Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1987 ggr
Zynell
0

Lös i magen.

Sitter hundvakt åt min mammas två hundar, en rottis och en japansk spets.

De var lite lösa i magen redan när de kom till mig, men nu är det värre. Kan inte kontakta min mamma för att fråga. 

Vad borde jag göra?

Har läst att man bör svälta hundarna i ett dygn och ge risavkok, men svältandet låter absurt i mina öron. Eller?

Zebben
0

Kan de vara så att de är stressade över att Din mamma har åkt? Är de vana att vara hos Dig?

Om de är lösa i magen så är den enda rätta att göra faktiskt att "svälta dem". Man svälter dem ju inte utan man hoppar bara över att ge dem mat i 24 h, visst kan de vara hungriga men vill man slippa ränna ut med diarrehundar så måste man. Även hundarnas magar mår bäst av ett fastande dyng. Helst ska man inte ge något alls utöver vatten det första dygnet. Magen behöver en paus. Följande dag kan man göra risavkok och se hur magen reagerar. Vill man så kan man blanda i torsk om hunden inte gärna äter risavkok.

Zynell
0

#1 Tack för ditt svar. De har varit hos mig några gånger och ingenting tyder på att de är stressade. Det är lite intressant att de följer mig överallt i huset. Om jag går till köket springer de efter, går jag till vardagsrummet så blir det samma sak. Går jag till övervåningen (Där de inte får vara) börjar de gnälla.

Ska låta bli att ge de mat så får vi se vad som händer.

Maja2
0

#2, Att de följer dig överallt kan ju tyda på att de inte känner sig trygga. Därav kan de åxå bli lösa i magen.

En hund svälter inte ihjäl av att vara utan mat ett dygn, så du kan gott låta bli att ge dem mat en dag. Se bara till så att de har tillgång till vatten.

Zynell
0

#3 Jaså? jag har alltid trott samt blivit sagt det motsatta ang att de följer efter mig. Men jag ska inte ge de något närmaste dygnet så får vi se.

Karizma
0

Tycker det låter som stress du har ju andra problem med o det är oxå stressrelaterat men behöver inte ha en hund som går o vankar av o ann för att den ska betyda stress. Även om hundarna känner dig väl så blir dom stressade i nytt hem o utan matte. Många hundar blir stressade även när man åker bort med hunden fast husse/matte är med.

Jag har en ompaceringshund sen aug 09 hon vart jätte stressad av det men man såg det inte på henne ett dugg hon sov mycket och gör som andra hundar. Men fick stressmage o magkatarr, en dag ingen mat sen var bara ge välkokt ris o koktkyckling/nötförs. Då hon rata koktfisk men åt gärna kyckling sådär nötförs, osaltat o inte kryddat. Detta gav jag tills magen var bra o lite till behövde inte medicin.

Lycka till! :)