Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4926 ggr
Linnea
0

Hund utanför affär

Nytt sätt att ha hunden utanför affären men inte lagligt än sålänge. Bra eller dåligt?

http://www.expressen.se/husdjur/1.1987882/skydda-hunden-fran-tjuvar-med-en-bur

Skynda långsamt så går det fortare.

Mischa
0

Dåligt, skulle aldrig lämna min jycke obevakad vid nån affär.

En bur tror jag blir mer tilltalande för idioter att reta/skrämma hunden när den dels inte kan fly och dels inte kan bita.

≧◔◡◔≦

Linnea
0

Jag känner också lite åt det hållet. Hunden kan fortfarande bita om man sticker in handen och det är lätt att irretera eller rentav vara elak mot den då den inte kan röra sig alls.

Varför måste man tvungen ha med hunden till affären?

ingann
0

Dåligt!

Läser man faktarutan om boxen så är det inte mycket som stämmer..

FÖRDELAR MED HUNDBOXEN:

Den förhindrar att hundar stjäls.
Det finns människor som sparkar en hund som står bunden eller kastar saker på hunden, vilket buren förhindrar.
Ingen risk för att hunden hamnar i slagsmål med andra hundar.
En bunden hund kan bita i ett trängt läge, till exempel om ett barn går fram och vill klappa - det stoppas av buren.

Det jag fetmarkerat stämmer inte om man tittar på filmen med buren..

Det går utmärkt att kasta saker genom de breda stolphålen, en liten hund kan stoppa ut huvudet/smita igenom och bli biten av grannhunden om burarna sitter i rad, vilket barn som helst kan stoppa in händerna i den buren för att klappa vilket kan bli ännu värre om hunden känner sig trängd…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[chouwa]
0

Herregud!
Vad är det för fel på vissa människor!
Jag hoppas VERKLIGEN att detta aldrig någonsin blir tillåtet!

Nikkis
0

Alltså… Jag kan faktiskt tycka att det var en jävligt smart idé! Fatta vad smidigt!
Men det är än så länge Låååångt ifrån fulländad känner jag.
För som några redan har skriv så kan folk fortfarande reta hunden i buren, kasta/peta in saker på/till den, stoppa in händer osv.

Jag hade isåfall helst sett till att buren var heltäckande, typ plexiglas med stora lufthål som i sin tur är förslutade med tätare nät.
Och kanske tillomed "mörktonade" som det är på vissa bilar, hunden kan se ut men ingen kan se in = Ingen vet om det finns en hund i buren eller ej, bortsett från de som Sett ägaren stoppa in hunden där.

Sedan blev jag lite fundersam över att man kunde fälla ihop buren när den inte används… Vad förhindrar den att göra det när hunden är instoppad? Någon låskonstruktion?

Linnea
0

Du kanske ska utveckla din idé av detta. Du kan blir rik (hihi). Nej faktisk var det ganska smart.

Nikkis
0

Hahaha jag mailade faktiskt reporten för att fråga hur jag ska komma i kontakt med dom för just det, haha.

[Hilo]
0

Skyddar inte hund från att bli skadad… Stulen ja, men inte skadad…
Varför inte lämna hunden hemma den korsta stunden, eller hos en hundvakt..
Eller som jag, om jag och killen går tillsammans väntar jag utanför med hunden.

oh-la
0

tycker det hade varit smartare med någon typ av bemannad "hundparkering". lite som garderoben på krogen :P man lämnar in hunden som sätts i någon typ av bur (som ovan) inne på ett område. för att hämta ut hunden är det en bricka som gäller. inne på området, som egentligen kan vara ett bemannat inhägnat område som inte behöver vara något vidare stort, där obehöriga inte får gå in. då håller någon koll på hunden, den kan inte bli attackerad av andra idioter och det finns ingen som behöver lämna hunden i bilen.

Nikkis
0

Men då är frågan, vart ska detta området vara någonstans?
De flesta affärer har knappast såna utrymmen.

