ändå kollar man ju så att alla är med i SKK som man vill köpa hund av. Annars tänker man att dem inte är seriösa.
Men frågan är vem och vad som är seriöst, är det seriöst att belala extra för att få vara "registrerad eller medlem" och få en (högre status) för att det är SÅ DET ÄR ???!!!
Ursäkta mig, för utalandena….

DET ÄR INGA fel på blandras hundar!
Snarare är dem mera friska… det är konstigt att man kan "klanka" ner på en hundras som är friskare och i många fall bättre än en ras hund!
-min åsikt.---

jag är medlemi SKK eftersom att jag från början trodde att det var seriöst…
men jag skryter inte om det och jag är absolut inte stålt för att jag är medlem där eller att wendy är reggad där…
ursh
Aurora: Hoppsan här var det någon som var bitsk det gör inget för min del i alla fall
, men jag kan säga dig att inom alla klubbar finns det bra och dåliga människor, detta gäller både sbk kennelklubben ja var du vill…..
Och det är samma sak både vad det gäller blandisar och renrasiga hundar, det finns både seriösa och oseriösa uppfödare överallt ;-), det är alltså lika illa hur man än vänder och vrider på det.
MVH
Lena
#38 I den gamla standarden på perser stog det inget om att katten inte fick ha andningssvårigheter. Det gör det i dagens standard. På 80-talet var andningssvårigheter hos perser mycket vanligt, det var då man började importera avelsdjur från USA, och nosarna var längre men betydligt smalare. Nomera har persern en kort men bred nos vilket medför att nösborrarna är grövre och därmed inga andningsproblem.
Som sagt faktakunskaper i någon form är bra när man går in i en debatt. Det är också bättre att ställa öppna frågor än ledande frågor och påståenden. "Varför avlar ni på missbildade katter"?
#40 Tråkigt bara att man kan inte debattera med uppfödare om problemet, då blir man påhoppad eftersom man själv inte är i deras kretts.
Tråkigt att du Linda som Sajtvärd som bör hålla sig objektiv far med osanningar. Du lät inte så här i debatten inne på perser. Det gäller även dig, att först ta reda på fakta för en debatt istället med att komma med påståenden och tro att folk skall bara buga och bocka. Det var inte rena fakta som har visats i något av Insider-programmen.
Aourora - SKK är seriöst. Du ska inte tro på det de säger i Insider, det är ett så vinklat program så det är tragiskt. Där har du nån som bara vill tjäna pengar..
Och så igen, hur kan en blandrashund med "dåliga" föräldrar bli friskare än en renras med "dåliga" föräldrar? Och inom SKK avlar de inte på hundar med höftledsfel. Dessutom är det inte SKK som sätter rasstandarden, utan hundens hemland.
Så att klanka ner på SKK pga att det finns vissa raser med mindre hälsosam rasstandard kan jag inte se meningen med..
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Veterinärer har flera års utbildning, det måste vara en god fakta källa?
Där håller jag inte med dig Alex, det finns mygel även inom Skk precis som överallt annars….
Linda; javisst vetrienärer om några har ju en stor erfarenhet av hur det kan bli om några….
Jag kan leta upp en hel bunt med artiklar om oseriösa veterinärer som gör och säger vad som helst för en summa €. Precis som det dagligen tas upp om oseriösa läkare eller andra yrkeskategorier.
#51 Det är inte alltid veterinärer kommer med fakta, de kan komma med personliga åsikter eller sånt "de hört" också. Det finns rötägg inom alla områden..
#53 Jo, men att de inte skulle vara seriösa tycker jag var att ta i..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag anser SKK vara en seriös verksamhet. Sedan behöver t.ex. en uppfödare inte vara seriös bara för att den är registrerad där…
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
jag tycker också själva skk är seriöst, men sen finns det endel människor som är medlemmar på skk som därimot kanske inte alltid är seriösa, men det innebär inte att hela skk är oseriöst..och som alex skriver, veterinärer vet inte allt bara för att dom jobbar som veterinärer och ser sjuka djur.. och slutligen så tycker jag att RolfH har rätt att svara på folks inlägg när dom skriver om katter även när det är en hundsida…
RolfH: att ett program som Insider rör om i grytan är förståeligt, men att säga att ALLT är vinklat är inte något jag tror på, nu har jag varit inne på perser sidan och kollat inlägg där, och jag förstår ännu mindre varför du, går in här och hoppar på en sajt värd på detta nedriga sätt, fortfarande hade du kunnat ta det personligt, för jag uppfattar det som att du går runt på sajterna och skriver sådant här för att skapa bråk, varför skulle du annars skriva som du gör.
Det är väl ändå inte så svårt att förstå att alla har rätt till en åsikt, oavsett vad du nu tycker om det, men det ska inte behöva föranleda påhopp från dig på det här viset….konstruktiv diskussion är att föredra.Vill du diskutera detta vidare med mig så kan vi ta det personligt tycker jag,i stället för att förstöra stämmningen på forumet…
MVH
Lena1
#58 Varför gör du inte det då? Du har väl också PM funktion, eller?
Insider var vinklat på flera olika sätt.
- Den manipulerade bilden i en annons på blocket. (Fotografen undersöker just nu möjligheten till en anmälan) Där man hänvisade till vad som skrevs på kattforum.nu, om man går in och läser den tråden på kattforumet så innehåller 98% kritik mot annonsen på ett eller annat sätt, volket det ljögs om.
- Man visar upp en smutsig perser med tydlig ögoninfektion där ägaren sitter och petar katten i ögonen med sina fingrar.
- Man gör ett reportage hemma hos en uppfödare av Sphynxkatter och ljuger för henne om anledningen till reportaget. (hon undersöker också möjligheten till anmälan)
- Att en katt som lämnas utan tillsyn när oljepannan har rasat dör, det är inte otroligt, men jag kan komma på att antal sällskapsdjur som skulle ha dött om de råkat ut för samma sak. Dessutom redovisades ingen undersökning av dödsorsaken på katten.
Påhopp har skett så till den milda grad att sajtvärden för perser överväger att hoppa av och annonserar på värdsajten efter någon som kan ta över.
Jag avslutar nu för gått denna diskussion. Det är inte roligt att försöka hundrafemtiotolv gånger förklara för döva öron. Men det är många på iFokus som jag inte kommer att lita på efter detta. Fast de allra flesta har varit förstående, ifrågasättande på rätt sätt och tagit till sig informationen.
Jag har läst om den sajt värden redan, nu var det dig jag bad att höra av dig personligt, men vill du inte det så är det upp till dig.
Angående vinklat eller ej så står jag kvar vid det jag skrev ovan, att ALLT kan inte vara ljug och vinklat, och det är min åsikt! som jag framför utan att vara otrevlig för det…
MVh Lena

Jag låser tråden nu. Fler kommentarer till varandra får göras genom PM.
Mvh
KerstinP