Vilken hund passar de?
Hej!
Det är så att min kusin och hennes mamma bor i en lägenhet med sin Bichon Havanais.
Hunden Mio verkar ha blivit lite deppig och de funderar på att köpa en till hund.
Båda 2 är inne på en till hund och min kusin på 10 år tar också mycket hand om hunden och de vet självklart vad som innebär med hund.
Min moster är hemma mycket och arbetslös så hon har mycket tid med hundarna.
Vill ha lite tips på vad för hund som passar bra som sällskap till Mio.
Mio är en havanais på 2 år.
Lina min kusin vill gärna ha en aussie men de har kommit fram till att de kan bli väldigt vaktiga om man itne går kurs med de och så och så är det ju väldigt svårt att hitta bra uppfödare.
Fick svar från uppfödare att de lätt blir vaktiga och måste gå massa kurser för att vara en bra hund.
Och är en brukshund som schäfer.
Men här har ni en liten mall på vad för hund de har önskningar om:
Pälsen: mellan men inte jobbig pälsvård då de har fullt upp med mios päls.
Färg: Lina älskar färgen blue merle men tyvärr finns den väl bara på aussie men om det finns en liknande färg som de skulle tycka om.
Egenltligen har de väl ingen färgönskan.
Mellanhund
Intressen: Lina vill gärna hålla på med agilty och freestyle låter kul.
Som sagt vill de gärna ha tips och bilder om ni har.
Mvh Johanna
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Shetland Sheepdog!
Ingen krävande pälsvård.
Medel storlek.
Agility och freestyle passar som handen i handsken.
Samt, den finns blue merle färgad :)

Tyvärr vill de inte ha en shelti…
Rest in peace Valkyrie!

Varför inte? Tycker den passar in på alla kriterier dom hade.
Annars kanske någon Corgi, finns också i bluemerle.
Andra förslag kan ju vara
Keeshond, Papillon, Lancashire Heeler, Schipperke.. eller någon lapphund?

Jag vet inte varför de inte vill ha en sheltie men de vill bara inte det :)
Corgi gillade Lina men tyckte de var lite för små.
Rest in peace Valkyrie!

stor hund i liten förpackning ;)
Vet du ungefär vilken storlek dom vill ha?

Mellan, de vill ha en som är som en pointer men somsagt var ju en corgi för liten.
Aussie är ju perfekt i storlek för de.
Rest in peace Valkyrie!

En Collie?
Finns ju Blue Merle, otroligt vackra är dom :) och inte helt olik Aussie, bara inte lika krävande och skarp.

Tyvärr faller inte de dem i smaken heller…
Men om vi struntar i färgen då, vad finns det för bra agilityhundar som är lugna och bra i sällskap?
Vad tycker ni om nova scotia duck tolling retriever?
Rest in peace Valkyrie!

Båda 2 vill väldigt gärna ha en tollare, men är de bra på agility?
Rest in peace Valkyrie!

Tollaren sägs ju vara retrivierns svar på border collie.
samarbetsvillig, pigg och alert men kräver sin ägare.
I rätt händer där den får sin stimulans och aktivering är den en helt underbar familjehund!
Skulle också säga collie - långhårig då.

De gillar tollare då hennes pappa håller på lite med jakt och Lina vill hålla på med agility.
Rest in peace Valkyrie!

Är det fågeljakt han håller på med?
Agility tror jag tollare faktiskt skulle funka i. Lättlärda och smidiga är dom, så varför inte?
#13 Tollare funkar ju säkert.. De är ju mindre, lätta hundar.

Tror ni de jagar ripa?
Rest in peace Valkyrie!
#16 De jagar väl det de är tränade till..

Tänkte eftersom min moster sa att de jagar i vatten.
Rest in peace Valkyrie!

