Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4329 ggr
ChristineL
0

Ang. förhudsrens

Lille killen vi har här hemma, nu 7.5 månad, droppar lite gul vätska från snoppen, inte så att det rinner från honom men det kommer ut nånting iaf, ibland mer ibland mindre. Vad är det för någonting? Jag har funderat på om det är därför man ska använda förhudsrens? Kan man spola rent med koksaltlösning istället? Hur gör man och hur länge ska det behandlas? Måste jag söka veterinär? Vad har ni för erfarenheter kring detta? Känns ju inte som det roligaste man måste göra men hellre bli av med så fort som möjligt än att det blir nåt strul med det.

[ElisiaJohansson]
0

Tror inte du behöver vet. Men de finns medel på apoteket. Använder det till min gosse. Vet inte om de går att använda koksalt.

Tindrans
0

Min hund jag hade för ett par år sen hade samma problem i ungefär samma ålder. Jag var hos veterinären för det och dom sa åt mig att skölja med koksaltlösning. Man skulle lixom spruta in det under förhuden och "hålla för" så det inte rinner ut på en gång och "gnugga" lite på utsidan och sedan tömma ut det på tex papper. Han blev bättre av detta men veterinären sa att man inte fick rengöra för lång tid i rad eller för ofta (kommer inte ihåg exakt tid) för då stör man den tidigare balansen. Hoppas det hjälper dig lite..

[ElisiaJohansson]
0

#2 jaså, de funkar med koksalt, de ska man ju testa då.

Nikkis
0

De flesta(alla..) hanhundar har sekret, precis som många män.

Men börjar det bli Kleggigt (och/eller illaluktande) sekret som "täpper till" förhuden så bör det rengöras.

Du kan ta vanligt koksalt och "öppna" förhuden, droppa in lite koksalt och sedan "stänga" förhuden och massera koksaltet innanför.
Sedan släpper du bara och överskottet rinner ut av sig självt, hunden kommer säkerligen slicka sig ren då också.

Men JAG går dock inte och pillar för mkt på mina hanars könsorgan, sålänge det är fint sekret och det ser OK ut med förhuden så låter jag det vara, dom rengör det så fint själva.

ChristineL
0

Tack för tipsen! Min sambo vill absolut inte göra nånting utan att prata med vet iaf så han får i uppdrag att ringa dom imorron, tok-karl :P Men luktar illa tror jag inte att det gör, men det är geggigt, ser nästan ut som var…