Vilken ras passar mig?
Hej, jag är ny här på sajten.
Det är så att jag funderar på att skaffa hund i sommar (eller nästa år) men det är absolut INTE säkert.
Hunden skulle mest användas som kel men även lite hobbyagillity eller så. Kunna vara med andra hundar då min mormor har fyra st och jag är där rätt så ofta.
Jag vill ha en liten hund.
Raserna jag väljer mellan är:
Toypudel - har träffat flera individer och alla är otroligt lättlärda (har själv tränat en) och alldeles lagom spralliga.
Chinese Crested - har även träffat flera såna. En av dom var sjukt sprallig och satt inte still en sekund och den andra morrade om jag gick nära, och det känns ju inte roligt. Men är ändå så otroligt fäst vid rasen … Vill helst ha den nakna varianten och inte powder puff. blir de spralliga lätt? Svåra att hantera/fostra? Förstår även att bad ofta är ett måste.
Shar pei - Lite större än de andra raserna jag funderar på. Förstår att det är mycket jobb med "rynkorna" också … träffat två st och de verkar superlugna och mysiga. Kom direkt fram till mig [främmande person] och hälsade.
Blandras - tänker främst på shitzu/papillon/toypudel, små hundar ni vet. Verkar vara väldigt vanligt och jag vet flera st som har såna.
Förstår att man inte kan svara på alla frågor för det varierar ju såklart från hund till hund och även på ägaren. Men kan ni inte berätta om era erfarenheter om raserna eller om ni har några svar/tips? Skulle uppskattas jättemycket!
Jag tycker att en papillon passar dig.
Har själv en sån, hon är hur mysig som helst, hon gör allt för lite gos. Och älskar långa promenader, då menar jag inte en timme som hennes kortaste promenader är utan 7-8 timmar i skogen. Hon är väldigt arbetsvillig och nästa vecka ska vi testa på agility och se om det är någonting för oss.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Tack för svaret! Papillon verkar helmysiga men har tyvärr inte träffat på någon renrasig, endast blandningar
Hoppas att det går bra med agilityn.
Blandras behöver man väl tävlingslicens för att tävla med vet inte om det behövs vid agillity. Tänkte att det kan vara bra o tänka på det om man vill tävla. Jag har blandras omplaceringshund o trivs med henne. Vi ska skaffa dvärg Pudel tik :)
*Jag ger tips om träffa bra uppfödare till dom raser du funderar mest på. läs på om raserna :)
Och papillon har jag träffat dom har vart trevliga så det kan vara en ras o åka o spana in.
Jag tänker inte tävla, bara träna för nöjes skull. EVENTUELLT, alltså ingenting jag har bestämt mig för :)
Tack för svar!
Ger också förslaget papillon. Urmysiga och kvicka hundar! Med på det mesta, jag har träffat flera renrasiga!
Lycka till! 
Borderterrier!! (vet att du inte funderat på den rasen men…)
Envisa men gud så charmiga, gosiga och otroligt lättlärda! En allroundhund som hänger med på allt och älskar sin familj. Underbara, har själv två tikar och alla som träffar dem blir helt kära :)

Norfolkterriern (min bild) är en robust liten ras. Orkar mycket mer än man skulle tro. Social och nyfiken. Väldigt mycket hund i ett litet paket. Helcharmiga!
Kolla på Klubbhemsidan
#5 Tycker att de ser lite otäcka ut, iallafall de jag har träffat på. Självklart går jag inte efter utseende men renrasiga papillon gillar jag nog inte spc mycket, hellre blandisar :)
#6 Är nog inte så intresserad av terriers, men tack ändå :)
#7 Samma svar här som till #6 ^^
Har bestämt mig för två raser nu, tråden hittar ni här: [http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5bbd3d6d-d7cc-48d7-8607-bcc68fb07f30&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=2
Ska vara hundvakt åt en underbar liten fransk bulldog ikväll! Också en ras jag gillar väldigt mycket :)
Jag tror faktiskt att en Pudel skulle passa dig bäst, de är verkligen allroundhundar och väldigt lättlärda och ofta enkla att ha att göra med. Förutom pälsvården då, hehe…fast de som jag känner som skaffat Pudel (och tidigare varit kritiska till allt jobb med pälsen) tycker nu att det är jättekul att fixa och greja med allt fluff ;)
Man hör redan på din "presentation" av raserna i första inlägget att pudeln är den rasen som du verkar mest inriktad på, du skriver att den är lagom sprallig etc. Du skrev även att du träffat på nakenhundar som barit både överaktiva och lite misstänksamma och skygga, vilket även är min erfarenhet av den rasen.
så, jag röstar på Pudel! Eller blandras, är själv väldigt förtjust i blandisar…:)
Film på lite ovanliga och häftiga trick som mina borderterriers kan:
#9 Okej. Pälsvården ser jag mest som ett plus, älskar att hålla på att fixa med pälsen!
Jag är jättefäst vid rasen, men även vid den andra. Så svårt att välja! :P
Jag tycker du ska träffa bra uppfödare som har några hundar du kan träffa o se lite hur dom är i sättet. Ställ frågor om allt du kommer på bästa sättet är att man har redan skrivit ner dom hemma. Efter det så är du någ ganska så klar på vilken ras du verkligen vill ha.
För mig är Pudel nr 1
nr 2 kommer kines men jag lär någ bli pudelfräls ^^