Tollare jagar i vatten, ja. Är väll ankor och änder som gäller.
Är ingen expert på fåglar, men Ripa är väll någon slags skogsfågel? Isåfall skulle nog någon Setter passa bättre.
#18 Njae, de jagar inte i vatten. De apporterar i vatten de som jägaren skjutit. Så de jagar inte på¨samma sätt som man gör med t.ex. en stötande hund..
De är vattenapportörer.
Nova Scotia Duck Tollig Retrivier (stava?)
Namnet säger en hel del 
Håller med #19 Setter verkar vara ett bättre val än en tollare. I alla fall om Ripa är det enda han jagar?

Var det jag menade ;)
Och här kommer tollarfantasten! 
Tollaren är en vattenapporterande hund, den apporterar alltså bytet till sin förare. Det är också det den är avlad för. Tollare har också en speciell teknik som kallas tolling. <-- varav dess namn.
Men tollaren är också en sk allroundhund, och har visat sig vara framgångrik i agility, freestyle, flyball osv. En tollare är med på nästan allt - bara den får göra någonting!
Det är en mycket aktiv hund som behöver både psykisk och fysisk stimulans varje dag. En tollare i rätt händer är en underbar hund, men i fel händer - hemsk. Många kan tyvärr ge sig in på denna ras utan att riktigt veta vad de ger sig in på. P.g.a utseendet.
Det är mycket hund i en söt, röd, liten förpackning! 
Läs gärna mer på tollarklubbens hemsida. Underfliken "rasen" står mycket om just tollaren, finns även en "frågor och svar" sida.
Kika runt lite, vetja!
Svårigheten med tollare är väl just att som jakthundar är det svårt att få tag på bra exemplar, det är tyvärr inte många med jaktmeriter och inte heller många som avlas åt det hållet och då kan det bli mer en chansning än ett säkert val om man vill ha en individ som är lämplig för jakt.
Åt andra hållet finns det mycket rädslor hos vissa, lite lätt nervösa och kan också ha mer än lätt för stress vilket skapar ett ständigt pipande och gnällande och en stressad hund arbetar inte bra i varken agility eller freestyle eller någon annanstans i vardagen.
En tollare kräver mycket för att få ett bra liv. Jag skulle vilja ställa dem tillsammans med aussien, de är på ungefär samma nivå (bara fördelat på lite olika håll).

Vet inte riktigt hur mycket han jagar, ska fråga de.
Men eftersom de främst vill ha som sällskap och agility passar nog tollare bra med mycket aktiviering.
Rest in peace Valkyrie!
#25 Och nu kommer surkärringen fram, men alltså… varför skaffa jakthund när man inte ska använda den till dess ursprungliga syfte?
Visst, den individen KANSKE klarar sig, men det gör också att gott avelsmaterial kan gå förlorat och snart har vi inga apporteringsdugliga tollare kvar!
Men visst, ta död på rasen för er egen skull bara, kör hårt…
Som jag försökt förklara tror jag INTE att en tollare är rätt ALLS. De HAR stora problem med den psykiska biten, det kan lätt bli en piphund som stressar vid minsta lilla. Det kan också bli en med mycket rädslor och faller det sig på ljud blir det bra mycket värre med en rädd tollare som står och skriker i lägenheten än en aussie som vaktar.
Det finns HUNDRATALS raser som skulle passa bättre!

De vill ha en snabb och smidig hund och för de verkar tollare vara perfekt.
De tycker bara det skulle vara kul om hennes pappa kunde börja jaga ripa igen men det är nog inget krav.
Det är väl svårt att hitta en hund som kör både agility och ripa…
Rest in peace Valkyrie!

