Något för mig?
Goddag folket :D
Jag har funderat på att bli med hund lite längre framöver! Först ska jag skaffa jobb, lägenhet och bli stadig och stabil.
Är tjej, 20 år och går ut gymnasiet här nu snart.
Jag vill gärna läsa upp mig före jag skaffar hund och tänkte att det skulle vara hemskt jobbigt att läsa på om alla hundraser och sen bestämma mig. Hade varit skönt om man hade en liten skara att välja mellan.
Är inte det minsta insatt i hundvärlden och jag har gott om tid på mig att bli det innan det blir dags! Men tänkte att ni lite kunniga kunde hjälpa mig en bit på vägen kanske. Jag vill inte hoppa in i något senare bara för att tiden passar utan jag vill planera redan nu och om det ser bra ut för en hund i mitt liv, ta det då! :)
Vad jag söker;
En mellanstor hund.
Tid åt pälsvård och sånt spelar ingen roll. Jag tar gärna hand om min älskling hur mycket som helst <3 Förutom ev. jobb har jag inget tidskrävande intresse så jag kan ägna all min övriga tid/pengar åt hunden!
Ganska lugn hund men ändå aktiv, då jag är en lugn person själv.
Behov av motion - är lite osäker på den här punkten. Jag vet inte hur mycket motion hundar behöver. Men jag har inget körkort (än iaf) så jag kan inte köra på stora utflykter med den varenda dag. Jag går dock gärna korta och långa rundor varje dag och nån utflykt i veckan!
Jag kommer nog flytta till en lägenhet i Vellinge eller Limhamn. Jag gillar inte direkt människor och stan så jag kommer bosätta mig så nära naturen som möjligt. hehe :P
Jag älskar utseendet på border collie och finsk lapphund. Men jag är osäker på att en border collie skulle trivas med/hos mig direkt.
Har ni några tips och förslag? Tik eller hane? :*:*

Hej! Jag tror att en cocker kan vara en lämplig hund åt dig. Den kräver en del pälsvård dock om man inte rakar av allt, men det skulle jag inte rekomendera då detta skulle se lite lustigt ut :P*
Cockern är glad och positiv til ldet mesta och inte så dominant.
Läs mer om dem på www.ssrk.se
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
#1 Nu vet jag inte hur den engelska är med Amrisen är enligt mig och min uppfödar kompis (föder pp Amris) ingen nybörjar hund. Har även en kompis som föder upp Boxer som haft en Amris och det blir aldrig mer en sån. Så dom kan vara ganska vassa.
Jag funderar på mellanpudel eller eventuellt storpudel, men dom behöver ganska mycket aktivering. Whippet kanske skulle fungera? Eller en golden?
#1 Den sidan var hemsk! Crashade min webläsare xD Men ska kolla upp det! Tack! :)
#2 Ska kolla upp det, tack för tipset :) En golden hade vi dock i familjen för nåt år sen så det blir ingen sån. Han var visserligen inte riktigt stabil i psyket tror jag men det känns fel på något sätt att skaffa en golden.
cavalier tror jag är en ras som passar dig snälla bra liten smidig hund som passar i många olika hem.
Du vill allså ha en mellanstor hund men inte så aktiv?
Aktiv kan den vara men ändå lugn. Vill inte ha en stirrig och alltför uppspelt hund :)
Edit:
Sen tänkte jag det här med aktiv.. t.ex. att en border collie vill valla. Det har jag ingen möjlighet till.

Kromfohrländer eller Eurasier kanske? Jag har träffat båda och de verkar vara trevlig och lagom aktiva hundar :)
Vid limhamn finns det ju jättebra ställen att promenera med hundar. T.ex den stora hundrastplatsen, stranden, limhamnsfältet och sibbarp (speciellt bra om man kan ha hunden lös:) Limhamn ligger ju också nära Malmö brukshundsklubb om man är intresserad av det!
Lycka till!
Eurasier tänker jag också. Då en tik då det skall vara stor skillnad på tik och hane.
Men får jag fråga varför storleken på hund är så viktig för dig?
Att vara aktiv handlar ju inte bara om promenader, en hund behöver ju både motion men Väldigt viktigt också mental stimulans. Annars får man ingen lugn hund :-)
Jag vet inte varför den är så viktig, det bara känns som att det behövs en rejäl hund, men inte så stor att jag inte kan hantera den. Är ganska liten själv men jag ogillar små hundar. Jag vill ha en hund och inte en katt-hund :P
Missförstå mig inte nu men det är så det känns bara och jag är helt ärlig nu och pratar från mitt hjärta bara.
Motion.. vad tänker du på då? Jag delar upp det såhär;
1. Kisspromenader, små korta emellanåt
2. Långpromenader
3. Bus och lek, spring i vatten och apportera osv lång stund -
4. "utflykt-aktigt" - Åka till skogen och gå omkring osv.
Det skulle jag kunna göra, men grejer som att valla får, fånga fåglar eller andra såna grejer vill jag inte behöva ordna.
Hahaha! Är det din hund på bilden? Söt!
hahaha så underbart !! :D:D:D
Ska kolla upp om det passar mig ^^ tack!
En Lagotto:D Är lugn inne om den får tillräckligt aktivitet:)
#13 Jepp, det är min lilla Humla som sitter vackert :D
Hon är supermysig, bjuder till ordentligt när man tränar och är allmänt skoj :) Skillnaden mot min Jack Russell är enorm. Jag fattade nog inte riktigt hur mycket man får kämpa med en terrier förrän jag skaffade Humla och såg kontrasten.. Visst min jrt är väldigt lättlärd, men ser hon något lattjo på annat håll så drar hon hellre dit. Humla är mer.. familjekär kanske man kan kalla det? Är inte jätteintresserad av vad andra pysslar med utan vill ha kul med mig och dom hon känner. Lär hon känna någon så ÄLSKAR hon dom, medan min jrt kort och gott älskar alla ;)
Visst ska man välja en ras man gillar utsidan på, men mitt tips till dig är att fundera på om du vill ha en hund som är följsam och familjekär, eller om du kanske hellre har en hund som är lite mer utmaning i? När det gäller träningen tex så är det ju mer "go" i terriern än i corgin. Visst får man kämpa, men jösses så nöjd man är när terriern kommer brännandes i världens fart till en perfekt inkallning. Corgin är ju generellt lite lugnare.
Glöm inte att Xolon (Mexikansk nakenhund) finns med päls också.
Får väl föreslå mina favoriter då, Coton De Tulear och Dvärgschauzer. Mycket hund i liten kropp men som ändå inte kräver supermycket
Jag lånade en bok med en sjuhelsikes massa hundraser och jag har fått en fin liten lista nu på kandidater!
Jag har ingen dator för tillfället så jag kan inte riktigt uppdatera här men det blir nog bra! Tänkte meddela när listan blivit lite kortare! Det är en 15 hundraser som står på den nu och jag kan kanske få ner det till en handfull innan jag skriver nästa gång!
Så får ni säga vad ni tycker om det och mina motiveringar :)

Om tiden för pälsvård inte spelar någon roll kanske Irish Softcoated Wheaten Terrier skulle passa dig?
En mellanstor hund som passar till det mesta.
Läs mer på www.swtk.se
Hur lugn/aktiv hunden är högst individuellt skulle jag säga.
Sen beror det ju också på hur mycket man motionerar och stimulerar sin hund.