Kliar på öronen ofta?
Har en toypudel på 9veckor som kliar sig väldigt mycket på öronen, vad kan det bero på? :S
kolla om han har öronskabb?? min hund kliade sig jättemycket innan ( mellanpudel) och han hade öronskabb..
Hur ser öronskab ut. JAg har tittat i öronen ordentligt men kan inte hitta något, allt ser normalt ut?
#2 det är typ, mörkt "kladd" i ingången på örat . kliad hunden hårt eller löst och på just örat eller omkring örat??
Om man tar ett förstoringsglas så kan man se skabben, de är små och vita. Ofta får en skabb drabbad hund också öroninflammation, detta kan ses som en mörkt "klegg" i örat, samt så brukar det luckta annorlunda också.
Det finns ju även rävskabb som brukar angripa öronen, man kan testa att ta öronlappen mellan tummen och pekfingret och massera lite. Rävskabben brukar göra så att det känns som små knottror på öronlappen samt så får du oftast en reaktion från hunden att den börjar klia sig. Bästa sättet att få reda på om det är skabb är ju givetvis att låta en veterinär få titta på hunden.
Kliandet kan ju även bero på att den har fått in något litet som skaver i örat 
#3 Inget kladd finns i örongången. Han kliar liksom inte i örat direkt, utan på utsidan av örat, vi trodde han hade fåt någon fästing först men det har han inte fått. Han har nu kliat i 1vecka, kanske mer men har haft honom i 1vecka och under den tiden har han kliat sig.
#4 Känner inget när jag känner på örat och han kliar sig inte när jag känner på det heller? :)
Har tyvär inget förstoringsglas här hemma nu, så på det sättet kan jag inte titta nu.
är det torrt runt örat? inte skit i örat? ser huden konstig ut där han kliar? har han hår i örongången?
Du har haft valpen en vecka skriver du. Använder du halsband? Var han van vid halsband när du fick honom? Annars kan kliandet bero på det, att han är ovan vid halsbandet. Kan ju se ut som det är öronen dom kliar :)
#9 Han var inte van vid halsband när vi fick hem honom, men även utan så kliar han.
#7 det är inte tort runt örat heller.
#8 Nu har vi rengjort honom grundligt från svans till nos. Vi har tagit bort hår från öronen och sen hittade vi lite lite klet i örat som vi tog bort, så nu hoppas vi på att det var det som störde och att det går över :)

ka nhelt enkelt vara pollenallergi. Vi har två hundar som under pollensäsongen kliar mycket i öronen och runtom. Rinner ögon och näsa?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
#11 Jaha, så hundar kan få pollenallergi också, det visste jag inte :O .
Men det har iallafall blivit lite bättre nu när vi gjorde en storrengöring på honom :)