#26, agreed.
Tänkte också på Sheltie, synd att dom inte gillade rasen. Den är väl annars ganska perfekt som agility/freestylehund :) Jag har Corgi och är helt frälst. Hon är världens gladaste och roligaste hund! Men dom kommer ju inte upp i samma fart som tex. en Sheltie, så vill man verkligen vinna i agility så kanske man ska kolla efter annan ras..
#27 Utöver den del att det ÄR en jakthund, det är en apportör och att de tollar och att den troligen inte kommer få något utav det.
Det finns hundratals andra raser som är snabba och smidiga och passar för agility.
Agility är en fartfylld sport och med så känsliga individer som finns i rasen riskerar man att få en supernervös hund som inte går att ha på plan.
Näe, snälla söta rara. LÅT BLI att förstöra rasen! Det är ren och skär egosim att ta en hund av en ras och inte använda den till rätt syfte. Det stärker inte rasen alls utan leder den bara ett steg närmare döden.
Snabba och smidiga hundar för agility finns det maaassor av! Och har man inte VM som mål så blir de ännu fler.
#29 Fast, man kan utan tvekan vinna med en corgi också! Visst, farten är inte den samma men det hänger mer på HANDLINGEN och hur hunden tar sig över hinderna är FARTEN. Det är först när några med samma handling och samma teknik ställs mot varandra som farten har någon avgörande betydelse rent sådär.
En snabb hund kan även vara till ens nackdel - är man inte snabb och rutinerad som förare så kan hunden lätt springa ur hand och då blir det disk.

Tror faktiskt Tollare verkar vara en bra hund för de eftersom de färmst vill hålla på med agility.
30# Finns många som kör agility med sina tollare, har du änns haft tollare någon gång? Vet flera som har tollare och de är inte alls nervösa av sig.
Såklart vissa nog är nervösare än andra men så är det u med alla hundar ? golden retrivet tex kan ju också vara nervösa…
Rest in peace Valkyrie!
#32 Och vill man främst hålla på med agility så finns det hundratals raser som passar bättre än en JAKTHUND. Vilken del är det som är svår att förstå?
Att folk köper hundar av jakttyp för att sedan använda det till något helt annat är rent skamligt. Det är det som tar död på våra raser! Se bara hur det har gått för alla de uppdelade raser vi har - schäfern, labben, golden…
Jag säger inte att man inte ska köra agility med en tollare, jag har själv labbar och kör agility på hobbynivå med planer om tävlan till våren och lydnad där planen är att tävla redan i höst. Skillnaden där är att jag även använder mina till det de ska användas till, jag ser till att tillgodose deras behov och att om möjligt starta på jaktprov så att uppfödarna ser att de lyckats med sin avel och skulle det behövas så finns mina hundar för fortsatt avel. Och SÅ bevarar man en ras!
Bryr man sig de minsta lilla om rasen så ser man också till att använda den till dess ursprungssyfte.
Och nej, det är inte så med alla hundar. Jag talar om vad tollaren tyvärr har medfött i somliga linjer. Tråkigt men sant. Du kan mycket väl ha haft tur och inte träffat på någon, men det finns och det är inte kul alls.
Herregud människa, låt bli jakthundarna!
Men herregud så ni skriver till varann!! Det är ju inte ens hon som ska ha hunden.
Och jag förstår faktiskt inte hon sa att dom ska använda hunden till jakt på ripa och agility. Det är väl perfekt!? Det är ju precis som du sjläv gör? Varför får inte dom ?

Håller med tsset, låt jakthundar vara jakthundar! Och om pappan eventuellt vill jaga en fågel som tollare inte jagar så passar ju inte rasen där heller? Du ska ha en tex vorsther, weimaraner eller dylikt om du ska jaga ripa! Men ska dom inte jaga välj så ska dom heller inte välja en jaktras! Fast det gäller även vallhundar anser jag, köp inte en border collie om du inte tänkt valla!
Jag tycker du ska be dom tänka igenom och skriva en lista över vad dom ska ha hunden till och sen utgå från det! Det finns inga hundar som är framavlade för agility! (än…) Ett smart drag kan ju vara att gå på agility tävlingar och se hur hundarna fungerar i sporten. Men tänk på att bara för att en ras verkar perfekt för ett ändamål betyder det inte att valpen man får hem passar till detta!
#34 Nej, det som är sagt är att de ska ha en hund som är bra för sällskap och agility och att det KANSKE kan bli lite jakt med pappan. Och där är det inte ens klart vilken typ av jakt det handlar om. Är det inte apportering som är tanken kan han lika gärna ta med sig havanaisen.
Kanske är inte tillräckligt för en jakthund. Det ska ingå, i mitt tycke. Ska man främst skaffa hund för agilityn och jaktbiten är osäker gör man bäst i att skaffa sig en hund som är anpassad för det man faktiskt KAN utlova. DÄR är skillnaden.
Det handlar inte om en individ utan rasen i sig. Används inte hundarna till det de ska kommer det bra avelsmaterialet försvinna och så också rasen.
Okej det är jag som ska ha hunden. Men jag har viljat hålla på med agility sedan jag var 7 år eller nåt sånt. Jag skullle vilja ha hunden till agility och jag skulle vilja testa lite freestyle också. Men att den ska vara jakthund är inte så stort krav. Jag tycker bara att det skulle vara kul om pappa började jaga ripa igen. En zetter skulle jag kunna tänka mig men mamma sätter typ stopp på allt.
Min blogg hittar ni här
#37 Vad vill din mamma ha för hund? För i slutändan, sålänge du inte är myndig/ fortfarande bor hemma så är det din mamma som bestämmer om och när det blir en hund, och därmed vilken ras..

