Tips på hundras?
Jag har börjat fundera lite smått på att skaffa en kompis till min lilla lhasa apso/bichon frise/dvärgpudel/shih tzu blandis och skulle vilja ha lite tips från er hundvetande människor på en passande ras åt mig :)
Freestyle och agillity är två saker som jag tycker om att hålla på med, så en liten, kvicktänkt och smidig hund skulle nog passa till mig. Dessutom är jag allergiker och kan därför bara ha hundar som inte fäller.
Har funderat lite på Lhasa apso eller Mellanpudel, som ser ut att kunna vara passande hundar till mig. Vad tror ni? :)
Keeshond som jag har låter perfekt, allergivänlig, alert, uppmärksam på ägaren osv läs mer om den. Ur mysig hund :)
#1, Keeshonds är ju för fina! Men är de verkligen allergivänliga? :o På vilket sätt? Har aldrig hört talas om det, haha.
Din hund på bilden? Superfin, verkligen :)
Japp dom är allergivänliga, de är nåt i deras päls som gör att de inte luktar hund inte ens när de blir blöta. Och pälsen torkar hur snabbt som helst och skit som fastnar ramlar bara av.
Mina syskon har svår allergi men dom klarar av honom :) Japp de är min bebis Zeazar :) Tack
#3, Hmm, det var någonting nytt! Fäller dom? :)
Någon lhasa apso eller mellanpudel ägare här på forumet? :)
Hanarna fäller 3 ggr per år och då ramlar de inte hår överallt utan håret ramlar i stora tussar. :)
Annars kanske en chinese crested? Jag har en powder puff här hemma. Visserligen har hon inte blivit vuxen än men rasen är helt underbar. Mycket smidig men samtidigt lugn :) Lättlärd och helt fantastisk. Skriv i PM om du vill veta mer.

Det är så individuellt vilka hundar som passar allergiker. Finns ingen allergivänlig ras, däremot vissa raser som VISSA allergiker tål. Har hört en del som tål whippet, medan jag får lite problem av svärmors whippet men tål mina egna golden utmärkt (jag har bara en mild allergi).
Bästa är att åka runt till uppfödare och känna efter vilket du tål. Pudel låter väl som en hund som passar dina kriterier, de verkar vara glada och fulla av energi. Välj fråne n aktiv uppfödare så är chansen större att du hittar en individ som passar dina hundplaner 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Chinese Crested är ju så underbart fina! Skickar ett PM till dig :)
När det gäller min allergi så vet jag att jag tål alla som inte fäller :) Enda gången jag känner av hund är faktiskt när de fäller, om det inte är en hund som luktar väldigt mycket hund (tex jämthund och schäfer).
Kommer helt klart att köpa från uppfödare :) Skulle vara roligt om det fanns någon pudelägare på forumet som man skulle kunna ta kontakt med?
Annars är Irish Soft Coated Wheaten Terrier en annan ras som jag är lite sugen på… :)
Coton de tulear är underbara hundar! Uppmärksamma och snabba men ändå en riktigt mysig hund
#3 Det beror ju på vad det är för typ av allergi en människa har. Man kan inte dra alla allergiker över samma kam
.
Jag har en liknande ras som är mer allergivänlig mot de som reagerar på epitelet (Hudavlagringarna). Har varit tillsammans med en allergiker och det gick bra så länge som hunden inte var blöt. Är man allergisk mot pälsen eller sekretet så är det ju en annan sak. Bästa är att hälsa på hundar man är intressedad av och se själv hur man reagerar på dom
.
Såg nu att jag skrivit en del som redan #7 har skrivit.. men men 
#10, Det är precis som du säger, det är helt olika från person till person :) Som sagt är det pälsen jag är allergisk emot (tror jag) och valpsaliv (av någon anledning?). Så hundar som fäller går tyvärr bort direkt…
Innan jag bestämmer mig för en ras kommer jag att hälsa på uppfödare eller personer med den ras jag är intresserad av :)
#10 absolut. Tog bara exempel på mina svårt allergiska syskon :) tips kan ju va att ringa uppfödare av de raser man är intresserad av och be att få hälsa på några ggr och se hur man reagerar. Eller lämna en filt som hundarna får ha, sen efter ett tag tar man hem och sover med den o se hur man reagerar :)

Valpar är ofta mer allergena än vuxna individer. Varför vet jag dock inte. Kanske har något med pälsen att göra?
Pudlarna tycker jag verkar trevliga och pigga. Däremot har jag fått uppfattningen av att det är väldigt noga att kolla upp kenneln/linjerna om man är ute efter en aktiv hund att träna med.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Pudel låter som en passande ras tkr jag. 
Mvh Ellenfyrkant
Har kollat upp mer om pudlar nu, och ju mer jag läser desto mer intresserad blir jag av rasen! Ska försöka hitta en uppfödare när mig att kontakta :)

Chihuahua :D<3
Vi har Pudel, en mellan och en liten stor :) Underbar ras så den kan jag verkligen rekomendera! Pigg och glad konstant.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Oki, aa det är dom verkligen :) men lycka till med att hitta en underbar vovve <3
#18, Det låter toppen! :D
#19, Tack så mycket :)
Yorkshireterrier? Fäller inte dem heller, passar på agilitybanan, lättlärda mm