Sedan kvarstår ju en annan faktor, och det är då kostnaderna för att få detta att gå runt.
Det måste vara ngn anställd/a som då får stå där ute X antal timmar/dag i väntan på kunder med hund - det är inte heller varje dag hundar behöver bindas utanför…
Och vad skulle det kosta för kunden att lämna sin hund där? Är alla villiga att betala X antal kronor för denna service?

Det skulle kosta OERHÖRT mkt pengar, vilket redan i sig säger att det Aldrig kommer att ske för det är en "onödig" utgift.

Då är det helt klart smidigare och kostsammare för Alla parter att istället ha funktionella burar utanför, där man dessutom får tillbaka sin peng man lagt i för att "stalla in" sin hund i.

[bebba]
0

#5 Man ser om det är en hund i eftersom nyckel saknas. Man tar ju med nyckeln som man låser upp buren med in på affären.

Linnea
0

#11 Kodlås? Då måste man känna på alla boxar och det ser ju lite misstänkt ut.

[bebba]
0

#12 smart men det går ju fortfarande

zoncar
0

har sett alldeless för många rädda hundar utanför affärer förvisso småhundar, men detta är intet annat än misshandel, fy för de som behandla ett djur så här, absolut inte O,K, jag kommer att polis anmäla  så fort jag ser!!!! från min sida nolltollerans

[Hilo]
0

#14 Om det blir lagligt - Vad finns det att anmäla?

Nikkis
0

På vilket vis är det misshandel?
Varför är det fel att sätta en hund i bur för? Eller är det bara för att det är utanför en affär eller?

ingann
0

Vore den utformad på ett sätt som håller hunden säker och att lagen skrivs om gällande just den burförvaringen så ser jag inga problem.. Men då förutsätter jag att hunden inte stängs in där under flera timmar medan ägaren shoppar loss på ett köpcenter ed… Men för en vanlig snabbhandling så, varför inte?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maja2
0

Håller med #8. Eller varför inte lära alla människor att de inte får stjäla hundar, eller gå fram till hundar som sitter utanför affärer.  Nej, det var bara ironiskt.

Karizma
0

Bur lr inte jag tar inte med mig min hund när jag handlar hon får snällt vara hemma. anser inte tryggt någ att ha hunden obevakad finns ju knäppgökar till allt.

Sotingetroll
0

#5 jag håller med dig och tycker du har en underbar ide! Jag har själv funderat på det där. Ska man handla mycket får hunden självklart stanna hemma, men springa in och köpa en mjölk eller liknande tycker jag att det kan vara toppen med en bur!

En bur som man inte kan göra illa hunden i. Det minskar ju risken att den blir skadad och sådant. Mörka glas tyckte jag också va en bra ide!

Någon smart lösning MÅSTE ju finnas, på ett eller annat sätt :p

[Underground]
0

En bra tanke som tyvärr gått lite fel Rynkar på näsan

Gerbilflicka
0

Drömmen för mig vore om de hade något ställe man kan lämna hunden INNE i affären. Typ en box i ett hörn brevid en kassa… men jag tror inte det skulle funka eftersom det troligen skulle bli problem med skällande hundar, hundar som uträttar behoven i boxarna eller folk som lämnar sin hundar där på tok för länge.

Ser tyvärr bara nackdelar med buren utanför också: Stress för hunden, risken för skador, stor chans att folk stoppar olämpliga sakerna i burarna osv. Det enda som det finns en fördel för är små hundar som ska skyddas mot att bli stulna.

Sen är det en till tanke som slog mig: Tänk om en nyckel tappas bort, eller om någon får för sig att stoppa t.ex. tuggummi i låset? Då lär det bli så lagom kul för hunden som är inlåst…

Maja2
0

Det är nog bäst ändå att ha hunden hemma medans man handlar….

IceJossan
0

Jag tycker att det verkar vara en himla bra idé, men att den måste utvecklas innan det sätts i bruk, som folk redan skrivit.