39# Men ni kommer ju bestämma ras tillsammans och så, det finns bara vissa raser Maggan helt enkelt inte gillar :P
Men Tollare gillar ni ju båda 2.
Rest in peace Valkyrie!

Hon kanske tycker det räcker med en hund? Kan du inte köra agility och freestyle med den hund ni redan har?
#37 Vad för raser har du funderat över tidigare? Det finns mängder med raser som passar för agility och freestyle, som dessutom är lätta i vardagen och inte behöver något extra för att må bra.
chinese crested, cavalier king charles spaniel, king charles spaniel, kromfohrländer och Pudel är raser i sällskapsgruppen som är hyfsat stora och smidiga hundar. Det kanske kan finnas något av intresse där?

41# Nej, båda vill ha hund eftersom Mio är deppig och därför ska de köpa en till sällskap främst.
Mio gillar inte agility och är främst en liten kelig hund och hon är inte så intresserad av sånt.
De har diskuterat tillsammans, Lina tjatar int efter hund.
Rest in peace Valkyrie!
#41 Mio är så himla lat, min morfar brukar ta hand om henne. Mamma brukar säga att hon är Ferdinand. När jag eller mamma är ute med henne så kan hon plötsligt vara borta då har hon satt sig och lukta på blommorna. Men hon har ju kunnat hoppa också. men då har jag gjort en gång så hon har som inget annat val.
Min blogg hittar ni här
#44 Ni har ju mellapudel/kung(stor)pudel. De är ju rätt stora hundar och passar till det mesta förutom jakten..(?)
Är inte så hemma på Pudel + jakt..
Jakten var inget krav, men vill din pappa ha en hund så bör han nog tänka ut en själv om han vill jaga med den.
En jakthund behöver jakt, och personligen tycker jag inte att en jakthund ska vara sällskap i första hand, och sen jakthund då och då.

45# Jag förstår att man inte ska ha en jakthund till sällskap endast men nu gällde det i så fall om Göran jagar med hunden :)
Rest in peace Valkyrie!
#46 Skaffa då en jakthund som är i huvudsak jakthund, sallskap får ju den andra hunden oavsett.. Agility kan den ju hålla på med på fritiden..
Ska han inte jaga helhjärtat med hunden, köp då en annan ras, som inte är jaktras.
#45 Mamma vill inte ha Pudel. Jag vet att pappa vill börja jaga igen men han säger inte det. Det hade ju varit bra att ha allt i ett: Agility, freestyle och jakt men det går nog inte att få. Men jag vet en som använder pointer till agility och ändå jagar. Och vi vill helst ha en hund och inte två.
Min blogg hittar ni här
#48 Tycker det hela verkar lite luddigt. Din mamma säger inget, och din pappa säger inget.. Är det verkligen igenomtänkt?
Kanske bli dagmatte istället?

49# Alla vill ha en till hund men de vet bara inte vad de vill ha.
Rest in peace Valkyrie!

