Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2502 ggr
NaimaG
0

Vitt puder, vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och borstade Ludde nyligen och medan jag ändå kommer ihåg att fråga. Vad är det för vitt puder som kommer från hans hårbotten?

Det är alltså inte mjäll utan rent puder som gör mina kläder kritvita inklusive hans koppel och mina händer. Vad är det för något och hur får man bort det?

Borstar jag använder är karda och furminator.

AnneN
0

Om det inte är mjäll så kanske det kan vara död hud, både vi och djuren ömsar ju skinn även om det inte är på samma sätt som tex ormar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

NaimaG
0

#1 Jo men Ludde har det hela tiden. Värst är det vintertid då kan han russka på sig och det snöar från hans päls.

Denna kommentar har tagits bort.
AnneN
0

#2 Kan det vara att han har torr hud? Som du beskriver det så låter det som att han precis som jag har väldigt torr hud och det brukar bli värre av kyla.

Om det är det så kan du ge tex laxolja i maten (finns att köpa i djuraffärer) och om du duschar honom så använd speciellt schampo och balsam för hundar med torr hud.

_**/Mvh Anne

NaimaG
0

#4 Kan man inte köpa laxolja från mataffär också? Kan hans fällning blir bättre med laxolja också? Han fäller något fruktansvärt mycket hela året om.

Ska kolla efter sånt där specielt schampoo.

AnneN
0

#5 Jag har inte sett laxolja i någon vanlig mataffär, men finns det så går den säkert bra den med.

Ja för ganska många så hjälper laxoljan även mot fällning.

Vad får han för foder? Många hundar som fäller mycket och har torr hud får "fel" foder och då kan det ofta hjälpa att byta till ett bättre foder.

_**/Mvh Anne

NaimaG
0

#6 Han får Iams.

AnneN
0

#7 Ok, men testa först med laxolja och se om det hjälper.

_**/Mvh Anne

Catnap
0

Jag hade samma problem med en av våra katter och använde ett Schampo som heter Sebocalm. Då fanns det bara hos veterinären på teg, men har för mig att jag har sett det på apoteket också. Vi behandlade med det varannan månad och däremellan var katten fin i päls och hårbotten.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

NaimaG
0

#9 Finns sådant schampoo för hundar också?

Catnap
0

#10 Ja, det är både för hund och katt. Flaskan är ganska dyr, men den är otroligt dryg. Vi hade samma flaska i tre år och har kvar över halva fortfarande. Visserligen var det en katt, men den borde räcka ett bra tag på en stor hund med eftersom man inte behöver behandla så ofta.

Såg nu att det finns på apoteket, så man kan nog beställa via deras hemsida

//Angelica

NaimaG
0

#11 Har annars 500 meter till apoteket. Flört

Catnap
0

#12 Ännu bättre :)

//Angelica