Det vore bättre med tätt galler/hålad plåt (kanske med fönster för hunden?), och likdant i botten så att ingen kan komma in underfrån, om det nu skulle vara möjligt.

Många funderingar och idéer här i tråden, det låter bra. Jag hoppas att detta utvecklas till något riktigt bra!

Elinormaggan
0

Synd att man inte kan ha små hundhotell för några timmar vid stora köpcenter för tänk vad många turisters hundar skulle tjäna på det ist för att sitta i värmen i bilen =(

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

geisha88
0

hm.-varför kan man inte tillverka ett hundkoppel/hundhalsband med stöldskydd elelr ngt? så om någon tar hunden så tjuter det eller nå..bara en tanke=).. själv lämnar jag adlrig min hund utom synhåll.folk stjäl ju som korpar

Karizma
0

Jag kan förstå dom som behöver åka buss o sen handla o titta på kläder mm att det tar tid. Att då ha ett ställe där en hund är säker skulle vara bra. Typ hundrum med hundvakt/personal som man har även för barn i vissa varuhus. Men det skulle någ krävas en del utrymme,kunnighet och kostsamt.

Själv åker vi bil och handlar vi kan det ta lite tid men inte 3 tim därmed får hunden vara hemma. Går jag för köpa 1 liter mjölk får hon vara hemma.

Jag har sett en gubbe som hade käpp han hota hunden med sin käpp gjorde sig stor, (kom ut från en affär) strax bakom mig kom husse som var ganska stor Glad (tränad) haha Han säger- va i *** håller du på med. Är du helt dum i huvet. Gubben mulla något, sen pillta han på kan jag lova. Hunden var en amstuff söt o såg helt rädd ut för gubben. Hade inte husse kommit ut efter mig så hade jag sagt mitt med.

Jag sa iaf till husse att han bör någ lämna sin hund hemma knäppgökar finns det även på dom man minst anar kan vara värsta göken!"

iamuglyy
0

nja inte så bra. Men däremot skulle man kunna ha en gps på sin hund och medans man går in i affären så ser man om hunden förflyttar sig. Men risken skulle finnas att man inte hinner ut..

Jag skulle inte kunna leva med att nån stulit min hund och sen hitta den och veta att den blivit misshandlad. Läst massa sånt och jag lipar varenda gång.

iamuglyy
0

#2 om man t.ex ska gå förbi affären om man ska till nån person. Eller om man går till affären.

iamuglyy
0

Skriver igen.

Jag fattar inte ens att man har ett sånt här samhälle, där man plågar djur, och inte kan skillnad på ditt och mitt. Jag undrar hur det blir i framtiden, då kanske man inte ens kan gå ut? eller ens lämna hunden ensam hemma i sitt eget hus…

[veralera]
0

#26 Folk reagerar inte ens på billarm så varfr skulle de reagera på hundlarm? Visst, du själv reagear men då är det troligen ändå för sent.

IceJossan
0

#31 Fast om man reagerar och skyndar sig ut så kan man säkert höra åt vilket håll hundtjuven tog vägen, eller fråga de man passerar - folk lägger kanske inte märket till om en person går iväg med en hund, men de reagerar säkert på om någon går iväg med en hund med larmtjut på! Man kanske inte hinner ut, men man kan mycket lättare hinna ikapp!

Rafflan
0

Själva ideen är bra, dock kan den utvecklas lite till.

Inte läst alla kommentarer, men Nikkis var inne på nåt, plexiglas med ventialtion och nät för ventliagtionen, ev tonade så att ingen ser in till hunden. Vore en bra idee.

Visst mår hunden bäst av att lämnas hemma, men visst är det enkelt att bara kunna svänga förbi affären när men ändå är ute och går? och endel hundar kan ju kanske inte lämnas ensama ännu (man tränar kanske på det) och då kanske man måste åka 20 min till någon som kan vakta hunden, sen 15 min till affären, sen 15 min tillbaka för att hämta hunden och sen 20 min hem, det blir en resa på 1:10h ganska lång tid för att köpa lite mjölk å bröd ;)