Och de brukar visst prata om hundar. Fast Linas föäldrar bor på olika ställen.
Rest in peace Valkyrie!
#50 Det låter bara som att varken mamman eller pappan är speciellt engagerade i hundköpet. Baserat på vad som är skrivet i tråden.
# 49 Mina föräldrar är faktiskt ganska smarta. Dom vill inte börja prata för mycket om det. För då kan det bli så att vi pratar jättemycket om det och sen helt plötsligt blir det ingenting av det. Dom vill inte göra mig ledsen. Innan mamma fick ett mejl av en aussie uppfödare så pratade vi mycket om aussien att det verkade vara en bra hund. Jag pratade precis med min pappa och han så att om han hittar rätt ras så kanske vi skaffar en jakthund. Men jag får ju vara glad över att ha hund man kan ju te.x bara träna i trädgården.
Min blogg hittar ni här

Lina- jag tycker faktiskt maggan pratar mycket om en till hund och engagerad.
Nyligen pratade ni om cocker spaniel, vad tycker ni om det nu då? :)
Rest in peace Valkyrie!

55# Alla tycker olika. Hon tycker kanske inte om utseendet eller deras personlighet.
Rest in peace Valkyrie!

En mops då? :)
Rest in peace Valkyrie!
#61 Kolla igenom sällskapsgruppen och kolla vilka hundar som passar in i storleken..
Asså vill ni ha en tollare är t.o.m borde collie bättre, dem är bättre på fresstyle och agillity och det handlar på individ (precis som med tollare) om dem kan funka i jakt.
Men dessa raser kräver hemskt med motion, aktivering och träning, speciellt på det område dem är avlade till, för att vara nöjda och trevliga hundar.
Okej, jag måste hålla med tsset i denna tråd. I vad hon har sagt. Tollaren verkar inte vara någonting för er. Tänk vad tråkigt det är att sitta där med en helt fel hund för er familj. Det skulle vara en riktigt nedslag.
Aussien anser jag för skarp för er på många sätt. Att främst köpa både Aussie och Tollare som sällskap för en annan hund? Nej.
Det är hårt arbetade raser, och sällskapet ska alltså inte komma först när man talar om dem.
Ni kanske måste prioritera? En lika snygg hund som Aussien eller Tollaren - men ändock helt koko i huvudet för att den inte får vad den behöver?
Eller kanske inte en hund åt det hållet utseendemässigt - men helt nöjd och underbar i psyket?
Ska man inte valla med en sådan präglad vallhund som BC så skaffar man inte BC. Finns HUNDRATALS andra raser att välja på, varför just BC?

64# Men med aussien tänkte de i så fall aktivera väldigt mycket, hunden ska ju inte vara endast till sällskap för det är mest agility och freestyle.
En aussie passar lika bra till agility.
Finns många som avlar aussie till agility.
Rest in peace Valkyrie!

68# Ja då skulle det ju egentligen inte spela större roll men nu är det ju så att ni vill ha en hund som ger bra sällskap och bra på agility.
Aussie är ju bra på agility och även BC men de är otroligt krävande och vet att Maggan inte gillar den rasen.
Men tollare gillar ni båda som ni kan jaga och träna lite agility med.
Rest in peace Valkyrie!

En aussie är skarp och har både vall och vakt i sig, och kräver en himla massa stimulans. Bara agility hjälper inte en aussie.
Tycker det mesta som kan sägas har sagts.
Ni/du verkar ju inte ens lyssna på råden ni/du får?
#65 ska man inte valla ska man inte ha en BC, ska man inte apportera ska man inte ha en Tollare.
Kan man skaffa Tollare utan apporteringen kan dem lika gärna ta en BC utan att valla, vad är det för skillnad liksom? Ingen av dem får göra det dem borde, men BC kommer vara bättre i agillityn och fresstylen.

70# Såklart vi lyssnar? varför skulle vi annars göra denna tråd?
Men inga av dessa tips vi fått har dock inte varit något som vi blivit intresserad.
Vi har ju funderat på vissa raser.
Rest in peace Valkyrie!

