När hundar bajsar
Jämt när min hund gör sina behov tittar hon konstigt på mig och ser ut som om hon tycker jag är obehaglig. Men jag har förstått varför, jag stirrar alltid på henne när hon bajsar så jag vet när hon är klar. Har tänkt på detta på sistone och tittat på andra hundar och dem ser också nervösa ut när dem gör sina behov. (Och deras ägare tittar på dem också.)
Är detta något som vi påverkat dem då ofta folk tittar på dem utan att tänka på det eller är hunden i något underläge när den bajsar? xD
Jag har allafall slutat titta på när min hund bajsar och hon verkar inte bry sig så mkt nu längre, någon annan som funderat på detta eller är det bara jag? xD
Jag vet inte, men du kan faktiskt ha en poäng där, haha.!

Skulle du själv vilja ha någon som står och stirrar då du ska bajsa?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med Anne! Klart hon tittar på dig konstigt om du stirrar på henne när hon sitter och skiter, du märker väl när hon börjar röra sig och är klar?
/Christine

Jag undrar en sak om min hund när han bajsar.. han smyger liksom fram när han bajsar om det är ovanligt han gjorde inte så när han var valp men kanske 3 år tillbaka har han gjort så
#2 Haha självklart inte men jag trodde inte att hundar skulle bry sig så mycket då våra hundar jämt springer in i rumpan på ngn annan när den bajsar.
#3 Jo det gör jag, men jag är ingen stel robot som aldrig tittar på min hund vad hon gör? :o

Jag kollar aldrig när mina hundar bajsar, eller kissar för den delen.
Jag stannar också och inväntar medans dom utför sina behov, vill inte "stressa" utan låta dom ta den tid dom behöver.
Jag tänker precis som AnneN, vill inte att ngn tittar när jag bajsar så varför skulle hundarna vilja det? x'D
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Jag har precis slutat med det, jag har aldrig tänkt på hur hon tittar konstigt på mig xD Fast ibland mitt i rask promenad kan hon sätta sig snabbt och plötsligt börja bajsa utan att jag märker av det så jag bruka titta på hennes rumpa när hon går eftersom man ser när hon är skitig nödig .. lite privat information om min hund här på nätet jaa :o

Håller med AnneN, ingen vill väl att någon annan ska stå och titta på när man uträttar sina behov så varför skulle våra fyrbenta vänner tycka om det?
Jag vet inte, men jag tror nog att hunden känner sig i underläge då den kissar/bajsar och man dessutom står och stirrar på den.
Prova att stirra på hunden utan att den kissar/bajsar så tror jag nog du får en liknande effekt.

Ditt antagande är rätt, din hund tycker troligvis att det är obehagligt när du glor på henne när hon bajsar. 
Mvh Ellenfyrkant

Jag tror inte på att hundar tycker det är obehagligt, dom har inte samma tänkesätt som vi, mina hundar skiter i om jag står och kollar på dom när dom bajsar :P
Min brukar vilja springa bort och gömma sig och bajsa :D
Tänker hundar verkligen "Shit, nu tittar hon på mig när jag bajsar.. Fan vad obehagligt/pinsamt!" ?
Jag har inte direkt märkt att min hund ser nervös ut. Jag står inte och stirrar på honom när han bajsar utan beter mig lika naturligt som alltid, men visst kan han titta upp på mig då och då med lite underlig blick? Men om han känner något speciellt för att jag tittar kan jag inte svara på :P Låter underligt..
Bara tankar, inget jag kan svara på..
Min hund kolla också konstigt på mig när han bajsar :p Ibland sitter han så roligt så jag skrattar och då kollar han på mig och det ser ut som att han skäms ;)
Men jag brukar för det mesta vända mig om och inte kolla på honom.
Jag brukar vända mig bort om min hund bajar när hon sitter i koppel.

Jag själv tror inte att hundar skäms för att man tittar på dom när odm bajsar, det är bara våra tankar och vi tror att hunden tänker så. Tror inte dom tänker om ngn annan bajsar " Nej jag måste kolla bort annars blir det pinsamt för den andra" så varför skulle dom tycka att det är pinsamt eller skäms om vi kollar på dom? :) Men det är min åsikt :)
Hundar är inte människor, alltså - de tycker inte att det är obehagligt när du tittar på dem då de bajsar. De tänker inte som vi!
Däremot har jag också sett att hundar har reagerat som du beskriver då man tittar på dem, jag tror dock inte att det är av orsaken att de "inte gillar att vi tittar på dem då de skiter" ;) .

#16 det kanske är så att dom bara har den blicken då dom bajsar ;) För vi vet ju inte hur dom ser ut när vi inte kollar på dom :p

Jag tycker också min hund ser olycklig och nervös ut när hon bajsar. Men jag tolkar det som att hon känner sig utsatt och vill ha koll på omgivningen.
För övrigt gäller det att titta nog när det är höst och löv, annars hittar jag det inte och kan inte ta upp det. Tror inte att hunden ogillar att man tittar på den, möjligen om man tittar den i ögonen. Men det är inte den delen av hunden jag tittar på. 
# haha, ja så är det nog säkert.
Blir det ljud när ett träd faller om ingen finns där att höra det falla…Ungefär samma :D