8 månaders tik - Risk för löp?
Skulle vara hemskt tacksam för lite råd. En väninna till min mormor har fått en allvarlig knäskada och kan inte gå ut med sina två hundar längre. Det är inte säkert att hon blir bra igen, och de som hon annars brukar lämna den lilla åttamånaders tiken till kan inte ta hand om henne just nu när det verkligen är kris.
Nu har hon ordnat så den äldre av de två hundarna får rastning och kan stanna kvar hos henne, men den lilla spralliga har fortfarande ingenstans att ta vägen.
Jag fick reda på det här igår, och vi här hemma har kommit överens att vi kan tänka oss att ta hand om henne ett tag och eventuellt ta över Tara - som hunden heter - fullt ut om allt går bra.
Vi har en hane på 8 år sedan tidigare, okastrerad - vilket såklart inte är någon hit när man tar hem en tik. Men tills vi får en tid för knipsning, tror ni att det skulle gå att ta hem lilltjejen utan att "det händer något"? Tycker så fruktansvärt synd om henne som inte får komma ut och röra på sig ordentligt, är ett riktigt litet energiknippe vi talar om.. 
/Nathalie
Det finns risk att tiken kan börja löpa, ja. Vissa kan börja redan vid 6 månaders ålder, andra först när de är över året. I regel brukar väl små hundar börja löpa tidigare oftast, men det är ju inget man ska lita på. Men kan ni ha ständig koll på dem när ni är hemma och dela på dem när de är ensamma så ska det ju kunna gå bra ändå. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Tack så jättemycket Alex! Naturligtvis skall vi hålla ett vakande öga på dem.. (Eller sex stycken i detta fallet
) Tror du att ett sånt där löpskydd skulle kunna vara en "extra" försäkring så att säga? Ibland är ju olyckan framme hur försiktig man än är.. Borde väl vara rätt svårt att få till det med "kyskhetsbältet" i vägen? *funderar*
Du bör märka när tiken börjar löpa. Känn på henne där bak varje dag så kommer du märka skillnaden när det är dags. Då hårdnar dom och svullnar. Springer oftast och pinkar väldigt ofta och liksom markerar att "här kommer jag " och jag börjar snart löpa.
Tikskydd tror jag inget på, för vill en tik bli parad så tar hon sej fram till en hane på ett allar annat sätt. Dom blir hemskt "lättfotade" vid höglöp
Och löper gör dom ju i 21 dygn. Långa dygn när man inte vill ha något löp.
Jag har tvärtom längtat efter löp här hemma. Har tingat en valp som ska heta just Tara. Och tiken började löpa i går så håll tummarna.
Lycka till med lilla Tara och dom andra hundarna.
#3, ja tänk hur olika saker man önskar ibland! 
Men då plockar vi hem det lilla busfröet och hoppas på det bästa samt en omgående kastreringstid för gubbstrutten vår.. Han har gjort vad han ska på valpproduktionsfronten redan! 
Några uppgifter på vad en knipsning kan kosta förresten? Kasterade kissen förra sommaren och då gick det på en femhundring, hur mycket kostar det för en hund på 10kg troligtvis?
#4 Några tusenlappar går det på i alla fall, sen beror det på veterinär och vart du bor. Ring och hör med dem! 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#5, det är ju helt galet så mycket det skiljer sig!!
Priserna pendlar mellan allt ifrån 1500:- till 4000:- där jag bor. Visst, det måste göras.. men fy, det märks att vissa bara är ute efter extra kosing, annars hade det inte varit så enorma prisskillnader.
Det är likadant med kostnaderna här på olika kliniker. Helt sjukt faktiskt.
#6 Kan ju ha med annat att göra också, som löner och sånt.
En som har en egen klinik kanske kan hålla priserna nere lite mer (om personen själv nöjer sig med en lägre lön), medan en större har fler löner att betala ut och måste ha högre priser, t.ex. Sen är det ju olika hyror på olika ställen och så också som självklart får inverkan på priserna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Kanske beror på vad för lokaler dom hålelr till i. Här jag bor håller vetrinären till i en gammal tegelbygnad som har varit lite allt möljigt innan. Litet samhälla. Det blir kanske billigare än att ha en nybygd vårdcentral i stan. =)
#8 & #9, naturligtvis finns det även andra faktorer som spelar roll i prissättningen, det förstår jag också - men om man jämför mellan två mycket liknande kliniker tycker jag ändå inte att skillnaderna bör vara så stora som de faktiskt är i många fall.
Men, hur som helst är huvudsaken att ens ögonsten/-ar får bra vård och hamnar hos någon som verkligen engagerar sig till 100% i vad de gör - så är det iallafall för mig och det är det enda som gör mig motiverad till att hosta upp de där extra tusenlapparna för att hamna hos just min och hundens favoritveterinär 
Kan förresten berätta att vi skall åka och hälsa på lilla Tara nu på tisdag eftermiddag, familjen och jag. Skall bli mycket spännande, hon är ju söt som socker!
Priserna kan också vara olika pga vad de gör för något i ingreppet. Så kolla upp vad de tar bort.
Rent logiskt skulle det vara billigare där endast kulorna tas bort (vilket gör att de fortfarande kan para en tik i upp till 6-8 veckor) och att det kostar mer där de öppnar och tar bort både kulor och sädesledare.
Men här kostar det 3 500 kr för kulorna medan, om jag åker hem till Enköping och tar både kulor och ledare så kostar det 2 000 kr (upp till 10 kgs hund).
Självklart kommer jag välja det andra alternativet där jag får mer för pengarna + att jag får en gratis semester hos släkten jämfört med att åka in till Karlskoga 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tiken löper drygt 10 dagar(olika för olika individer) innan hon är inne i höglöp (då hon är villig och redo att paras) vilket innebär att du har lång tid på dig att märka att hon löper!