Vad än råden säger kommer ni tillbaka till Aussie, som om ni inte förstår att för tilflället verkar det inte vara en passande ras.
Vad är det för andra raser ni funderat på?
# 31 Ja, klart man kan vinna och i alla fall min Corgi ser ju sån glädje i att träna så det är superkul att träna agility med henne! Och hon är faktiskt mycket smidigare än vad hon ser ut. Corgin är ju också väldigt följsam. Jag har bara fått för mig att folk som satsar (och vinner) på agility ofta har snabbare hundar som Sheltie och liknande. Själv köpte jag Corgi för att den passar till det mesta på hobbynivå och är väldigt trevliga hundar att ha att göra med. Och som sagt, det är verkligen hundar med humor! Ingen av hundarna jag har haft förut har vart så roliga och glada som Humla.
Nu vill TS ha en större hund dock, så det är ju ganska irrelevant :)

73# Tror de förstår själva vilka som är passande och finns kunnigare människor att lyssna på ang det.
Men annars har de väl funderat på Tollare, aussie, cocker spaniel och några fler. Men det betyder ju inte att de ska skaffa det?
De undrar vad ni har förslag för hundar och bara för att ni säger det betyder ju inte det att det är ett bra föslag.
De funderar fortfarande.
Rest in peace Valkyrie!
#72 vilka raser har ni funderat på? Och vad har ni för krav?

Tycker cocker spaniel skulle passa bra, vad är det som gör att dom inte bestämmer sig för en sådan?
Tycker alla förslag och råd är bra, men får bara uppfattningen att ni ignorerar det totalt och verkar ändå ha bestämt er för aussie helt och hållet, för att ni har hört att den är bra på agility + ni gillar den utseéndemässigt.
I tråden har nämnts många raser som passar mycket bättre.

77# De är inte inne på aussie att köpa nu tror jag, de gillar annars rasen men tror inte det blir att köpa en.
72# fortfarande är det inte jag som ska ha hunden…
74# Å det verkar vara en väldigt fin ras, ska prata med henne om det :) Lina tyckte den var väldigt fin eftersom den fanns i blue merle men dock kanske lite liten.
Men passar den bra till agility?
Rest in peace Valkyrie!
Kanske springel spaniel kan passa? Eller stabyhound?

Vad tycker ni om dessa raser? Varför/varför inte?
Grand griffon vendéen
Otterhound
Catahoula leopard dog
**Patterdalterrier
Nihon TeriaField spaniel
Portugisisk pointer
Neopolitansk mastiff
Bordeaux dogg
Boxer
Bullboxer
Thai ridgeback
**
Rest in peace Valkyrie!

79# de har haft springer förut så de tycker nog om den men vet nt om den är så passande :)
Rest in peace Valkyrie!
# 78 Min Corgi tycker att det är jätteroligt med agility! Och ja, jag tycker att hon är duktig. Min uppfattning av rasen är att dom oftast är väldigt arbetsvilliga och lättmotiverade men inte på ett "workoholic-vis".
Cardigan Commentary International
Länken ovan är till min favoritsida om Corgis, där går att läsa allt möjligt om dom och dessutom kolla på massor av bilder på Corgis på deras beskrivning av standarden. Dock är den på engelska.

4# Lite kul att ni inte rekommenderar Tollare men Lapphund rekommenderar ni…
Rest in peace Valkyrie!

#83 - lapphunden, jag syftade på finsk lapphund, är en lugn trogen och samarbetsvillig ras som inte alls kräver lika mycket som en tollare.
Nöjer sig med promenader, agility och små hjärngympa-övningar. I början var den ju renvallare men nu är majoriteten klart sällskapshund.
#84 Cockern är aktiv, perfekt för sällskap och agility. Läs på om den, tror definitivt att den skulle passa er bättre.

84# Men maggan älskar väl cocker spaniel? :)
Rest in peace Valkyrie!
Anser du det är rätt att skaffa en jaktlabbe utan att använda den till jakt också kanske? 
Det är i princip så jag ser det. BC är nog den ultimata vallhunden. Visst finns det ju de som inte vallar, men inget garanterat. Och så finns det ju massor med andra raser som skulle passa just denna familj bättre.
Vad kul! Heja, heja! 

88# vad kul, det har ni ju haft förut också :)
Rest in peace Valkyrie!